VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budeme opět trpět hlukem, bojí se lidé z magistrály

Praha – Ploužit se po magistrále „padesátkou" je pro mnoho řidičů úmorné. Toto opatření před dvěma lety vyvolalo vlnu protestů a také manifestační jízdy nespokojených.

4.10.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Tehdejší primátor Pavel Bém oněm nespokojeným vyjádřil solidaritu. Před svým odchodem z funkce dokonce uvedl, že znovu zvýšení rychlosti na původních „sedmdesát" eliminuje nehodovost i znečištění výfukovými plyny.

Čtěte také: Praha 1 získá prodejem obecních bytů 154 milionů korun

Také stávající primátor Bohuslav Svoboda krátce po nástupu do funkce ujistil, že bude podporovat navrácení „sedmdesátky" na magistrálu, což mnohé řidiče jistě potěšilo. A jejich chvíle se skutečně přiblížila.

Čtyřiadvacátého září se na dvě hodiny vrátila na magistrálu „sedmdesátka. Specializovaná firma změřila hluk v obou směrech a posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek v této souvislosti uvedl, že na základě zjištěného „zanedbatelného rozdílu v hlukové zátěži při rozdílných rychlostech" zahájí řízení o znovu navrácení „sedmdesátky" na magistrálu. Přestože výsledek řízení je dle Noska zatím nejistý, řidičům svitla naděje.

Ti, kdo se návratu „sedmdesátky zřejmě právem děsí, jsou obyvatelé domů, stojících v nejbližším okolí magistrály. Snížení rychlosti z původní „sedmdesátky" na „padesátku" a následné pokrytí vozovky speciálním tišším povrchem pro ně totiž znamenalo alespoň částečnou úlevu.

„Občas se dokonce dalo spát při zavřených protihlukových oknech bez ucpávek do uší," konstatují mnozí místní.

Obyvatelům domů, stojících v okolí severojižní magistrály, na rozdíl od řidičů hrozí, že si po necelých dvou letech notně pohorší. A to prý kvůli pochybnému způsobu měření hlukové zátěže. Specializovaná firma podle nich totiž hluk nezměřila tak, jak to ukládají závazné předpisy. Tvrdí to i občanské sdružení Občané postižení severojižní magistrálou (OPSM) a opírá se přitom o posudek nezávislého specialisty.

fb-pd-podval

Připomeňme, že to bylo právě OPSM, které se v minulosti žalobami na město zasadilo o snížení nejvyšší povolené rychlosti na magistrále ze „sedmdesátky" na „padesátku." A nyní zpochybňuje metodiku měření, kterou pro Technickou správu komunikací (TSK) prováděla autorizovaná firma.

Podle zastupitelky Prahy 4 a někdejší organizátorky „hlukové žaloby" na město Alžběty Rejchrtové je hlavní problém v tom, že měření hluku při současné „padesátce" i při zkušební „sedmdesátce" trvalo vždy pouhé dvě hodiny, přičemž závazné předpisy nařizují minimálně čtyřiadvacet hodin trvající měření. To ale není zdaleka vše.

Rejchrtová připomíná, že před dvěma lety vedlo snížení rychlosti ze „sedmdesátky" na „padesátku" k poklesu hlukové zátěže o tři decibely. „A nyní po položení tiššího povrchu, je snížení hluku údajně bezvýznamné," podivuje se Rejchrtová. Zvýšit na dvě hodiny rychlost na „sedmdesátku" a pak měřit hluk je podle ní absurdní, a to hned ze dvou důvodů.

„Ne všichni řidiči zvyklí jet padesátkou, šlápnou okamžitě na plyn, když náhle uvidí značku 70 a především z takového měření nelze dělat závěry, protože podle závazných metodických pokynů pro měření hluku se musí měřit čtyřiadvacet hodin denně za určitých meteorologických podmínek a v určité dny," tvrdí Rejchrtová.

Bývalý pražský radní pro životní prostředí a nyní opoziční zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek navíc podotýká, že manipulací s veřejným míněním je i tvrzení, že snížením rychlosti se zvýšilo znečištění ovzduší.

„Nejnižší znečištění vyprodukuje osobní automobil při rychlosti 50 kilometrů v hodině, takže představa, že čím rychleji auto profrčí, tím méně smrdí, je naprosto scestná. Je naopak doloženo, že s přibývající rychlostí znečištění stoupá. Navíc příklady z řady evropských měst nám dokazují, že nejenže při snížené rychlosti klesá nehodovost, ale také doprava je plynulejší," shrnul Štěpánek, který ve funkci radního mimo jiné prosadil právě zavedení „padesátky" na magistrále.

Rejchrtová dále upozornila, že autorizovaná firma, která pro TSK měřila hlukovou zátěž na magistrále i letos v září, se jí jeví jako nedůvěryhodná. „Ještě v roce 2002 tato firma měřila pro naše občanské sdružení a v roce 2010 už pro developera a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o 6 decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, i když provoz za tu dobu narostl asi o patnáct tisíc aut," nastínila zastupitelka Prahy 4.

OPSM si prý proto nechalo posoudit protokol o měření z roku 2010, vypracovaný touto firmou dalším autorizovaným akustikem Josefem Drahotou. „Ten nám naše podezření o nekorektnosti měření potvrdil," dodala Rejchrtová.

Dle Drahotova posudku používá tato firma typ mikrofonu, který při měření musí směřovat pouze kolmo ke zdroji hluku. „Rozhodně nesmí být orientován svisle, jak se to dělo, protože takto může naměřit až o pět decibelů méně," stojí mimo jiné v posouzení nezávislým znalcem.

Drahota rovněž shledává nedůvěryhodným, jestliže v dokumentaci měření schází popis způsobu eliminace rušivých vlivů, či zdůvodnění výběru konkrétních měřících stanovišť. Autorizovaná firma však v prováděcí dokumentaci k měření z roku 2010, kterou hodnotí Drahota, dokladuje, že nebylo technicky proveditelné dodržet předepsanou metodiku měření hluku, a to především z důvodu specifičnosti povrchu ulice 5. května před i po položení nové tišší asfaltové směsi.

„Objevuje se zde mnoho nerovností, nesourodý povrch, nacházejí se zde například ocelové poklopy vstupů do kabelových komor a podobně. Měřicí místa byla zvolena s ohledem na akusticky charakteristické profily.

Jejích volba se z hlediska metodiky ukázala být kvůli původnímu stavu vozovek velice problematickou. Prakticky všude se nacházely závady, které mohly ovlivnit výsledek měření akustické situace," uvádí mimo jiné protokol o měření hlukové zátěže na magistrále z roku 2010.

Autor: Jakub Krupka

4.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Prodavačka v Antonínově pekařství 23 000 Kč Malé řemeslné pekařství v Praze, přijme pro svoje provozovny prodavače/prodavačky na HPP. Práce krátký/dlouhý týden, 5 týdnů dovolené, stravenky, strava na pracovišti zdarma. Gastronomie - Kuchaře přijme restaurace v P-9 40 000 Kč Velmi dobře zavedená restaurace v Praze 9, se zaměřením na italskou kuchyni - pizzerie, přijme kuchaře na pozici hlavní kuchař se zkušenostmi z oboru na hlavní prac. poměr. Nástup možný ihned nebo po dohodě, pracovní doba - směny krátký dlouhý týden nebo též po dohodě. Doprava a logistika - Vánoční kurýr pro firemní dárky 1 200 Kč Hledáme pracovníky s vlastním autem pro předvánoční rozvoz dárků po Praze. Odměna je dle počtu a typu zavezených dárků, cca 1.200 - 2.000 Kč za den. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 020 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Učitelé informatiky pro 2. stupeň základní školy. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 32930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Mezi školami č.p. 2322/1, Kontakt: e-mail: reditel@fzsmeziskolami.cz, tel.: 251619150 (všední dny 8-15:30), , Požadovaná kvalifikace: VŠ vzdělání zaměřené na přípravu učitelů dle zákona č. 563/2004 Sb, v aktuálním znění. Druhý aprobační předmět - libovolný (český jazyk, angličtina, hudební výchova, fyzika). Ubytování mimopražským zajistíme., , Zaměstnanecké výhody: 8 týdnů dovolené + 12 dnů studijního volna, stravování ve školní jídelně za režijní cenu. Pracoviště: Fakultní zš pedagogické fakulty uk, Mezi školami, č.p. 2322, 158 00 Praha 58. Informace: Petr Vodsloň, +420 251 619 150,603 420 512.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stržená trolej na Výtoni zkomplikovala tramvajovou dopravu v Praze.
AKTUALIZOVÁNO
6

Nákladní automobil strhl trolej na Výtoni. Tramvaje v Praze jezdily odklonem

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT