Chcete se dostat co nejrychleji z Újezdu na Malostranské náměstí? Jděte pěšky. Tvrdíte, že je to nesmysl? Skutečně není. Redaktor Deníku se o tom přesvědčil na vlastní kůži.

Stačilo vystoupit z tramvaje a vydat se na cestu směr Malostranské náměstí. Výsledek – chůzí to bylo o 20 vteřin rychlejší, a to se nejednalo o dopravní špičku, ale běžný dopolední provoz. Je totiž běžné, že tramvaje a auta tento úsek ucpou.

Ne nadarmo je tento úsek jedním z nejbolavějších úseků v tramvajové dopravě hlavního města. Stejně špatná situace je také mezi Staroměstskou a Národním divadlem. Řešení zatím žádné není. A problémů má tramvajová doprava více.

K tomu, jak z nich ven, by měl pomoci také rozsáhlý průzkum v tramvajích, který se konal v květnu a Ropid, jež organizuje MHD, tento týden zveřejnil jeho výsledky. Deník už o nich krátce informoval.

Rušit se zatím nic nebude

„V nejbližší době změny nechystáme, budeme dále vyhodnocovat výsledky,“ sdělil Deníku Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Průzkum ukázal například to, že nejméně využívanými spoji jsou linky 2 (4200 cestujících za den), 36 (přes 4620) a 21 (12000). „Je to ale zapříčiněno tím, že nejezdí po celý den, nebo jsou jen na krátké trase. Určitě to neznamená, že linky zrušíme,“ ujistil Drápal.

V souvislosti s rušením spojů se zhruba před rokem a půl hovořilo o lince 19, jezdí ze Strašnic do Hloubětína. „Faktem je, že nejezdí centrem a využívá ji méně lidí, ale určitě není zbytečná. Uvidíme do budoucna, pokud by zde byl nějaký souběh s autobusy, dal by se provoz upravit tak, aby byl tento spoj více využit,“ vysvětlil mluvčí.

Jinak průzkum potvrdil, že nejvytíženější linky jsou 22, 9 a 10. Cestující to však vidí trochu jinak. „Ke zjištění skutečného stavu stačí chvíli postát na tramvajové zastávce u stanice metra Národní. Linky 22 a 9 jezdí i ve špičce poloprázdné v nesmyslně krátkých termínech,“ popsal svou zkušenost Zdeněk Lorenz.

„Naopak linka 6 jezdí (jako jeden vůz) vždy narvaná a linka 18 totéž,“ pokračoval.

Problémem v tomto případě je, že se v provozu často nabírá zpoždění a tramvaje s krátkým intervalem se navzájem doženou. Není výjimkou, že jsou na náměstí Míru vidět v krátkém sledu hned čtyři tramvaje linky 22, když minimálně 2 jsou pak poloprázdné.

Zkrácená linka 22

„Tady pak zasahují dispečeři dopravního podniku. Byly zde nějaké návrhy, že by část spojů linky 22 mohla končit už na Kubánském náměstí respektive na druhé straně na Malovance, ale nakonec se ukázalo, že posílená linka si získala větší oblibu a i do konečných stanic jede poměrně velké množství cestujících. To, že se tramvaje dohánějí ovšem problém je,“ připustil Drápal.

Například zmíněná velká zdržení na Malé Straně však nebude možné vyřešit dříve, než bude zprovozněna Blanka, tedy nová část Městského okruhu. „Kdyby to bylo na nás, tak z Malé Strany budeme chtít auta vytlačit, ale pak by jistě blokovala jiné lokality, musíme tedy čekat,“ dodal.

Je samozřejmě mrhání penězi, když se, jak se říká, vozí vzduch. Tady se nabízí například vypravovat střídavě soupravy o dvou a jednom voze. „Tak to bylo u linky 17 a příliš se to neosvědčilo, takže to neplánujeme,“ konstatoval Drápal.

Přecpaná linka 6 a 18

Na druhé straně jsou pak přeplněné spoje. Jedná se zejména o některé úseky linek 6 a 18. Linka 6 totiž jezdí pouze jako jeden vůz, ale posilování zde není na pořadu dne. Tento spoj je totiž hodně ovlivněn linkami 9 a 22, takže když jeden za nimi, bývá šestka naopak celkem prázdná.

Dále je zde úsek Karlovo náměstí – Albertov, tedy linka 18. Tu využívají přes rok hlavně studenti vysoké školy a v této oblasti pak bývá tramvaj na hranici kapacity. Tady bude Ropid pravděpodobně do budoucna hledat nové řešení.

Nuselská karavana

Pak je tu ještě potíž, kterou místní nazvali Nuselskou karavanou. Díky jízdní řádům Nuselským údolím (Ostrčilovo nám. – Fidlovačka) projedou rychle po sobě linky 7, 24 a 18. Poté dlouho nic nejede. Obdobné, i když v kratším intervalu je to i na náměstí Republiky. Pokud se řády v lokalitách změnily, je však téměř jisté, že by se stejné objevily na jiném místě.

Praze by se hodila tramvaj střední velikosti

Možná je to v tuto dobu až příliš přitažené za uši, na druhou stranu to přece jen stojí za úvahu.

Podle vyjádření Ropidu by Praha určitě využila tramvaje, které mají větší kapacitu než jeden vůz tramvaje T3, ale naopak menší než moderní soupravy 15T ForCity. Byla by to taková tramvaj střední velikosti.

Pro některé linky, které jsou poloprázdné, nebo naopak přeplněné v případě jednoho vozu, by to bylo ideální řešení. V tuto chvíli je samozřejmě nereálné, že by Praha podobnou tramvaj mohla koupit. Je zde obří miliardová zakázka na 250 tramvají 15T, takže na jiné nebudou peníze.

Faktem je, že v budoucnu nové soupravy ve velkém nahradí staré T3 – to bude znamenat, že bude mnohem méně krátkých vozů, které se využívají hojně zejména o víkendu. Je otázkou, kolik T3 bude rekonstruovaných, ale pokud jich bude málo, možná pak skutečně přijde čas na nákup několika vozů střední velikosti.