„K větší bezpečnosti určitě přispěl i rozvoj cykloinfrastruktury. V nových cyklopruzích k nehodám nedošlo,“ vysvětluje Zuzana Poláková, urbanistka a autorka analýzy.

Infrastrukturu pro cyklisty zlepšuje hlavní město pomalu. V minulém roce přibylo v metropoli 7,6 km cyklostezek a 31 km dalších cest. Některá opatření si však vysloužila kritiku, například cyklopruhy v Bucharově či Evropské ulici. V místech, kde jsou cykloopatření, k žádné nehodě nedošlo. Ale tam, kde nejsou, došlo u první destinace k jedné nehodě a druhé ke čtyřem.

Bezpečnější díky úbytku aut

Celkem bylo v Praze loni evidováno 267 nehod cyklistů. Předloni to bylo o něco málo méně, konkrétně 239. Klesl ovšem počet těch s těžkými následky. „Může za to více faktorů, jedním z nich je i úbytek aut, jejichž první pokles loni na jaře pomohl cyklistům cítit se v provozu více bezpečně,“ soudí Poláková.

Nejvíce jezdci bourali v létě, ve zbývajících ročních obdobích bylo loni a předloni srážek přibližně stejně. „K 90 procentům nehod dochází na silnicích, což je pochopitelné kvůli smíšenému provozu s auty. Proto je zapotřebí stavět infrastrukturu, tedy stezky oddělené od aut, které jsou souvislé a kvalitní, aby je cyklisté používali,“ říká Vratislav Filler ze spolku Automat.

Méně nehod „pod vlivem“

Policejní statistiky uvádějí za loňský rok „jen“ 11 bouraček s těžkým zraněním a jedno úmrtí, nejednalo se však o běžnou dopravní nehodu, z kola spadl senior, který byl zdravotně indisponován. Motoristé způsobili jezdcům na dvou kolech pět nehod s těžkým zraněním. K jedné z nich došlo u viaduktu na křižovatce Povltavské a Bulovky. Nepřehlednou spojnici plánuje magistrát rekonstruovat už od roku 2015.

„To místo je příšerné a po zprovoznění Blanky v roce 2014 se jen zhoršilo. Chybí tam pořádný signalizovaný přechod,“ zlobí se Filler.

Čtyři nehody s těžkými následky si způsobili sami cyklisté. Patří sem například dva senioři bez přileb, kteří se čelně srazili na náplavce. Jedno těžké zranění utrpěl také chodec při přecházení značeného přechodu, kde ho srazil cyklista pod vlivem alkoholu. Za dvě nehody ve vozovce pak mohou domácí zvířata.

Výrazně loni ubylo nehod v centru a počet těch, kteří bourali pod vlivem alkoholu. Opilých cyklistů havarovalo v roce 2019 „pouze“ 15, zatímco rok předtím 35. „Může to být způsobeno i minimalizací turistického ruchu v důsledku protiepidemických opatření,“ uzavírá Poláková.