Potřebujete vyměnit občanku, požádat o stavební povolení nebo zaplatit za psa? Brzy bude stačit párkrát kliknout myší a problém bude vyřešen. Magistrát plánuje do konce roku zavést zkušební provoz internetového úřadování. Zastánci ochrany osobních údajů však varují před možnými riziky.

Obíhat by měly informace, ne lidé, praví oblíbené pořekadlo informačního věku. Na magistrátu si ho vzali k srdci a rozhodli se učinit konec zdlouhavému běhání po pražských úřadech. „Lidé by už neměli složitě vymýšlet, na který úřad kvůli které agendě jít, elektronické úřadování zjednoduší komunikaci lidí s úřady, ale i uvnitř úřadu samotného,“ popisuje některé důvody pro připravované zavedení systému radní Petr Štěpánek.

Zjednoduší život

Internetové úřadování zjednoduší život nejen lidem, kteří s úřady jednají často, například v rámci své profese, ale i těm, kteří vyřizují běžné agendy třeba jednou ročně. Rozsah projektu je totiž velmi široký. „Celkem elektronickou cestou půjde vyřídit sto sedm agend,“ prozradil o ambiciózním plánu vedoucí odboru informatiky magistrátu Václav Kraus. Pražané tak nebudou muset na úřady mimo jiné kvůli žádostem o nejrůznější sociální příspěvky, žádosti o výměnu obecního bytu, vyřizování stavebního povolení nebo nových dokladů.

Město chce akci spustit na konci roku. Do pilotního projektu se kromě magistrátu zapojí také Praha 1 a 17. „Momentálně probíhá dolaďování nového systému,“ uvedl Kraus. Jednotlivé odbory magistrátu pracují na sjednocení svých databází, které pak bude systém využívat. Právě tady se ale může skrývat nástraha, kterou elektronické zpracování dat přináší: riziko zneužití osobních dat. „Často v takových případech dochází k inženýrskému projektování nějakého systému programátory bez ohledu na právní aspekty věci,“ varuje expert na ochranu osobních údajů Oldřich Kužílek.

Někdejší poslanec a spoluautor zákona o svobodném přístupu k informacím sice uznává pozitiva připravované novinky, vidí však také další rizika. „Nemělo by docházet k propojování údajů z různých typů agend, které je pro úředníky velmi svůdné. Třeba se podívat, že někdo dluží za parkování, a nepovolit mu kvůli tomu například zábor veřejného prostranství,“ přemýšlí Kužílek. „Kvůli tomu by nový systém potřeboval zvýšenou ochranu,“ dodává. Úředníkům ale již nyní hrozí za zneužití osobních údajů zákonné postihy. „Na přístupy k databázím budou muset být velmi přísná pravidla a případné pochybení se bude řešit postihy,“ připouští nutnost pečlivé ochrany systému radní Štěpánek.

Lidem by k autorizaci v systému měla sloužit karta Opencard, jejíž dříve odkládaný projekt město již zkouší. Podle Kužílka by byl pro systém vhodný podobný typ ochrany, jakou mají internetové platby bankovními kartami.

Systém tří dimenzí

„Je to takzvaný systém 3D, tedy tří dimenzí, kdy údaje mezi majitelem karty a příjemcem platby putují přes zprostředkovatele,“ vysvětluje Kužílek. Pokud se podaří systém do konce roku zabezpečit a zprovoznit, přinese kromě výrazného zjednodušení života Pražanům další výhody. Jednou z nich je například lepší kontrola práce úředníků a tedy i omezení možností korupce. „Také to zefektivní a zrychlí práci úřadů, úředníci by konečně měli stíhat vyřizovat agendu v daných termínech. Pokud ne, půjde to snadno dohledat,“ dodává Štěpánek.

Novinka by měla ulehčit život i lidem, kteří s internetem nepracují nebo ho vůbec nemají. K dispozici jim bude informační přepážka magistrátu, kde s nimi úředníci jakýkoli ze zmíněných procesů vyřídí.

Co půjde vyřídit

Různá povolení, např. stavební,

poplatky, např. za psa,

doklady, např. žádost o novou občanku,

sociální dávky,

žádosti o příspěvky,

výměnu obecního bytu.