Vášně rozvířila změna z podélného parkování na šikmé na jedné straně a parkování na chodníku na druhé straně ulice. Radnice systém vyznačila bílou čárou a tím zúžila prostor chodníků přibližně na polovinu.
„Bílá čára se objevila na chodníku ve čtvrtek 6. října. Komise pro dopravu toto finálně odsouhlasila letos v únoru, ale dle zápisu se o tom mluvilo již dříve. Nevím o žádné komunikaci ze strany radnice. Nenašel jsem ani nic na úřední desce. Nevíme ani, jestli se jedná o dočasné nebo trvalé opatření,“ řekl Jiří Benedikt z Horní ulice.
Změna nastala na žádost obyvatel
Radnice se hájí, že změna v parkování nastala na žádost místních. „Samospráva MČ Praha 4 obdržela podnět od obyvatel Horní ulice na rozšíření počtu parkovacích míst v ZPS (zóna placeného státní, pozn. red.). V podnětu je mj. uvedeno, že se častov ulici nedá vůbec zaparkovat. Obyvatelé požadovali změnu parkování z podélného na šikmé s tím, aby bylo možné využít k parkování část chodníku, který je zde dostatečně široký,“ uvedl mluvčí radnice Prahy 4 Jiří Bigas.
Názorový boj zuří na sociálních sítích
Rozhodnutí se zastává i budoucí starosta Ondřej Kubín (ODS). „Obyvatelé bytových domů nemají v okolí šanci zaparkovat. Chodník je tam dostatečně široký, aby posunul auta ze silnice a zlepšit průjezdnost vozidel Integrovaného záchranného systému. A v neposlední řadě, ulice přímo ústí do parku Jezerka,“ reagoval Kubín na stížnosti, které se týkaly záboru veřejného prostoru a faktu, že se lidé nebudou mít kde potkávat.
Podle Bigase vzniklo úpravou parkování v Horní ulici sedm až osm nových míst, projekt ale neurčuje přesný počet a záleží na tom, jak budou řidiči parkovat. „Podle posledních zveřejněných dat cca dva roky zpět bylo v Horní ulici cca třicet parkovacích míst na modré zóně a osmdesát vydaných parkovacích oprávněních,“ říká Benedikt s tím, že úprava znepříjemnila život lidem za cenu, která problém výrazně neřeší.
Nepříjemný je údajně i vysoký obrubník na té straně ulice, kde auta parkují na chodníku. Lidé si stěžují na fakt, že na chodníku vznikla pouze bílá čára bez dalších úprav, které by zajistily vhodný nájezd a třeba sloupky proti zajíždění příliš blízko k domům. Zmíněná rekonstrukce je ale v gesci městské Technické správy komunikací, která takové plány zatím nezveřejnila.
Parkování je problém celé metropole
Téma od minulého týdne zahltilo sociální sítě. Objevují se ale i názory, které úpravu vítají. Podle nich místa přibylo a parkování je snazší. Kritičtí občané se bojí, že změna systému v této konkrétní ulici symbolizuje vývoj, který po letošních volbách a vítězství ODS na magistrátu i Praze 4 odstartuje podobné změny v ostatních částech metropole. Podle jejich slov by tak vznikla sice nová parkovací místa, ale na úkor veřejného prostoru.
Praha s nedostatkem parkovacích míst bojuje dlouhodobě. Doprava v hlavním městě byla i jedním z hlavních témat v předvolebních debatách. Vítězná koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) prosazovala ve svém programu zavedení jednotné parkovací zóny pro celé území města a mimo jiné výstavbu garáží a parkovacích domů pro rezidenty.