VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Další pětice tratí je připravena do soutěží na nového dopravce

Praha – Další pětice rychlíkových tratí je připravena pro výběrová řízení na nového provozovatele. Ještě do konce roku chce ministerstvo dopravy v rámci otevírání trhu soukromým dopravcům vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem.

17.9.2013
SDÍLEJ:

Rychlíkový spoj na trati 238 Pardubice - Havlíčkův BrodFoto: Ondřej Málek

Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží ministr dopravy Zdeněk Žák k projednání vládě, jejíž souhlas pro spuštění soutěží potřebuje.

První dva tendry vypsalo ministerstvo už v roce 2006. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy.

„Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce," řekl Žák. Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.

Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.

Jediný uchazeč ve výběrovém řízení

Výběrové řízení ale ministerstvo muselo zrušit, protože v něm zůstal po vyloučení jednoho z uchazečů jediný zájemce – společnost RegioJet patřící podnikateli Radimu Jančurovi. Tomu chtěl zakázku na patnáct let bez dalšího výběrového řízení zadat exministr Zbyněk Stanjura, kvůli pádu Nečasovy vlády to ale nestihl.

Zájem přihlásit se do nových tendrů projevili už největší rivalové v osobní železniční dopravě – České dráhy a RegioJet. „Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě," řekl médiím Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát. Tam kde jezdí málo cestujících, jsou dotace na pokrytí ztráty vyšší než na tratích s větším provozem, dodal.

Zúčastnit se výběrových řízení chtějí i ČD, mluvčí dopravce Radek Joklík ale poznamenal, že dosud nejsou známé podmínky těchto soutěží. Neví se, jestli bude ministerstvo dopravy požadovat nová vozidla, jak tomu bylo v případě tendru na spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov, nebo budou stačit modernizované vozy. Vysoutěžit nová vozidla se totiž státnímu dopravci nepodařilo a do uvedeného výběrového řízení se nakonec nepřihlásil.

Některé tendry budou probíhat později

Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.

„V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo dopravy. Spuštění tendrů na tyto tratě proto podle úřadu musí předcházet stabilizace přepravních kapacit, kterou dopravci mezi Prahou a Ostravou nabízejí. Podobně je podle ministerstva vhodné posunout soutěž na trať Praha – Plzeň – Domažlice s pokračováním do Německa na rok 2020, kdy se předpokládá soutěžení této linky i na bavorské straně.

V roce 2006 stát do soutěží nabídl spojení Mostu s Plzní a Liberce s Pardubicemi. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy. Současná smlouva na provoz těchto tratí vyprší v prosinci příštího roku, zatímco nový dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení na nich nestihne zahájit provoz dříve než na přelomu let 2016/2017, předpokládá ministerstvo dopravy s tím, že pro toto dvouleté období bude nutné uzavřít přechodné smlouvy.

Autor: ČTK

17.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení