Cyklisty pobouřila ukončená rekonstrukce Štefánikova mostu, při které nevznikly pro ně vyhrazené pruhy. Vkrátké době jde již o druhý případ rekonstrukce, která cyklisty nezohlednila. Na podzim magistrát předláždí čtyři kilometry náplavky v Podolí, jejíž rekonstrukce za více než pět let vyšla na 400 milionů korun. Dodatečné úpravy, díky kterým na ni budou smět i cyklisté, vyjdou kasu hlavního města na dalších 7 až 12 milionů korun.

„Cyklistika se stala populární výplní volebních programů, ale na pražské realitě se to neprojevuje. Zatímco město chystá vpříštím desetiletí utratit 30 miliard za beton tunelů a dálnic, na cyklostezky má jít pouhých 40 milionů,“ upozornil za organizátory zhnutí Auto*Mat Michal Křivohlávek. Podle něj Praze chybí oddělené jízdní pruhy, dostatek cyklostezek a stojanů. „V širším centru pro cyklisty prakticky nezbývá místo. Dopravní politika hlavního města nemá žádné strategické směřování, celých patnáct let jen ustupuje rozšiřujícímu se automobilismu,“ dodal Křivohlávek. „Podle průzkumů by asi třetina Pražanů ráda jezdila pravidelně na kole, ale to současného provozu se bojí vjet,“ podotkl režisér a jeden ze zakladatelů Auto*Matu Martin Mareček.

Podle magistrátu jsou opatření účinná

Sargumenty cyklistů však nesouhlasí magistrátní projektový koordinátor Pavel Polák. „Není to pravda, že by se cyklistům po Praze lépe nejezdilo. Spokojenost stoupá. Dokazuje to jejich pravidelné sčítání, které na 65 místech . Navýšení počtu cyklistů na některých místech Prahy je o 400 procent. Pokud jde o pokles pod sto procent na některých místech, pak je to výkyv daný počasím,“ uvedl Polák.

Příští rok si chce magistrát nechat vyhotovit dopravně-turistickou studii od Ústavu dopravního inženýrství, která bude založena na dotazování více než tisíce obyvatel Prahy. Otázky budou směřovat na to, zjakých důvodů . Podobný průzkum, ale vmenším rozsahu, si Praha nechala

Stím, že by se nebudovaly páteřní stezky, nesouhlasí také radní pro životní prostředí Petr Štěpánek, který se cyklojízdy minulý týden neúčastnil. „Teď jsme dokončili páteřní stezku na Zbraslav, která je první propojení centra přímo sokrajem města. Sliby je však podle mého názoru možné hodnotit až na konci roku, protože jenom stavební povolení trvají více než rok.“

Další cyklojízdou na sebe cyklisté upozorní 22. září u příležitosti Evropského dne bez aut. Start bude v15 hodin na Staroměstském náměstí. Trasa povede Pařížskou ulicí po nábřeží, magistrále až kPaláci kultury. Zakončena bude na Palachově náměstí.

Čtěte také: Na podzim otevřou pro cyklisty čtyři úseky stezek a cest

Kde se podle cyklistů promarnily šance

Štefánikův most – chybí oddělené pruhy

Náměstí Republiky – má nevhodný povrch

Nábřeží Edvarda Beneše – vznikl úzký chodník se sloupy

Bubenské nábřeží – úzký chodník

Serpentina Chodkovy sady – nevhodný povrh

Křižovatka U Bulhara a podjezd železnice – chybí prvky pro cyklisty

Investiční dotace Prahy do rozvoje cyklostezek a tras

Rok Miliony korun

2003 20,2

2004 12,4

2005 20

2006 25

2007 30

Počet tras a stezek vhlavním městě

Cyklotrasy 290 kilometrů

Cyklostezky 120 kilometrů

Základní pojmy

Cyklistická stezka – speciální stavba, tedy stavebně upravená a dopravním značením vymezená komunikace

Cyklistická trasa – komunikace nebo průjezdy územím vhodné pro jízdu na kole