Prohlubeň se vytvořila u křižovatky s ulicí Na Labuťce, ale celá Prosecká je zcela neprůjezdná od ulice Kundratka až po ulici Na Vyhlídce. „V místě jsou vyznačeny objízdné trasy," uvedla Rösslerová. Ty vedou přes ulici Zenklova, Na Strži a Na Vyhlídce.

Čtěte také: Prosecká ulice v Libni je kvůli propadu vozovky neprůjezdná

Pilotní kamerový průzkum odhalil poškozené boky a dno stoky. Následně byla povolána i firma s georadarem.

„Za propadem vozovky je závada na kanálové stoce, která má průměr 1,75 metru. Unikající odpadní voda zde vymlela zdivo a část okolního terénu," sdělil prvotní výsledky průzkumu Ondřej Pokorný, mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací.

Odborníci monitorují přilehlé okolí a zjišťují přesnou příčinu poškození potrubí. Závada může být mechanického původu nebo může být dána technickým stavem stoky.

Vozovka by měla být od pátečního rána opět průjezdná ve dvou pruzích. Médiím to řekl tiskový mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) Ondřej Pokorný.

„Během čtvrtka by tam měl být už asfalt a s výjezdem prvních ranních autobusů v pátečních ranních hodinách to bude průjezdné ve dvou zúžených pruzích," řekl mluvčí. PVK budou i nadále pracovat na opravách stokové sítě a pokračovat bude i průzkum ulice. Nedá se totiž vyloučit, že podobných výdutí je pod ní více.

Sanace kanalizace zabere dva až tři týdny a proběhne ve dvou etapách. Nejprve se provizorně opraví ohnisko havárie, aby bylo možné vrátit dopravu alespoň do dvou silničních pruhů. Podle Pokorné by k tomu mělo dojít do konce týdne. Následně se práce budou soustředit na zbylý jízdní pruh.

Kromě kanalizačního rozvodu došlo také k poškození plynárenské sítě. Únik plynu byl ale minimální a během dneška by měl být plynovod funkční. Ostatní sítě podle dostupných informací zasaženy nebyly.

Nejedná se přitom o první případ během poslední doby, kdy voda uniklá z kanalizačního či vodovodního potrubí poškodila komunikaci. Zhruba v půlce června prasklý vodovod zapříčinil vyplavení ulic a sklepů v okolí Kobyliského náměstí. Bahno tehdy dokonce zaneslo i tramvajové koleje. Přibližně o měsíc později se v jedno velké jezero proměnila křižovatka ulic Novodvorská a Čimelická, kdy na vině byla havárie čerpací stanici Pražských vodovodů a kanalizací Lhotka. Společnost kromě propadu silnice v Libni řeší aktuálně také prasklý vodovod nedaleko Pražského okruhu. Byla přerušena dodávka vody pro 15 tisíc obyvatel metropole.

Co je tedy příčinou těchto častých „nehod" ? „Havárii mohou být mnohdy dílem náhody. V létě se kolikrát stává, že je jeden týden suchu a další týden zase celý proprší. Půda tak nasákne velké množství vody a může tlačit na potrubí," vysvětluje Pokorný.

Kromě pohybů půdy s následným tlakem na potrubí bývá častou příčinou poruchy vodovodního a kanalizačního potrubí také koroze. Podle Pokorného zhruba v 60 procentech případů.

Občas se na propadu vozovky může prý podepsat i její velká frekventovanost. „V teoretické rovině to možné je, ale nehledal bych přímou souvislost," oponuje Tomáš Mrázek mluvčí Technické správy komunikací. Podle něho vytíženost komunikace má sotva nějaký zásadní vliv na stav potrubí, které je pod ní.