Podle současných propočtů magistrátního odboru městského investora má obří dopravní stavba vyjít daňové poplatníky až o jedenáct miliard korun dráž, než Bém sliboval na plénu zastupitelstva hlavního města v listopadu roku 2007. A právě tam, před zraky mnoha desítek svědků, uzavřel zmíněnou sázku s členy sdružení Auto*Mat, zabývajícími se dlouhodobě pražskou dopravou.

„V případě, že bude překročena vysoutěžená částka na tunel Blanka, pak já odvedu pět krát deset hodin veřejně prospěšných prací," slíbil Bém sebevědomě od řečnického pultíku. Připomeňme jen, že tehdy kalkuloval se sumou 26 miliard korun. Lidé ze sdružení Auto*Mat včera opětovně exprimátora vyzvali, aby dostál svému slibu a postavil se čelem k výsledku sázky.

„Podle informací magistrátu, zveřejněných už na začátku srpna, má stát Blanka 36 miliard. To je téměř o polovinu více, oproti původní ceně tunelu, kterou bývalý primátor garantoval lidem. Pavel Bém by měl konečně přiznat, ze nedodržel svůj slib a Pražanům se omluvit," připomněl za Auto*Mat Vít Masare.

Bém se však včera ohradil. Deníku sdělil, že se rozhodně nebrání odpracování slíbených padesáti hodin prospěšných prací. Vyčkává prý jen na definitivní dokončení tunelového komplexu. Jestliže se poté ukáže, že sázku prohrál, pak prý nezaváhá ani na chvíli a montérky jednoduše oblékne.

Bém je prý na práci připraven

Pražský exprimátor Pavel Bém je podle svých slov připraven odpracovat padesát hodin veřejně prospěšných prací. Má to ale háček. Než prý uzná prohru své sázky, uzavřené s členy sdružení Auto*Mat, musí být tunel Blanka definitivně dokončen. „Gentleman své slovo vždy dodrží. Jsem samozřejmě připraven splnit svůj závazek. Nejdříve však musí být tunel Blanka dostavěn a musí být známa konečná cena," sdělil Bém včera Deníku a dodal: „Potom také nejsem ochoten nést odpovědnost za případná předražení, způsobená současným vedením města. To je snad pochopitelné."

Po tomto vyjádření tedy vyvstává otázka, zda Bém nebude po dokončení blanky připisovat její předražení o jedenáct miliard na novou pražskou vládu pod vedením primátora Bohuslava Svobody, která s jednou obměnou vládne na magistrátu od konce roku 2010?

Podle dokumentu magistrátního odboru městského investora to není možné. Výstavbu tunelového komplexu prý zásadním způsobem předražily především zvýšené náklady na ražby a hloubení tunelů, souvisejících s nutnou změnou technologií. To vše kvůli vedení tunelu v nestabilním a předem nedokonale prozkoumaném podloží. Zjednodušeně tunel Blanka nejvíce prodražila známá série propadů půdy.

První byl zaznamenán v květnu 2008 ve Stromovce. Tamtéž kvůli Blance vznikl kráter také v říjnů 2008. Třetí sesuv půdy, prokazatelně spojený s ražbou Blanky, se odehrál v červenci 2010 poblíž křížení Patočkovy a Myslbekovy ulice.

Připomeňme, že Bohuslav Svoboda byl zastupiteli města zvolen primátorem až 30. listopadu 2010, přičemž Bém z funkce odstoupil jen několik hodin před tím.

Můžete se zapojit i vy

Podle aktivistů, hovořících za Auto*Mat se tedy Bém veřejně prospěšné práci jen těžko může vyhnout a to i proto, že při deklaraci nepřekročení vysoutěžené ceny tunelu Blanka se příliš držel ujištění tehdejšího šéfa magistrátního odboru městského investora Jiřího Tomana. Byl to totiž právě Toman, který trval na tom, že Blanka bude stát maximálně 26 miliard korun.

Auto*Mat včera opakovaně vyzval Pražany, aby zasílali své typy na to, jakým způsobem by měl Bém odpracovat padesát hodin ve prospěch města.

close fb-pd-podval zoom_in

„Převádět lidi přes nebezpečné křižovatky, propagovat pěší a cyklistickou dopravu, nebo slepovat skartované dokumenty, usvědčující jeho bývalé činitele z údajně nezákonných praktik." Tak znějí nejčastější návrhy Pražanů. „Zaznamenali jsme ale i celou řadu jiných," ujišťuje Masare. Pražané podle něj mimo jiné navrhovali, aby Bém řídil dopravu na rušné křižovatce U Bulhara, vynášel cyklistům kola do schodů u přerušené a především mnohonásobně předražené cyklostezky ve Vysočanech, nebo montoval v centru města nájezdy a sjezdy pro kočárky na chodníky s vysokými obrubníky.

„Recesistických nápadů by bylo hodně. Myslím si ale, že by bylo vhodné využít postaveni a vlivu pana Béma k prosazeni masivní kampaně, snažící se přesvědčit motoristy, že normální a ohleduplné není používat k cestám po Praze auto, ale MHD," říká jeden z nejzajímavějších nápadů.