V centrále neziskové organizace Chytrá péče v Opatovické ulici v Praze 1 neustále řinčí telefony, její operátoři se takřka nezastaví. „Těžké to mají hlavně ti senioři, které nemá kdo navštěvovat, jelikož jsou jejich rodinní příslušníci v karanténě nebo se přímo nakazili koronavirem,“ nestěžuje si sociální pracovnice Tereza Zajíčková.

„Z naší strany jde spíše o emoční podporu, lidé jsou velmi rozladěni, chybí jim kontakt s rodinou. My se jim ho snažíme vykompenzovat,“ zdůrazňuje Zajíčková.

Od té doby, co zvedá sluchátka, vzrostla prý i délka hovorů. Jeden teď trvá v průměru 20 minut. „I tak se nám v této těžké době mohou hlásit noví klienti, kapacity zatím máme,“ nezavírá nikomu dveře sociální pracovnice.

Důležité je projevit iniciativu

Služba funguje rovněž opačným směrem, několikrát týdně klientům volají sami operátoři a ptají se „svých svěřenců“ na docela běžné věci. Zjišťují, zda jim například nedocházejí léky nebo jídlo. „Zdarma nyní nabízíme možnost zvýšeného obvolávání, můžeme jim také zprostředkovat nákup potravin přes Rohlik.cz,“ popisuje Zajíčková.

Hlavní je seniory přivést na veselejší myšlenky. Na stávající situaci by měli myslet co nejméně. „Doporučujeme jim nejrůznější domácí aktivity, jako je například luštění křížovek,“ přibližuje další ze sociálních pracovníků Ladislav Nagy.

Jako novinku nabízí neziskovka terapie s odborníkem. Ten své hodiny poskytuje na pracovišti v Praze 1, případně může přijít i na návštěvu ke klientům domů. Kdo se osobního kontaktu obává, může se s ním „sejít“ online.

Vlajkovou lodí Chytré péče je pomoc v akutních případech. Pro nenadálé situace nosí její klienti u sebe zařízení o velikosti vejce, jenž má v sobě GPS a SIM kartu a funguje jako primitivní telefon. Zabudované může být i v chytrých hodinkách.

Když se jeho majitel dostane do nesnází, jednoduše zmáčkne červené tlačítko SOS, čímž zavolá operátorovi a ten mu s jeho situací poradí. Ten podle situace volá buď záchranku, nebo někomu z rodiny.

„Nejčastěji řešíme zdravotní potíže. Časté jsou pády. Jak se zhoršuje počasí, klesá tlak, lidem se zamotá hlava a je to,“ líčí Nagy s dovětkem, že senioři si díky této jistotě troufají i na fyzicky náročnější aktivity, jako jsou výlety či houbaření.

Chytrá péče dodala klientce klid

Velimína Svobodová je jednou z klientek Chytré péče. „Jsem zatím docela ve formě, službu jsem si objednala, abych byla klidnější. Moje kamarádka si ji pořídila až poté, co jednou zůstala několik hodin sama bez pomoci,“ vypravuje.

V pražské centrále pracuje za normálních okolností přímo na horké lince pět operátorů s podpůrným týmem dvaceti lidí. Na starosti mají na 800 klientů. Služba stojí měsíčně od 370 korun.