Nová pravidla jsou stále ve fázi „odborného posuzování" a jasná zatím není jejich podoba ani případný začátek platnosti. Propagátoři a obhájci městské cyklistiky i tak během happeningu nazvaného Průvod prázdných duší vzkázali: „Centrem chceme jezdit dál a legálně!"

Problémy by mohly nastat v ulici Na Příkopě

Podle analýzy dat z aplikace UrbanCyclers by mohlo omezení dopadnout zhruba na polovinu cyklistů, kteří projíždějí středem Prahy. Anonymní GPS data z chytrých telefonů evidují od začátku roku několik tisíc průjezdů centrem.

Ukázalo se, že výrazné problémy by po částečném zákazu jízdy v pěších zónách mohly nastat třeba v ulici Na Příkopě, která je mezi zvažovanými úseky s omezením. Podle dat z UrbanCyclers tudy projíždí přes 40 procent všech cyklistů, kteří využívají centrum města „k tranzitu".

Segwaye vystřídali elektrokoloběžky

Úvahy o omezení cyklistiky ve vybraných úsecích Prahy 1 se objevily po loňském zákazu vozítek segway. Podle radnice jedničky se do značné míry naplnily obavy, že segwaye vystřídají mnohdy robustní elektrokoloběžky či elektrokola, s podobnou schopností obtěžovat lidi při chůzi. K tomu se podle radního pro dopravu za Prahu 1 Richarda Bureše (ODS) přidávají kolize nebo hrozící kolize s méně ohleduplnými cyklisty.

„Mě už letos kvůli nim kontaktovalo několik desítek občanů," uvedl Bureš s tím, že městská policie to chtěla řešit radikálně úplným zákazem cyklistiky v pěších zónách. „Požádal jsem odbor dopravy o zhodnocení toho, kde by skutečně bylo omezení smysluplné. A to je tam, kde hustota chodců vylučuje současný pohyb jízdních kol," dodal. Radní přitom doporučuje, aby zákaz jízdy na kole ve vybraných úsecích platil maximálně mezi 10. a 18. hodinou.

Politici se vyjádří do září 

O regulaci dopravy v pěších zónách mohou rozhodnout úředníci i bez posvěcení lokálních politiků. Ti by nicméně měli zaujmout stanovisko k návrhu dopravních odborníků nejspíš v září. Omezení ještě bude muset schválit dopravní odbor magistrátu a poté by mělo v nějaké podobě začít platit.

„Bývám aktivisty z Auto*Matu označován jako nepřítel cyklistů. Já ale jen neustále upozorňuji, že je třeba skloubit zájmy cyklistů, chodců, obyvatel centra a dalších skupin," dodal Bureš. Do dialogu, jak to řešit, může zasáhnout každý. Při posuzování situace se tedy mohou hodit i zmíněná data z UrbanCyclers.

Je to problém městských částí, nebo ministerstva? 

K rychlejšímu řešení prý nepřispívá postoj ministerstva dopravy, které podle Bureše mělo vydat metodický pokyn nebo i novelu vyhlášky, která by rozlišila elektrokola od těch klasických. Tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold k tomu uvedl: „Úprava pravidel pro cyklisty je v kompetenci městské části, která má k situaci nejblíže a měla by ji zodpovědně vyhodnotit. Vzhledem k bezpečnosti doporučujeme lidem ve frekventovaných lokalitách používat pouze elektrokola a elektrokoloběžky s výkonem do 250 W."

O chystaném omezení s Prahou 1 vyjednává i náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Ten nechce přísnou regulaci. Ta nepřinese mnoho užitku ani podle Auto*Matu. „Povinnost sesednout z kola nebudou cyklisté dodržovat. Maximálně by to mohlo fungovat na velmi krátkých úsecích, kde by to mohlo být opravdu nezbytné, třeba kolem Můstku. Jinde by řešením mohla být objížďka pěší zóny nebo snížení rychlosti," řekl dopravní expert Auto*Matu Vratislav Filler s tím, že na chování cyklistů by se měli víc zaměřit policisté. Především ale podle něj centrum města citelně postrádá páteřní síť cyklotras. Filler na webu zveřejnil „11 věcí, které může Praha 1 udělat místo zákazu jízdy na kole v pěších zónách".