„Lidé raději sednou do osobního automobilu, vzhledem k zahuštění silnic," říká dopravní odborník Petr Moos, člen oponentského týmu tohoto projektu z ČVUT, který už před zavedením systému se svými spolupracovníky varoval před možnými riziky. To se ukázalo jako opodstatněné.

Mnoho lidí, kteří jsou nespokojeni s nedostatečnou frekvencí nebo špatným spojením, totiž raději sedne za volant svého automobilu, což pro PID znamená úbytek platících cestujících. S tím ovšem Ropid ve svém návrhu na čtyři stamilionovou úsporu nepočítal. „Ohledně financí zatím nemůžeme provést relevantní srovnání. V tuto chvíli je pro nás prioritou reagovat operativně na poptávku cestujících," reaguje zdrženlivě tiskové centrum Ropidu v čele s mluvčím Filipem Drápalem.

fb-pd-podval

„Nyní je ještě příliš krátká doba na nějaké velké zhodnocení změn. Teprve až v listopadu budeme provádět anketní průzkum, kde se budeme ptát cestujících, jak jsou s novým systémem spokojeni. Zatím za sebou máme teprve měsíc a půl," řekl vedoucí plánování Ropidu Martin Jareš. Agentura STEM avšak udělala průzkum v září hned po spuštění systému. Z 550 Pražanů každý druhý vnímal zavedení nových linek jako změnu k horšímu. Pouze jedna desetina lidí byla spokojena.

„Osobně jsem jel několika linkami, abych si ověřil, jak to na problematických místech vypadá. Například přes Budějovickou. Díky těmto zkušenostem jsme posílili další spoje. A z toho, když celý systém můžeme takto vylepšovat a zdokonalovat, aby byl pro cestující co nejpohodlnější, mám radost" říká Jareš. „Hned na počátku jsme říkali, že je potřeba návrh upravovat a zdokonalovat za chodu, až ho uvidíme v provozu," říká Jareš.

„Nevím, pro bych měl být pokusným králíkem," konstatuje Pavel Černoch, který je nespokojený s tím, že organizace zrušila přímé spojení mezi Holešovicemi a Malou Stranou po nábřeží Kapitána Jaroše, tedy jeho domovem a prací. „Proč někdo mění systém, který funguje! Vysvětlí mi někdo ty zácpy po městě?" ptá se.

„Zjistili jsme, že nové linkové vedení nemá žádný zásadní vliv na plynulost a spolehlivost provozu MHD, ani na plynulost individuální dopravy. Hodnoty zpoždění na linkách jsou srovnatelné s podobným obdobím loňského roku," odpovídá mu mluvčí Ropidu Filip Drápal.