Pražský okruh dostane brzy další dominantu. Tentokrát to bude bezmála dva kilometry dlouhý dálniční tunel spojující Cholupice a Komořany.

V současné době se už v tunelu pokládá poslední vrstva vozovky. Společnost Skanska, která je hlavním zhotovitelem, slibuje, že stavbu okruhu v úseku Vestec–Lahovice dokončí v termínu. To znamená, že by zde mohli řidiči jezdit už od dubna příštího roku. „Termín dodržíme. Jedeme podle plánu,“ slibuje generální ředitel Skanska Dan Ťok.

Duben asi ne, spíše až září

Jenže zmíněný úsek je prostřední ze tří částí Pražského okruhu na jihozápadě metropole. U dalších dvou úseků Lahovice–Slivenec a dálnice D1–Vestec by mělo být hotovo také v dubnu roku 2010. Právě část od Vestce, která má na okruh napojit dálnici, bude mít údajně zpoždění. Dodržení termínu je v ohrožení a zprovoznění okruhu prý může být odloženo až na srpen či září příštího roku.

„Nemůžeme hovořit za ostatní, ale všechny tři stavby mají být dokončeny ve stejném termínu, jinak nebude možné celý úsek na jihozápadě Prahy zprovoznit,“ podotkl Leoš Verner z oddělení komunikace Skanska.

Zpoždění ale nechce připustit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Pro nás jako investora stále platí smluvní termíny. ŘSD tedy nebude komentovat spekulace,“ reagovala mluvčí společnosti Martina Vápeníková.

Záleží na tom, jaká bude zima

Na druhou stranu radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) už před časem uvedl, že město se stavaři jednalo a možné zpoždění na přelom srpna a září připustil.

Záležet bude také na tom, jaká bude zima. Podle stavařů lze totiž ještě vše stihnout včas a okruh na jaře uvést do provozu. Jisté tedy zůstává to, že se řidiči budou muset ještě nejméně půl roku trápit v kolonách na Jižní spojce.

„Jestli se to nestihne v termínu, bude to hodně mrzuté. Ale hlavně, že se alespoň staví,“ zhodnotil řidič z povolání Vlastimil Stránský a připomněl, že některé části Pražského okruhu jsou zatím jen na papíře.

V tunelu se bude jezdit po betonu

Až bude nakonec úsek na jihozápadě metropole zprovozněn, budou řidiči denně používat opravdu unikátní stavbu. O tom se v pátekna vlastní oči přesvědčili také novináři.

Měli totiž možnost se podrobně seznámit s úsekem Vestec–Lahovice. Zejména dálniční tunel u Cholupic už získal takřka definitivní podobu.

Zajímavostí je, že se zde nepojede po tradičním asfaltu, ale po betonové silnici. „Je to sice dražší, ale beton má mnohem delší životnost, a to až 50 let. Zatímco asfalt by byl v některých místech poškozen třeba už po deseti letech nebo i dříve. Přesně to nelze odhadnout, záleží na tom, jaká je zátěž vozovky,“ vysvětlil Michal Reiter, ředitel Skanska dopravní stavby.

Unikátní pokládka

V prostorách tunelu betonáři denně udělají až 300 metrů vozovky. „Pokládka vozovky představuje jednu z posledních fází stavebních prací spojených s realizací tunelu. Dokončení povrchů se plánuje na říjen 2009,“ řekl Karel Fulík, stavbyvedoucí Skanska dopravní stavby.

Tunely jsou vlastně dva, pro každý směr jeden. Zajímavostí je, že ve směru od Lahovic na Vestec budou tři jízdní pruhy a v opačném jen dva.
„To je proto, že směrem na Vestec auta v tunelu jedou do kopce, takže třetí pruh bude pro ty pomalejší vozidla,“ vysvětlil Reiter.

Pokládka povrchu najednou zaměstná až třicet lidí. Cementobetonový povrch o tloušťce 27 centimetrů se nanáší finišerem v jednom celistvém pásu v celé šířce tunelu o šířce 11,25 metru.

Most už je spojený

Intenzivně se pracuje i na druhém klíčovém objektu úseku Vestec–Lahovice, a to na mostu přes Vltavu. Na pravém mostě je již dokončena nosná konstrukce, na levém bude do konce listopadu. Až na jedinou jsou hotovy i všechny nosné konstrukce ramp mimoúrovňového křížení s výpadovkou Strakonická, které navazují na most přes Vltavu.

Celý úsek bude stát 5,9 miliardy.

Vestec–Lahovice

Stavba Vestec–Lahovice tvoří 8,34 kilometru dlouhou část jihozápadního segmentu Pražského okruhu. Začíná napojením na stavbu 512 D1 – Jesenice –Vestec v mimoúrovňové křižovatce s výhledovou trasou dálnice D3 a silnicí II/101 u obce Jesenice a končí rozsáhlou mimoúrovňovou křižovatkou Strakonická u obce Lahovice v blízkosti Vltavy. Plánovaná rychlost je zde 100 kilometrů za hodinu. Dominantou stavby je 236 metrů dlouhý most přes Vltavu, na který je napojen sedmdesát metrů dlouhý přesypaný tunel, po němž následuje ražený tunelový úsek o celkové délce 1930 metrů se dvěma směrově rozdělenými rourami a převýšením 120 metrů.