Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čip na másle, maso pod zámkem. Obchody se brání před nájezdy

Obchodníci reagují na rostoucí počet krádeží zboží, které dříve bylo běžně v regálech. Nekradou jen zákazníci, ale i zaměstnanci a dodavatelé.

11.10.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Ilustrační fotoFoto: ČTK/ Václav Pancer

Ještě před pár měsíci by si málokdo pomyslel, jak dobrodružné může být kdysi běžné shánění másla. Nejde jen o prázdné regály v obchodech, kde je aktuálně velmi cenná komodita občas o pár desetníků levnější než u konkurence. Leckteré nenechavce může zájem o ni dokonce přivést až za mříže.

Zlodějku z Teplic například před pár dny ochranka lapila s 12 másly a dalším zbožím. Již byla v podmínce, a tak jí hrozí až tři roky ve vězení. Obdobná hrozba visí i nad podvodníkem, který z podnikatelky z Ústí nad Orlicí vylákal desetitisíce korun za slíbené máslo, které však nedodal.

Tyto a další příběhy straší obchodníky. Drahocenné máslo proto střeží jako oko v hlavě. Například v COOPu v Konstantinových Lázních jste si jej v létě museli vyžádat zpoza skla u pultu s lahůdkami. Některé obchody je zase zabezpečují bezpečnostními čipy.

Obchodníci se bojí, že bude ještě hůř. Zloději v supermarketech totiž podle jejich zkušeností mají zlaté časy hlavně v předvánočním období. „Nekrade se ale jen máslo. Krade se všechno,“ řekl Deníku předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka.

Ztráty zaplatí zákazník

Při otázce, o kolik zboží při krádežích přijdou, obchodníci mlčí jako zařezaní. „Bojí se, že by to svědčilo o tom, že nemají dostatečně v pořádku bezpečnostní opatření,“ vysvětlila prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Velké obchody podle ní přitom obvykle svým zákazníkům chtějí poskytnout pohodlí a přívětivé prostředí. Platí za to ale určitými ztrátami. Ty se nakonec promítnou v ceně zboží, jež zákazník zaplatí.

Oficiální statistiky ztrát se nevedou. Například před čtyřmi lety bezpečnostní agentury odhadovaly, že se v českých obchodech ročně ztratí zboží ve výši zhruba 1,5 procenta maloobchodních tržeb, tedy asi 13 miliard korun.

Obchody obvykle mívají stanovené ztratné – tedy procento z tržby zboží, které se rychle kazí. U malých obchodů se může pohybovat zhruba kolem jednoho procenta tržeb, u velkých může být vyšší. „Když se překročí ztratné, tak od hmotně odpovědných pracovníků chceme náhradu,“ prohlásil Juračka.

Prezident Asociace soukromých bezpečnostních služeb Jiří Kameník uvedl, že podle kvalifikovaných odhadů celosvětově připadají plné tři čtvrtiny krádeží v obchodech na vrub jejich zaměstnanců. Nejde přitom jen o pokladní nebo skladníky, „přilepšit“ si může také jejich management. „Proto vám nikdo nikdy žádná data nedá,“ míní.

Za krádežemi zboží z obchodů ale podle Juračky zdaleka nestojí jen zákazníci nebo personál prodejen. Vzít si, co jim nepatří, se nezdráhají ani dodavatelé, kteří do obchodů zboží přivážejí. Podle Juračkova odhadu přitom ztráty v obchodech pomalu, ale jistě rostou. „Zdá se mi to trochu nelogické, že se lidi sice mají lépe, životní úroveň roste, ale krade se víc,“ domnívá se.

„Množství odcizeného zboží není zanedbatelné a v posledních letech roste,“ potvrzuje Pavla Hobíková z Globusu. „Stále se ale pohybuje v akceptovatelných mezích,“ míní.

Láká malé a drahé zboží

Nenechavci zejména v supermarketech využívají velkého pohybu zákazníků, což obchodníkům a bezpečnostním službám znesnadňuje jejich sledování. „Kvůli kabátům a bundám je pro ně také snazší zboží pronést skrze pokladny,“ posteskla si Hobíková. Zájem mají hlavně o drobnou elektroniku, kosmetiku nebo třeba holicí strojky. Většinou jde o zboží malých rozměrů v ceně do 5000 korun, které jde snadno zpeněžit.

Z potravin jsou v ohrožení hlavně značkové čokolády, alkohol, salámy či maso. Například v Albertu ve Králově Dvoře měli elektronicky zabezpečený i kus hovězí roštěné. Seznam nyní ve větší míře rozšiřuje právě máslo. „Jedná se o přestupek, nepodléhá tedy žádné evidenci a statistice ze strany policie,“ dodala Hobíková.

Autor: Jiří Janda

Snížili jste kvůli vysoké ceně másla jeho spotřebu?

Ano, kupuji ho méně

21 %

Ne, kupuji ho stále stejně podle potřeby

53 %

Máslo nekupuji vůbec

26 %

Hlasovalo: 401

11.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení