VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bém si předraženou Blanku odpracuje! Má to ale svá "ale"

Praha – Exprimátor Prahy Pavel Bém s největší pravděpodobností prohrál sázku o konečnou cenu tunelového komplexu Blanka.

29.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Podle současných propočtů magistrátního odboru městského investora má obří dopravní stavba vyjít daňové poplatníky až o jedenáct miliard korun dráž, než Bém sliboval na plénu zastupitelstva hlavního města v listopadu roku 2007. A právě tam, před zraky mnoha desítek svědků, uzavřel zmíněnou sázku s členy sdružení Auto*Mat, zabývajícími se dlouhodobě pražskou dopravou.

„V případě, že bude překročena vysoutěžená částka na tunel Blanka, pak já odvedu pět krát deset hodin veřejně prospěšných prací," slíbil Bém sebevědomě od řečnického pultíku. Připomeňme jen, že tehdy kalkuloval se sumou 26 miliard korun. Lidé ze sdružení Auto*Mat včera opětovně exprimátora vyzvali, aby dostál svému slibu a postavil se čelem k výsledku sázky.

„Podle informací magistrátu, zveřejněných už na začátku srpna, má stát Blanka 36 miliard. To je téměř o polovinu více, oproti původní ceně tunelu, kterou bývalý primátor garantoval lidem. Pavel Bém by měl konečně přiznat, ze nedodržel svůj slib a Pražanům se omluvit," připomněl za Auto*Mat Vít Masare.

Bém se však včera ohradil. Deníku sdělil, že se rozhodně nebrání odpracování slíbených padesáti hodin prospěšných prací. Vyčkává prý jen na definitivní dokončení tunelového komplexu. Jestliže se poté ukáže, že sázku prohrál, pak prý nezaváhá ani na chvíli a montérky jednoduše oblékne.

Bém je prý na práci připraven

Pražský exprimátor Pavel Bém je podle svých slov připraven odpracovat padesát hodin veřejně prospěšných prací. Má to ale háček. Než prý uzná prohru své sázky, uzavřené s členy sdružení Auto*Mat, musí být tunel Blanka definitivně dokončen. „Gentleman své slovo vždy dodrží. Jsem samozřejmě připraven splnit svůj závazek. Nejdříve však musí být tunel Blanka dostavěn a musí být známa konečná cena," sdělil Bém včera Deníku a dodal: „Potom také nejsem ochoten nést odpovědnost za případná předražení, způsobená současným vedením města. To je snad pochopitelné."

Po tomto vyjádření tedy vyvstává otázka, zda Bém nebude po dokončení blanky připisovat její předražení o jedenáct miliard na novou pražskou vládu pod vedením primátora Bohuslava Svobody, která s jednou obměnou vládne na magistrátu od konce roku 2010?

Podle dokumentu magistrátního odboru městského investora to není možné. Výstavbu tunelového komplexu prý zásadním způsobem předražily především zvýšené náklady na ražby a hloubení tunelů, souvisejících s nutnou změnou technologií. To vše kvůli vedení tunelu v nestabilním a předem nedokonale prozkoumaném podloží. Zjednodušeně tunel Blanka nejvíce prodražila známá série propadů půdy.

První byl zaznamenán v květnu 2008 ve Stromovce. Tamtéž kvůli Blance vznikl kráter také v říjnů 2008. Třetí sesuv půdy, prokazatelně spojený s ražbou Blanky, se odehrál v červenci 2010 poblíž křížení Patočkovy a Myslbekovy ulice.

Připomeňme, že Bohuslav Svoboda byl zastupiteli města zvolen primátorem až 30. listopadu 2010, přičemž Bém z funkce odstoupil jen několik hodin před tím.

Můžete se zapojit i vy

Podle aktivistů, hovořících za Auto*Mat se tedy Bém veřejně prospěšné práci jen těžko může vyhnout a to i proto, že při deklaraci nepřekročení vysoutěžené ceny tunelu Blanka se příliš držel ujištění tehdejšího šéfa magistrátního odboru městského investora Jiřího Tomana. Byl to totiž právě Toman, který trval na tom, že Blanka bude stát maximálně 26 miliard korun.

Auto*Mat včera opakovaně vyzval Pražany, aby zasílali své typy na to, jakým způsobem by měl Bém odpracovat padesát hodin ve prospěch města.

fb-pd-podval

„Převádět lidi přes nebezpečné křižovatky, propagovat pěší a cyklistickou dopravu, nebo slepovat skartované dokumenty, usvědčující jeho bývalé činitele z údajně nezákonných praktik." Tak znějí nejčastější návrhy Pražanů. „Zaznamenali jsme ale i celou řadu jiných," ujišťuje Masare. Pražané podle něj mimo jiné navrhovali, aby Bém řídil dopravu na rušné křižovatce U Bulhara, vynášel cyklistům kola do schodů u přerušené a především mnohonásobně předražené cyklostezky ve Vysočanech, nebo montoval v centru města nájezdy a sjezdy pro kočárky na chodníky s vysokými obrubníky.

„Recesistických nápadů by bylo hodně. Myslím si ale, že by bylo vhodné využít postaveni a vlivu pana Béma k prosazeni masivní kampaně, snažící se přesvědčit motoristy, že normální a ohleduplné není používat k cestám po Praze auto, ale MHD," říká jeden z nejzajímavějších nápadů.

Autor: Jakub Krupka

29.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení