Leckomu při středečním oznámení DPP může vytanout na mysl scéna z kultovního českého filmu Vesničko, má středisková, kde se lékař v podání Rudolfa Hrušinského cestou v autě se psem zase „kochal“, načež zahlédne na obloze práškovací letadlo a - vulgárně, přesto tak poeticky - praví: „Jdi s tou chemií do haj… !“

S velkou dávkou nadsázky se dá říct, že jeho prosbu Praha nyní vyslyšela. „Chemický přípravek Roundup s glyfosáty odteď bude mít na městských pozemcích utrum a nahradí ho čistá technologie využívající proudu horké vody. Nově zavedený postup bude navíc kromě životního prostředí šetrnější i k městské kase,“ oznámil na facebookové stránce primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě), který má v radě na starosti dopravu a je zároveň šéfem dozorčí rady největší městské společnosti.

Scheinherr si při středečním setkání se zástupci dopravního podniku a firmy Mira expert, která zvítězila ve výběrovém řízení, nový způsob odstraňovaní nežádoucích rostlin zkusil a video umístil na sociální sítě. Podle vlastních slov se pražský radní inspiroval v Hradci Králové, kde rovněž ničí plevel bez glyfosátů.

Jak uvádí dopravní podnik v tiskové zprávě, technologie šetrné likvidace plevelů horkou vodou bez herbicidů na zpevněných i nezpevněných plochách či komunikacích je poměrně jednoduchá.

„Pomocí speciálního nástavce jsou jednotlivé rostliny smáčeny horkou vodou nebo párou, jejíž teplota při výstupu z trysky dosahuje 98 °C. Působením horké vody dochází k narušení rostlinných pletiv, sražení rostlinných bílkovin a nevratnému poškození části, nebo dokonce celého kořenového systému. Zbytky zasažených rostlin následně stačí po chvíli uklidit standardními mechanickými postupy,“ popisuje Aneta Řehková, mluvčí DPP.

Bílkovinový šok při 60 °C

„Té rostlině stačí už nějakých 60 stupňů, aby docházelo k bílkovinovému šoku a následnému rozpadu buněčných stěn. Takže rostlina po několika dnech usychá. Princip je hodně podobný jako ten chemický, akorát tam žádná chemie není,“ dodal Miroslav Matyáš z dodavatelské firmy s tím, že voda může být klidně dešťová.

Dopravní podnik podle Řehkové bude tyto služby využívat v celé své kolejové síti včetně obratišť a zastávek, mimo zatravněné kolejové svršky, dále pak například na zpevněných plochách kolem stanic metra, na autobusových terminálech nebo v depech metra.

„Kromě likvidace plevele bude dodavatel pro DPP ve stanovených lokalitách zajišťovat údržbu zeleně, jako je sečení, hrabání, hnojení či obnova zničených trávníků, dále odstraňování náletových dřevin, výsadbu rostlin a dřevin, zatravňování tramvajových tratí, odbornou úpravu keřů a stromů, zalévání, pletí či mulčování,“ dodala mluvčí Řehková.

DPP se podle webu Pražský patriot - odkazujícího na agenturu ČTK - pak také na tramvajové trati nedaleko stanice metra C Ládví rozhodl zkušebně vysázet rozchodníky či opuncie. Důvodem jsou klimatické změny a velká sucha. Dosud byly mezi koleje dávány trávníky, které však nejsou tak odolné jako rozchodníky. Navíc na rozdíl od trávníku tento zelený povrch nevyžaduje takovou míru závlahy jako trávník a není nutné jej sekat.