„A pokud přesto neodoláte, připravte se na bariéry, odpadky a psí výkaly podél trati. Tedy jen na vlastní nebezpečí,“ varuje cyklista Jan Kindrát ze Žižkova. Oficiálně na cyklostezku vůbec nesmíte vstoupit, natož vjet na bicyklu. Třicetimilionová investice zkrátka leží už několik měsíců ladem a projídá ji úřední šiml. Odpovědné úřady svalují odpovědnost jeden na druhého, schází tolik potřebná razítka i vůle byrokratů. Předběhne je první sníh?

Neustálé odkládání

Ještě v květnu se přitom zdálo, že sportuchtiví Pražané si po bývalé vítkovské železnici, dnes cyklostezce, co nevidět užijí cestu z Vítkova směrem do centra. Tou dobou, krátce před sněmovními volbami, se na cyklostezce projel i primátor Pavel Bém (ODS) jakožto hlavní kontrolor. Dočkala se i široká veřejnost. Lidé nějaký čas mohli projet od Krejcárku až do centra. Pak se jim ale do cesty v ústí vítkovského tunelu postavily zátarasy. Celé léto zůstalo jen u slibů zainteresovaných stran o kolaudaci a odstranění zátarasů. Tunel pod Vítkovem, jenž je součástí trasy, se stal neřešitelným problémem.

České dráhy (ČD), Drážní úřad, Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) a konečně Technická správa komunikací (TSK) ještě na konci srpna deklarovaly blížící se dohodu.

Září nesplněno. Snad v říjnu

„Všichni se domluvili, že zahájí proces kolaudace tak, aby v řádu týdnů mohl být tunel zprovozněn,“ sdělil šestadvacátého srpna mluvčí TSK Tomáš Mrázek. „Chceme se dohodnout co nejdříve,“ ujišťoval taktéž na konci srpna mluvčí SŽDC Pavel Halla. Také magistrátní koordinátor pražských cyklostezek Pavel Polák v srpnu doufal, že cyklisté by mohli poprvé projet tunelem nejpozději během Evropského dne mobility, tedy 16. září. Ale zpět do reality. Tunel je stále uzavřen a Pražané to řeší po svém. Kola přenášejí přes bariéry.

Mrázek odmítá, že by chyba byla na straně TSK. „Své úseky máme zkolaudovány. Jedná se o vítkovský tunel a část cyklostezky směřující ku Praze 8. Bez kolaudace zůstává část ve směru na Prahu 3 směrem k mostu Hrabovka. Ta ovšem nepatří TSK, nýbrž SŽDC. Otevírat cyklostezku bez tohoto návazného úseku nedává žádný smysl,“ sdělil včera Deníku Mrázek. SŽDC podle něj o kolaudační rozhodnutí požádala Městskou část Praha 3, do jejíž kompetence problematický úsek spadá. „My už máme také prakticky hotovo. Stavba byla rozdělena na tři části. Každá se kolaudovala zvlášť. Nyní zbývá kolaudace poslední části, která spadá pod Prahu 3. Na 19. října je svoláno jednání a po něm by mělo dojít k předání cyklostezky do užívání TSK,“ ujišťuje mluvčí SŽDC Pavel Halla. Zdůraznil také, že předání bylo od začátku podmíněno kolaudací všech tří úseků.

„Je to logické. Nemůžete zprovoznit cyklostezku, jejíž prostřední část by byla uzavřena,“ dodal Halla.

Nový termín

Termín konečné fáze jednání, tedy 19. října, Deníku potvrdil i mluvčí Prahy 3 Jan Sotona. „Tak je to naplánováno. Pokud nevyvstane ze strany žadatele o kolaudaci (SŽDC – pozn. red.) nějaká změna,“ uvedl Sotona.

Zdlouhavý byrokratický proces se tedy zdá být u konce, ovšem jak již bylo zmíněno, podobná vyjádření zaznívala už na konci srpna.
„Kolaudace je zákonný proces a nelze jej obcházet. Žadatel o kolaudaci je povinen doložit, že stavba proběhla v souladu se stavebním povolením, tedy s dokumentací. V tomto případě se například bude kolaudovat osvětlení,“ vysvětlil Sotona.

Lidé by na kolo nasedli, ale vadí jim překážky

Cyklisté to nemají v hlavním městě jednoduché. Nedávný průzkum sdružení Oživení upozornil na to, že vcentru metropole je zhruba 200 nevyřešených překážek, které musejí lidé na kolech denně překonávat.

Průzkum mimo jiné potvrdil, že za lepších podmínek by na kolo nasedlo až osminásobně více lidí, než je tomu nyní. Vadí jim ale bariéry a automobilová doprava.

Například jen kolem Národního divadla denně projede kolem 1500 cyklistů. „Přitom z průzkumu vyplývá, že při odstranění bariér by jich tudy mohlo jezdit až čtyřikrát více,“ uvedl Vratislav Filler, koordinátor projektu.

Hlavní bariérou je podle 90 procent cyklistů přerušená cyklotrasa na Smetanově nábřeží. Zde pro plynulý průjezd centrem Prahy chybí necelý kilometr cyklotrasy k propojení dvou slepých větví, které kopírují pravý břeh Vltavy.

Pro dvě třetiny lidí je běžná cyklistická trasa centrem Prahy vnímána jako neprůjezdná. „Pokud se podaří zmírnit či zcela vyrušit největší překážky, lze očekávat, že průjezdnost se skokově zvýší až na trojnásobek,“ upozornil Daniel Mourek z Nadace Partnerství. Pro cyklisty je také složité odbočení vlevo, zařazení do druhého pruhu či jízda v koloně.

V současné době je v Praze přes 135 kilometrů cyklostezek a celkově přes 180 kilometrů bezpečných dopravních řešení pro cyklisty.