Pražané začínají objevovat jednu z výhod vlastnictví elektromobilu nebo hybridního vozu. V zónách placeného stání mohou výrazně ušetřit. Podle ceníku města mohou hybridy a elektromobily parkovat na modrých a fialových stáních zdarma. Podmínkou je registrace a uhrazení stokorunového poplatku.

Pro domácí i přespolní

Oproti jiným typům vozů tak jde o výrazné zvýhodnění. Například v Praze 1 stojí rezidenty parkovací oprávnění pro jedno auto 1200 korun. Pokud ale chce někdo oprávnění na rok a není rezidentem, zaplatí 36 tisíc korun. U dalších městských částí jsou částky podobné.

„Zvýhodněním elektromobilů a hybridních vozidel se snažíme bojovat proti znečištění ovzduší,“ vysvětlil mluvčí Prahy Vít Hofman. Možnost parkování za stovku pro hybridy platí jen u modelů s výkonem do 135 kW a těch, které lze provozovat i čistě na elektřinu.

U ekologických vozů je pak lhostejné, zda chce o parkování zažádat rezident či kdokoli jiný. Jedinou „překážkou“ je fakt, že registraci je možné provést pouze na jediném místě v Praze v kanceláři v budově magistrátu ve Škodově paláci. Možnosti parkování za symbolický poplatek sto korun ročně využili už majitelé 995 elektromobilů a 535 hybridů. Podmínkou je jen zajít na radnici a zaplatit ho.

Zájem navíc roste. Ještě nedávno byla registrace na počkání, teď vyřízení trvá kolem dvou týdnů. Stejný trend pak vykazují prodeje vozů s těmito pohony na území celé České republiky. Podle Svazu dovozců automobilů se elektrovozů a hybridů v roce 2016 u nás prodaly necelé dva tisíce. Již loni to pak bylo více než 3200. Letošní prodeje zatím naznačují, že by prodeje mohly jít v meziročním srovnání o třetinu nahoru.

Většímu rozšíření pomáhá i čím dál větší nabídka a rozmach dobíjecích stanic. „Na trhu v České republice již téměř 50 typů e-vozidel, některá z nich atakují dojezdovou vzdálenost 500 km čistě na elektřinu. Pokrok v této oblasti za posledních pár let je nezpochybnitelný,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Automobilky a prodejci vozů začínají možnosti parkovat s výraznými slevami využívat ve svých kampaních. „Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ řekla mluvčí Toyoty Jitka Kořánová.

Norové s tím už přestali

Parkování zdarma či za symbolický poplatek pro elektromobily a hybridy je či bylo běžné v řadě jiných zemích, jde v podstatě o nepřímou dotaci, která má pomoci snížit rozdíly mezi levnějším autem se spalovacím motorem a čistější technologií. Někde už s touto motivací skončili: například v Norsku se prodává už tolik elektromobilů, že řada měst tuto výhodu zrušila. V Praze to zatím podle aktuálních informací není na pořadu dne, i když se dá očekávat, že rostoucí obliba elektromobilů bude způsobovat výpadky v příjmech z prodeje parkovacích karet či oprávnění.