Celkem 5,5 kilometrů cyklotras a cyklostezek vznikne šestém a sedmém městském obvodě. S výstavbou tunelového komplexu Blanka budou upraveny povrchové křižovatky pro potřeby cyklistů. Podle občanského sdružení Arnika ale město na cyklisty myslelo příliš pozdě, a proto jsou některé cyklostezky a trasy v okolí Blanky pro milovníky kol nebezpečné.

Pozdní snaha

„Teprve až na nátlak komise pro cyklistickou dopravu se začalo s úpravami stavby. Příkladem nebezpečné křižovatky pro cyklisty je Malovanka. Její části jsou již postavené, proto do nich není možné zpětně zakomponovat pruhy pro cyklisty. Nezbude jim, než křižovatku složitě a nebezpečně objíždět,“ sdělil Deníku Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Skutečnost, že při přípravách největší stavby tunelového komplexu se na cyklisty zapomnělo, podle Skalského dokonale ilustruje fakt, že v ulici Milady Horákové cyklopruhy končí před křižovatkami. „Podobné je to v ulici Vršovické. Ta je ale stará a rozšířit rozměry křižovatek zpětně není možné. V případě novostaveb jako je Blanka se na cyklisty zapomenout nemělo,“ dodal Skalský.

Projekt z devadesátých let s cyklisty nepočítal

Podle Petra Štěpánka (SZ), radního pro životní prostředí, se byla podoba tunelu známa v devadesátých letech, tedy není chyba současného vedení radnice, že tehdejší projekt s cyklotrasami a stezkami nepočítal. „Rok poté, co jsem nastoupil do funkce, byly sítě do projektu zapracovány,“ hájil se Štěpánek s tím, že se sítě pro cyklisty podařilo do projektu zakomponovat v nevídaném rozsahu.

Město ale vidí zlepšení například v úseku od Strahovského tunelu až do Holešovic, kudy bude cyklista moci projet bez jakéhokoli omezení. Na křižovatkách s ulicemi budou cyklotrasy zakomponovány tak, že cyklotrasa bude mít svoje vlastní vedení a tím se více ochrání cyklisté před automobilovou dopravou.

Blanka změní i okolí

Se stavba Blanky výrazně změní i vzhled dotčených městských částí v Praze. „Nově vzniknou celé parkové plochy především v okolí Myslbekovy ulice a Prašného mostu, kde se nevzhledná zahrádkářské osady, kterou v poslední době využívali již jen bezdomovci, zcela nový park s mnoha odpočinkovými místy a vyhlídkou. Součástí parku bude i kompletní obnova potoka Brusnice s nově zbudovaným jezírkem,“ vyjmenoval Jiří Wolf, mluvčí magistrátu.

Mezi stanicí Hradčanská a prostorem Nádraží Dejvice budou nově postaveny podchody s nákupními galeriemi. Bude zřízen nový park s fontánou a relaxačními místy. Zcela tak dojde k revitalizaci území, které doposud bylo nepovšimnuto a sloužilo spíše jen jako sklady pro Československou armádu.

Chodci do podzemí

Podle Arniky ale tunelový komplex Blanka území Prahy 6 a 7 zatíží vysokým nárůstem dopravy.

„Pro lidi z okolí Blanka znamená zátěž. Zvýší se kapacita automobilové dopravy. Některé ulice nebude možné překonat po povrchu, protože není dostatek přechodů pro chodce,“ doplnil Skalský. Příkladem je podle něj křižovatka Prašný most, v jejíž blízkosti budou postaveny pouze podchody.

Členka výkoné rady sdružení Auto*MatTereza Vohryzkováříká:

Stavbaopět zvýhodňuje automobilisty před ostatními Pražany

Výstavba tunelového komplexu Blanka podle magistrátu vylepší situaci pro cyklisty. Souhlasíte s tím?

Jsme na jednu stranu rádi, že po kritice řady neziskových organizací se do projektu vůbec cyklosítě dostaly. Jenže problém je, že realizace nevypadá vůbec dobře ve srovnání s tím, jak by se tak rozsáhlá stavba pojala v evropských městech, kde jsou na cyklisty zvyklí.

Můžete být konkrétní?

Průjezd pro cyklisty třeba chybí tam, kde by to znamenalo omezení pro automobily. Příkladem je velmi složitá křižovatka Malovanka. Cyklisté by jí projeli za pár minut. Jenže ji musejí komplikovaně objíždět po lávkách. Ještě horší situace je pro chodce. Při cestě z Dejvické na Pražský hrad bloudí v podchodech, protože křižovatky se nedají překonat jinak než mimoúrovňově.

Stavba tedy preferuje motoristy před jinými druhy dopravy?

Jistě. Podle mě není vůbec „vřelá“ pro město. Vypadá jak městský okruh v centru metropole a evidentně zvýhodňuje automobilisty.