Ťukám na dveře třídy 5. A. a jdu „na výzvědy". Žáci této třídy se pod vedením třídní učitelky Miroslavy Součkové zhostili velkého úkolu – měli se zamyslet nad dopravou ve městě a literární formou ztvárnit, jak cestují do školy.

Aby je úkol více bavil, zvolila pro ně paní učitelka jako formu zpracování komiks. „Považovala jsem to za ideální, protože děti mají rády komiksy, rády kreslí a psaní dlouhých slohů je moc nebaví," vysvětluje Součková. Podle jejích slov žáci své práce vyráběli při hodinách tvořivých činností.

Jezdí moc rychle a nepouští chodce

„Moc mě to bavilo, protože jsem nemusela všechny detaily psát, ale spoustu toho také namalovat," říká páťačka Míša.

Sděluje mi také, že žáci do komiksu měli zachytit situace, které se na silnicích běžně dějí, a které by se spíše dít neměly.

„Vyjádřili jsme, že mnoho řidičů jezdí rychle a že nepouští chodce na přechodu. Někteří spolužáci také namalovali odpadky kolem silnice," povídá mi usměvavá hnědovláska.

Do projektů, které pořádá iniciativa Auto*Mat, se ZŠ Tyršova zapojuje pravidelně, stejně jako do dalších akcí na ekologická či dopravní témata, které pořádají i jiné organizace.

Učí je o ekologii

„Na téma Udržitelná doprava jsme už loni uspořádali projektový den, zúčastnili jsme se také pražské cyklojízdy a zapojili jsme se i do vzdělávací soutěže Zelené kilometry. Literární soutěže se letos účastníme už potřetí, jednou dokonce náš žák zvítězil," sděluje mi Irena Chlebounová, koordinátorka pro výuku ekologické výchovy na základní škole v Jinonicích, a z plných desek, do nichž ukládá veškeré materiály z uskutečněných projektů, vytahuje povídku s názvem O starém trabantu, která zvítězila v literární soutěži před dvěma lety.

„Myslím si, že děti takovéto projekty baví. Letos se do literární soutěže sice zapojili pouze žáci z 5. A., ale z vlastní iniciativy se k nim přidaly i dvě holčičky z druhé třídy," sděluje Chlebounová, a s malými „spisovatelkami" mě jde do 2. A hned seznámit.

O cestě parníkem

Dozvídám se od nich, že si vymyslely povídku o tom, jak tři kamarádi jeli na výlet parníkem, a setkali se na něm se zvířaty. Příběh poté sepsaly a nakreslily k němu  i obrázky.

„Ráda jezdím parníkem, ale také třeba na kole. Tato povídka mě jednou napadla a kamarádka Terka mi s ní pomohla," usmívá se jedna z malých autorek Táňa. „Je důležité, aby děti věděly, že doprava autem a autobusem zatěžuje životní prostředí, aby si uvědomily, že například chůzí nebo jízdou na kole přírodě ulehčí," říká mi paní učitelka Chlebounová.

Dodává také, že právě v Jinonicích je velkou výhodou, že jde o nepříliš rušnou čtvrť, a proto jsou zde děti zvyklé jezdit na koloběžkách a na kole. Komiksové obrázky třídy 5. A i povídka od žákyň  2. A jsou velmi povedené, zanedlouho už se jimi bude zaobírat také odborná porota, a ze všech zapojených prací vybere nejpovedenější. Podle informací Auto*Matu se loni do soutěže Udržitelně do školy zapojilo 49 žáků pražských základních škol.

Více o projektu Udržitelně do školy

Literární soutěž, kterou pořádá sdružení Auto*Mat pro děti pražských základních škol, letos se koná již třetí ročník

Žáci mají za úkol zachytit na papír své myšlenky na téma doprava a cestování po městě (prostřednictvím novinového článku, povídky, básně, komiksu či fotorománu)

Soutěž probíhá od 4. února do 15. března, poté odborná porota vyhodnotí nejzdařilejší práce

Výherci obdrží od iniciativy Auto*Mat upomínkové předměty