VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budeme opět trpět hlukem, bojí se lidé z magistrály

Praha – Ploužit se po magistrále „padesátkou" je pro mnoho řidičů úmorné. Toto opatření před dvěma lety vyvolalo vlnu protestů a také manifestační jízdy nespokojených.

4.10.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Tehdejší primátor Pavel Bém oněm nespokojeným vyjádřil solidaritu. Před svým odchodem z funkce dokonce uvedl, že znovu zvýšení rychlosti na původních „sedmdesát" eliminuje nehodovost i znečištění výfukovými plyny.

Čtěte také: Praha 1 získá prodejem obecních bytů 154 milionů korun

Také stávající primátor Bohuslav Svoboda krátce po nástupu do funkce ujistil, že bude podporovat navrácení „sedmdesátky" na magistrálu, což mnohé řidiče jistě potěšilo. A jejich chvíle se skutečně přiblížila.

Čtyřiadvacátého září se na dvě hodiny vrátila na magistrálu „sedmdesátka. Specializovaná firma změřila hluk v obou směrech a posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek v této souvislosti uvedl, že na základě zjištěného „zanedbatelného rozdílu v hlukové zátěži při rozdílných rychlostech" zahájí řízení o znovu navrácení „sedmdesátky" na magistrálu. Přestože výsledek řízení je dle Noska zatím nejistý, řidičům svitla naděje.

Ti, kdo se návratu „sedmdesátky zřejmě právem děsí, jsou obyvatelé domů, stojících v nejbližším okolí magistrály. Snížení rychlosti z původní „sedmdesátky" na „padesátku" a následné pokrytí vozovky speciálním tišším povrchem pro ně totiž znamenalo alespoň částečnou úlevu.

„Občas se dokonce dalo spát při zavřených protihlukových oknech bez ucpávek do uší," konstatují mnozí místní.

Obyvatelům domů, stojících v okolí severojižní magistrály, na rozdíl od řidičů hrozí, že si po necelých dvou letech notně pohorší. A to prý kvůli pochybnému způsobu měření hlukové zátěže. Specializovaná firma podle nich totiž hluk nezměřila tak, jak to ukládají závazné předpisy. Tvrdí to i občanské sdružení Občané postižení severojižní magistrálou (OPSM) a opírá se přitom o posudek nezávislého specialisty.

fb-pd-podval

Připomeňme, že to bylo právě OPSM, které se v minulosti žalobami na město zasadilo o snížení nejvyšší povolené rychlosti na magistrále ze „sedmdesátky" na „padesátku." A nyní zpochybňuje metodiku měření, kterou pro Technickou správu komunikací (TSK) prováděla autorizovaná firma.

Podle zastupitelky Prahy 4 a někdejší organizátorky „hlukové žaloby" na město Alžběty Rejchrtové je hlavní problém v tom, že měření hluku při současné „padesátce" i při zkušební „sedmdesátce" trvalo vždy pouhé dvě hodiny, přičemž závazné předpisy nařizují minimálně čtyřiadvacet hodin trvající měření. To ale není zdaleka vše.

Rejchrtová připomíná, že před dvěma lety vedlo snížení rychlosti ze „sedmdesátky" na „padesátku" k poklesu hlukové zátěže o tři decibely. „A nyní po položení tiššího povrchu, je snížení hluku údajně bezvýznamné," podivuje se Rejchrtová. Zvýšit na dvě hodiny rychlost na „sedmdesátku" a pak měřit hluk je podle ní absurdní, a to hned ze dvou důvodů.

„Ne všichni řidiči zvyklí jet padesátkou, šlápnou okamžitě na plyn, když náhle uvidí značku 70 a především z takového měření nelze dělat závěry, protože podle závazných metodických pokynů pro měření hluku se musí měřit čtyřiadvacet hodin denně za určitých meteorologických podmínek a v určité dny," tvrdí Rejchrtová.

Bývalý pražský radní pro životní prostředí a nyní opoziční zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek navíc podotýká, že manipulací s veřejným míněním je i tvrzení, že snížením rychlosti se zvýšilo znečištění ovzduší.

„Nejnižší znečištění vyprodukuje osobní automobil při rychlosti 50 kilometrů v hodině, takže představa, že čím rychleji auto profrčí, tím méně smrdí, je naprosto scestná. Je naopak doloženo, že s přibývající rychlostí znečištění stoupá. Navíc příklady z řady evropských měst nám dokazují, že nejenže při snížené rychlosti klesá nehodovost, ale také doprava je plynulejší," shrnul Štěpánek, který ve funkci radního mimo jiné prosadil právě zavedení „padesátky" na magistrále.

Rejchrtová dále upozornila, že autorizovaná firma, která pro TSK měřila hlukovou zátěž na magistrále i letos v září, se jí jeví jako nedůvěryhodná. „Ještě v roce 2002 tato firma měřila pro naše občanské sdružení a v roce 2010 už pro developera a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o 6 decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, i když provoz za tu dobu narostl asi o patnáct tisíc aut," nastínila zastupitelka Prahy 4.

OPSM si prý proto nechalo posoudit protokol o měření z roku 2010, vypracovaný touto firmou dalším autorizovaným akustikem Josefem Drahotou. „Ten nám naše podezření o nekorektnosti měření potvrdil," dodala Rejchrtová.

Dle Drahotova posudku používá tato firma typ mikrofonu, který při měření musí směřovat pouze kolmo ke zdroji hluku. „Rozhodně nesmí být orientován svisle, jak se to dělo, protože takto může naměřit až o pět decibelů méně," stojí mimo jiné v posouzení nezávislým znalcem.

Drahota rovněž shledává nedůvěryhodným, jestliže v dokumentaci měření schází popis způsobu eliminace rušivých vlivů, či zdůvodnění výběru konkrétních měřících stanovišť. Autorizovaná firma však v prováděcí dokumentaci k měření z roku 2010, kterou hodnotí Drahota, dokladuje, že nebylo technicky proveditelné dodržet předepsanou metodiku měření hluku, a to především z důvodu specifičnosti povrchu ulice 5. května před i po položení nové tišší asfaltové směsi.

„Objevuje se zde mnoho nerovností, nesourodý povrch, nacházejí se zde například ocelové poklopy vstupů do kabelových komor a podobně. Měřicí místa byla zvolena s ohledem na akusticky charakteristické profily.

Jejích volba se z hlediska metodiky ukázala být kvůli původnímu stavu vozovek velice problematickou. Prakticky všude se nacházely závady, které mohly ovlivnit výsledek měření akustické situace," uvádí mimo jiné protokol o měření hlukové zátěže na magistrále z roku 2010.

Autor: Jakub Krupka

4.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo pracoviště:, - Zděbradská 92, Jažlovice, , Prvotní kontakt:, - tel.: 774 151 015, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Tir transport s.r.o. - jažlovice, Zděbradská, č.p. 92, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Chulan Nataliya, +420 774 151 015.

Doprava a logistika - Řidič MKD nástup ihned 40 000 Kč

Rodinná firma se sídlem v Praze a pobočkou v Berouně přijme řidiče na MKD. Požadujeme ŘP sk. C+ E, praxi, trestní bezúhonnost, min. 1 víkend v práci. Nabízíme 40.000 Kč čistého, vyplácíme 1x týdně.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 000 Kč

Pracovníci v oblasti prodeje jinde neuvedení Asistent rozvoje obchodu a prodeje. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MVP: Uruguayská 129/7, Praha 2, Konatktovat telefonicky PÁ 9 - 12 hod. David Zmrzlý 608168868., , Jedná se o práci ve firmě obchodující s veganskými potravinami. Velká část sortimentu je vyráběna v Asii, především na Tchaj-wanu a v Číně, import pro Evropu se organizuje z Velké Británie. Velkou výhodou je znalost čínského a anglického jazyka, protože náplní práce bude mimo jiné vyhledávání nových dodavatelů, komunikace se stávajícími dodavateli, vyřizování objednávek a v neposlední řadě asistence při prodeji asijským zákazníkům v našem obchodě v Praze.. Pracoviště: Puro shop s.r.o. uruguayská, Uruguayská, č.p. 129, 120 00 Praha 2. Informace: David Zmezlý, +420 608 168 868.

Vzdělávání a školství - Chůva na plný úvazek 32 000 Kč

Chůva Hledáme chůvu k miminku na 8 hodin denně, pondělí - pátek. Víkendy po dohodě za příplatek. 32.000 Kč/měsíc + příplatky za víkendy.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Štěpán Toman.
15

Architekt Štěpán Toman: Výškové budovy k modernímu městu patří

Silná bouřka na chvíli zastavila i pražské Letiště Václava Havla.
5

Přes Prahu se opět přehnala bouřka s krupobitím. Problémy mělo i letiště

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT