Na jaře se kurzy kvůli epidemii konaly v provizoriu, některé se zrušily úplně. Po nástupu druhé vlny koronaviru se na ČVUT obrátili sami senioři s tím, že se jim po přednáškách stýská a chtěli by to zkusit online. Fakulta je proto spustila v distanční podobě přes program MS Teams a s prezentacemi v Powerpointu.

Nadšení tak, že se odmítali odpojit

Na začátku kurzu připravili učitelé jednoduchý manuál, aby zájemci věděli, jak si program instalovat. „Většinou to zvládli sami s tím, že si navzájem radili po telefonech, některým pomohly děti, jiným vnoučata,“ sdělila Milada Kočandrlová, přednášející Geometrie na každém kroku v rámci Katedry matematiky. Pravidelné dvouhodinové online přednášky byly věnované aplikacím matematiky a geometrie v umění, architektuře a jiných technických oborech.

Zavřené školy, distanční výuka dětí.
Učení online: Ukázalo hned několik Achillových pat českého školství

„Na konci první online hodiny byli studenti tak nadšení, že se vidí a že vše funguje, že se odmítali odpojit od programu a povídali si navzájem dál,“ dodala Kočandrlová.

Splněný sen

Účastníci mají podle pedagogů velmi různorodou profesní historii a kvalifikaci. Přihlásili se třeba strojaři, elektrotechnici, chemici, lékaři i právníci. Dvaasedmdesátiletá bývalá zdravotní laborantka se na U3V zapsala i s manželem. „Začalo to tak, že jsme rekonstruovali starý domek a zajímaly nás technologie. Přednášky na Fakultě stavební ČVUT začal navštěvovat nejdříve manžel a vždy se vracel nadšený, tak jsem se přidala,“ konstatovala Jitka Mázlová.

Sedmdesátiletá někdejší učitelka matematiky na základní škole se zase rozhodla zůstat ve spojení s oborem i v důchodu. „Po celý profesní život byla online výuka můj sen a teď se mi splnil,“ svěřila se Anna Kučerová, kterou potěšila i možnost pomoci ostatním účastníkům kurzu s úvodním připojením k internetové platformě.

Ilustrační foto.
Návrat závěrečných ročníků. V Česku se částečně otevírají střední a vysoké školy

„Jako učitelka jsem vyučovala v učebnách vybavených IT technikou a mým žákům taková výuka zpříjemňovala studium a bavila je. Sama jsem se vzdělávala celý život a jedním z oborů byl právě kurz práce na počítači, takže online výuka nebyl žádný problém,“ dodala Kučerová.

Velká výzva

Oblibě se těšil i druhý kurz se zaměřením na informace o stavbách a technologiích s využitím betonu, včetně například soch. Dvě dvouhodinové přednášky sledovalo každý týden okolo dvaceti lidí. Podle garanta lekcí, docenta Karla Trtíka byla pro některé posluchače výzvou mimo jiné instalace nových počítačových programů.

Klasickou formu výuky pak prý postrádají všichni. Chybí jim společné potkávání na fakultě i exkurze. „Online výuka na druhou stranu usnadnila situaci posluchačům, kteří na ně jinak dojíždějí ze vzdálených měst. Máme účastníky třeba ze Strakonic, Plzně a Nového Boru,“ upozornil Trtík.

Univerzita Karlova. Ilustrační foto.
Univerzita Karlova chystá kampus za miliardy

Také mezi jeho posluchači jsou větší i menší nadšenci do počítačové komunikace. „Online výuka pro mě byla náročnější po stránce počítačové gramotnosti a nová forma přednášek byla zpočátku trochu odtažitá, ale už to zvládám,“ popsal vlastní potýkání se studiem přes internet šestasedmdesátiletý Jaroslav Volf.

Třiasedmdesátiletý Karel Novák zase postrádá „skvělý pocit“, který prý zažívá, když míří Technickou ulicí v Dejvicích na fakultu. Vděčný je ale v současné době i za distanční studium. „Na U3V mě zlákaly kamarádky a pak už jsem se vezl. Prošel jsem různé kurzy na mnoha fakultách, ale jen na ´betony´ se pravidelně vracím,“ prohlásil.