VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budeme opět trpět hlukem, bojí se lidé z magistrály

Praha – Ploužit se po magistrále „padesátkou" je pro mnoho řidičů úmorné. Toto opatření před dvěma lety vyvolalo vlnu protestů a také manifestační jízdy nespokojených.

4.10.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Tehdejší primátor Pavel Bém oněm nespokojeným vyjádřil solidaritu. Před svým odchodem z funkce dokonce uvedl, že znovu zvýšení rychlosti na původních „sedmdesát" eliminuje nehodovost i znečištění výfukovými plyny.

Čtěte také: Praha 1 získá prodejem obecních bytů 154 milionů korun

Také stávající primátor Bohuslav Svoboda krátce po nástupu do funkce ujistil, že bude podporovat navrácení „sedmdesátky" na magistrálu, což mnohé řidiče jistě potěšilo. A jejich chvíle se skutečně přiblížila.

Čtyřiadvacátého září se na dvě hodiny vrátila na magistrálu „sedmdesátka. Specializovaná firma změřila hluk v obou směrech a posléze konstatovala, že se hluková zátěž na novém tišším povrchu zvýšila pouze o decibel. Náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek v této souvislosti uvedl, že na základě zjištěného „zanedbatelného rozdílu v hlukové zátěži při rozdílných rychlostech" zahájí řízení o znovu navrácení „sedmdesátky" na magistrálu. Přestože výsledek řízení je dle Noska zatím nejistý, řidičům svitla naděje.

Ti, kdo se návratu „sedmdesátky zřejmě právem děsí, jsou obyvatelé domů, stojících v nejbližším okolí magistrály. Snížení rychlosti z původní „sedmdesátky" na „padesátku" a následné pokrytí vozovky speciálním tišším povrchem pro ně totiž znamenalo alespoň částečnou úlevu.

„Občas se dokonce dalo spát při zavřených protihlukových oknech bez ucpávek do uší," konstatují mnozí místní.

Obyvatelům domů, stojících v okolí severojižní magistrály, na rozdíl od řidičů hrozí, že si po necelých dvou letech notně pohorší. A to prý kvůli pochybnému způsobu měření hlukové zátěže. Specializovaná firma podle nich totiž hluk nezměřila tak, jak to ukládají závazné předpisy. Tvrdí to i občanské sdružení Občané postižení severojižní magistrálou (OPSM) a opírá se přitom o posudek nezávislého specialisty.

fb-pd-podval

Připomeňme, že to bylo právě OPSM, které se v minulosti žalobami na město zasadilo o snížení nejvyšší povolené rychlosti na magistrále ze „sedmdesátky" na „padesátku." A nyní zpochybňuje metodiku měření, kterou pro Technickou správu komunikací (TSK) prováděla autorizovaná firma.

Podle zastupitelky Prahy 4 a někdejší organizátorky „hlukové žaloby" na město Alžběty Rejchrtové je hlavní problém v tom, že měření hluku při současné „padesátce" i při zkušební „sedmdesátce" trvalo vždy pouhé dvě hodiny, přičemž závazné předpisy nařizují minimálně čtyřiadvacet hodin trvající měření. To ale není zdaleka vše.

Rejchrtová připomíná, že před dvěma lety vedlo snížení rychlosti ze „sedmdesátky" na „padesátku" k poklesu hlukové zátěže o tři decibely. „A nyní po položení tiššího povrchu, je snížení hluku údajně bezvýznamné," podivuje se Rejchrtová. Zvýšit na dvě hodiny rychlost na „sedmdesátku" a pak měřit hluk je podle ní absurdní, a to hned ze dvou důvodů.

„Ne všichni řidiči zvyklí jet padesátkou, šlápnou okamžitě na plyn, když náhle uvidí značku 70 a především z takového měření nelze dělat závěry, protože podle závazných metodických pokynů pro měření hluku se musí měřit čtyřiadvacet hodin denně za určitých meteorologických podmínek a v určité dny," tvrdí Rejchrtová.

Bývalý pražský radní pro životní prostředí a nyní opoziční zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek navíc podotýká, že manipulací s veřejným míněním je i tvrzení, že snížením rychlosti se zvýšilo znečištění ovzduší.

„Nejnižší znečištění vyprodukuje osobní automobil při rychlosti 50 kilometrů v hodině, takže představa, že čím rychleji auto profrčí, tím méně smrdí, je naprosto scestná. Je naopak doloženo, že s přibývající rychlostí znečištění stoupá. Navíc příklady z řady evropských měst nám dokazují, že nejenže při snížené rychlosti klesá nehodovost, ale také doprava je plynulejší," shrnul Štěpánek, který ve funkci radního mimo jiné prosadil právě zavedení „padesátky" na magistrále.

Rejchrtová dále upozornila, že autorizovaná firma, která pro TSK měřila hlukovou zátěž na magistrále i letos v září, se jí jeví jako nedůvěryhodná. „Ještě v roce 2002 tato firma měřila pro naše občanské sdružení a v roce 2010 už pro developera a hluk na magistrále podle ní za tu dobu klesl o 6 decibelů v noci a 10 decibelů ve dne, i když provoz za tu dobu narostl asi o patnáct tisíc aut," nastínila zastupitelka Prahy 4.

OPSM si prý proto nechalo posoudit protokol o měření z roku 2010, vypracovaný touto firmou dalším autorizovaným akustikem Josefem Drahotou. „Ten nám naše podezření o nekorektnosti měření potvrdil," dodala Rejchrtová.

Dle Drahotova posudku používá tato firma typ mikrofonu, který při měření musí směřovat pouze kolmo ke zdroji hluku. „Rozhodně nesmí být orientován svisle, jak se to dělo, protože takto může naměřit až o pět decibelů méně," stojí mimo jiné v posouzení nezávislým znalcem.

Drahota rovněž shledává nedůvěryhodným, jestliže v dokumentaci měření schází popis způsobu eliminace rušivých vlivů, či zdůvodnění výběru konkrétních měřících stanovišť. Autorizovaná firma však v prováděcí dokumentaci k měření z roku 2010, kterou hodnotí Drahota, dokladuje, že nebylo technicky proveditelné dodržet předepsanou metodiku měření hluku, a to především z důvodu specifičnosti povrchu ulice 5. května před i po položení nové tišší asfaltové směsi.

„Objevuje se zde mnoho nerovností, nesourodý povrch, nacházejí se zde například ocelové poklopy vstupů do kabelových komor a podobně. Měřicí místa byla zvolena s ohledem na akusticky charakteristické profily.

Jejích volba se z hlediska metodiky ukázala být kvůli původnímu stavu vozovek velice problematickou. Prakticky všude se nacházely závady, které mohly ovlivnit výsledek měření akustické situace," uvádí mimo jiné protokol o měření hlukové zátěže na magistrále z roku 2010.

Autor: Jakub Krupka

4.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 900 Kč Prodavači potravinářského zboží Prodavač lahůdek. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost Novák maso - uzeniny s. r. o. přijme na pobočku v ulici Radotínská 39, 252 28 Černošice nové zaměstnance na pozici PRODAVAČ/PRODAVAČKA., , Kontaktní osoba: Miluše Kellerová, tel.:725 263 697, e-mail: prace@novak-mu.cz, , Náplň práce: , • pultový prodej uzenin, sýrů a lahůdek, , • obsluha pokladny, , • komunikace se zákazníky, , • příprava a doplnění zboží do pultů, , • úklid pracoviště apod., , Požadujeme: , • zdravotní průkaz, , • věk alespoň 18 let (práce s penězi), , • ochotu pracovat na směny (ranní/ odpolední)., , Nabízíme: , • zajímavé finanční ohodnocení, , • čtvrtletní výkonnostní bonusy, , • příplatky za případnou práci o víkendech a svátcích, , • příspěvek na penzijní pojištění, stravenky, lázně, , • poukázka na mycí a čistící prostředky, , • slevové poukázky na odběr zboží, , • zázemí stabilní české společnosti, , • zaškolení na prodejně.. Pracoviště: Novák maso - uzenina s.r.o., Radotínská, č.p. 39, 252 28 Černošice. Informace: Miluše Kellerová, +420 725 263 697. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 25 000 Kč Všeobecné sestry bez specializace Všeobecná zdravotní sestra. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Libocká č.p. 271/1, 162 00 Praha 6, kontakt: Filipová Kamila, tel.: 725292767, e-mail: personalni@centrin.cz, Kvalifikační přepoklady - SZŠ, VOŚ, - praxe v oboru výhodou, , , Další požadavky - zájem o dlouhodobou spolupráci, pozitivní vztah k seniorům,, pracovní nadšení, trestní bezúhonnost, vhodné pro absolventy, schopnost týmové spolupráce, , Pracovní doba - dvousměnný provoz - ranní 7,00 - 19,00hod , odpolední 10,00 - 22,00hod , Zázemí stabilní společnosti, , příspěvek na dopravu,příspěvek na stravování, příspěvek na penzijní připojištění, odměna za dosažení životního jubilea.. Pracoviště: Centrin cz s.r.o. libocká, Libocká, č.p. 271, 162 00 Praha 616. Informace: Kamila Filipová, +420 725 292 767. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 13 500 Kč Pomocní skladníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: jedná se o fyzicky náročnou práci, zvedání a manipulaci s těžkými břemeny, dobrý zdravotní stav, zodpovědnost, bezúhonnost, osobní schůzku předem objednat po tel. domluvě,pracovní poměr se uzavírá jenom na tři měsíce. Pracoviště: Vitman group s.r.o. jeneč, Lidická, č.p. 498, 252 61 Jeneč. Informace: Sutula Iryna, +420 777 785 793.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

 Pražští strážníci chodí na pravidelné odběry i jako dárci krve a krevní plazmy.
3

Nedostatek dárců krve v Praze. Odběry komplikuje západonilská horečka

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT