To vše a ještě mnoho dalšího bylo ve středu součástí akce Chemie a paliva, kterou včera v rámci mezinárodního roku chemie pořádala Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) na prostranství mezi svými budovami a budovou Národní technické knihovny v Dejvicích.

„Chceme ukázat chemii jako zábavný obor, bez něhož se v praktickém životě nelze obejít,“ řekla Deníku Petra Karnetová z oddělení komunikace VŠCHT. V rámci akce se uskutečnily i odborné přednášky a panelová diskuse na téma Energetické zdroje budoucnosti, ale hlavni

části programu byly určeny široké veřejnosti. „Zaměřili jsme se na studenty středních škol, jež bychom chtěli pro chemii získat. Zábavná část naší akce, o níž hovoříme jako o show je však určena i naprostým chemickým laiků,“ řekla Karnetová.

Chemie hravá i dravá

Návštěvníci měli možnost se seznámit se zavedenými zdroji energie, jako je uhlí, ropa a plyn, ale často v nových rolích. Například u uhlí byla zdůrazněna jeho role v řadě chemických výzkumů, včetně kosmetiky a neproklamovaným cílem prezentace byla zřejmě snaha ukázat, že je vlastně škoda uhlí pouze spalovat.

Především pozornost mužů všech věkových kategorií budila alternativní paliva pro automobilové motory, včetně vodíku, etanolu a plynů – propad-butanu známého pod zkratkou LPG a stlačeného zemní, pro nějž se užívá zkratka CNG. Samostatnou kapitolu představují biopaliva, tedy paliva získávaní z obnovitelných zdrojů. „Náš bioreaktor pro pěstování mikroskopických sladkovodních řas ukazuje možnost, jak získávat biopaliva třetí generace – takové, které nepřipraví zemi o tropické pralesy a nezdraží potraviny,“ řekl Deníku docent Tomáš Brányik z Ústavu kvasné chemie a bioinženýrství VŠCHT. Konečným produktem těchto řas je etylalkohol, jenž se dnes již celkem běžně používá pero spalovací motory.

Používání etylalkoholu neboli lihu jako palivo pro motory automobilů je u nás proti jiným zejména severským evropským zemím dosud v plenkách, ale v posledních dvou letech je jeho rozvoj bouřlivý. „Máme po celé republice již 110 čerpacích stanic, kde se palivo E 85 (číslo vyjadřuje procentuální podíl lihu) dá natankovat. Přesný počet aut jezdících na toto palivo u nás není znám, ale nových vozů prodaných s již upraveným motorem jsou stovky a starších vozů s dodatečnými úpravami jsou tisíce,“ řekl Deníku Jiří Trnka z českého sdružení pro biomasu. Podle něj však množství výdeje paliva E85 svědčí jasně o to, že mnozí motoristé, zejména na venkově, experimentují se svými starými vozy a spalují v nich toto palivo bez úprav motoru. „To ovšem nelze doporučit, protože toto palivo vyžaduje upravit kompresní poměr motoru a palivový systému původního benzínového motoru,“ dodal inženýr Trnka.

pro milovníky adrenalinu byly do programu zařazeny i ukázky zásahů hasičů a fanoušci sportovního motorismu si mohli prohlédnout soutěžní vůz automobilového závodníka Romana Kresty a získat autogram tohoto několikanásobného mistra ČR.