Kapsy prázdné a cesta dlouhá. Nejsnazší řešení? Tiše proklouznout do metra a svést se „načerno“.

Takových cestujících jsou v Praze stovky a Dopravní podnik přichází o miliony korun. Černých pasažérů má být podle odhadů až čtvrtina z celkového počtu cestujících.

Turnikety do dvou let

Dopravci se proto rozhodli k zásadnímu řešení. Znovu chtějí zavést turnikety. V pražském metru by se měly objevit do roku 2010, informovaly o tom Lidové noviny.

Generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák informoval, že o návratu turniketů je už definitivně rozhodnuto. Částečně to může souviset i s tím, že rozpočet DP pro příští rok je nižší než v jiných letech. Tímto způsobem by se měly zvýšit výnosy a snížil by se počet lidí bez jízdenky.

Zdržení pro cestující?

Investice si má pohybovat od jedné do dvou miliard korun. Turnikety nejsou nic neobvyklého, v pražském metru už fungovaly v minulosti, ale pak je DP zrušil z důvodu plynulejší přepravy. Některým cestujícím se ale nový nápad moc nezamlouvá. „Podle to bude problém hlavně na přeplněných stanicích jako I. P. Pavlova a podobně. Zde to bude znamenat další zdržení,“ řekl Deníku jeden z cestujících Roman Hušek z Prahy 4, se kterým se shodli i další.

Systém turniketů by ale měl být moderní a velké zdržení by neměl znamenat. Vše ukáže až samotná praxe.

Řidiči se vzali peníze do kapsy

Po zavedení turniketů by se revizoři více mohli zaměřit na tramvaje a autobusy. Posílení se ale chystá již nyní, a to zejména na příměstské autobusové spoje. I ty jsou totiž hojně využívány černými pasažéry. „Několikrát se také stalo, že cestující dal nějaké peníze přímo řidiči a ten si je vzal a strčil rovnou do své kapsy. I tomuto problému chceme zabránit,“ vysvětlil Pavel Procházka pověřený řízením Ropidu, společnosti na organizování pražské integrované dopravy.

„Bude posílena přepravní kontrola. Nově v příměstských linkách zajistí kontroly také zaměstnanci specializované soukromé firmy. Nasazeno má být deset revizorů, kteří nebudou pracovat v centru, ale budou se soustředit právě na okolní příměstské spoje,“ navázal Procházka.

Že jsou černí pasažéři i v příměstských autobusových linkách se prokázalo již dříve, když uspořádali kontroloři speciální zátahy. „Revizoři se nechali odvést na nějakou opuštěnou zastávku a vyčkali na příjezd autobusu. Mnoho lidí na takovém místě kontrolu nečekalo a pak byli hodně překvapeni, když museli platit pokutu. Věřím, že navýšením počtu revizorů se výrazně sníží počet cestujících bez jízdenky,“ uzavřel Procházka