Původně se na serveru E15.cz objevila informace naznačující, že by se kupon měl zdražit jednorázově, což dnes Scheinherr popřel. Zdražení je podle něj nicméně nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.

Navržené zdražování o korunu denně by mělo podle Scheinherra tento trend stabilizovat a zajistit, aby tržby reflektovaly růst nákladů. Klub Prahy Sobě návrh opírá o materiál, který zpracoval organizátor pražské dopravy Ropid spolu s poradenskou společností Deloitte. Právě z toho pochází částka 5500 korun, která vyvolal minulý týden rozruch.

Zdražení jízdného doplní i dražší parkování

„Jednorázové jízdenky bychom chtěli zdražit také od ledna, ale konkrétní sazbu ještě nemáme, je to o jednání s koaličními partnery," vysvětlil Scheinherr. Součástí navrhovaných změn v tarifu má být podle návrhu také zrušení některých slev, které podle Prahy Sobě nedávají ekonomický smysl, a naopak posílení slev pro zdravotně postižené. Celkem by podle Scheinherra měl podnik získat o 700 milionů korun ročně více.

Praha Sobě chce zdražení jízdného doplnit také zdražením parkovacích karet, výši zatím náměstek neuvedl. O možném zvyšování cen již mluvila koncepce parkování, kterou si nechal magistrát zpracovat a kterou před časem schválila rada.

Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 korun na 3650. Fungování pražské MHD loni vyšlo asi na 21 miliard korun, a magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard. Scheinherr dnes upozornil, že pokud by měla být MHD financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 tisíc korun.

Hřib dnes v této souvislosti zopakoval pirátské stanovisko z minulého týdne, že prioritou pro dopravní podnik by měly být vnitřní úspory a transparentní hospodaření. „Zejména v oblasti výběrových řízení a zakázek je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti," uvedl.

Scheinherr dnes řekl, že úspory se snaží v dopravním podniku hledat od doby, kdy nastoupil do funkce, a že již byly uzavřeny nové smlouvy, které pro podnik znamenají desítky až stovky milionů korun ročně navíc. „Kritiku od koaličních partnerů spíše nechápu, protože sami nepřišli s žádnými návrhy," řekl.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), které mají v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.