Právě zde je kámen úrazu, společnosti Ropid, která organizuje Pražskou integrovanou dopravu (PID), totiž hodlá šetřit u takzvaných souběhů. Tedy v místech, kde podobnou trasu kopírují autobusy a vlaky. Omezení se má týkat hlavně autobusů, takže lidé budou muset začít využívat kolejovou dopravu.

Jenže na železnici neplatí některé slevy, které jinak PID nabízí. Jedná se například o SMS jízdenky, které ve vlacích neplatí a také o další slevy, které lze uplatnit v ostatních prostředcích MHD. Problém je v tom, že ani v dohledné době tyto výhody ve vlacích Českých drah platit nezačnou.

Největší překážkou jsou podle slov radního hlavního města pro oblast dopravy Radovana Šteinera (ODS) finance. „Průvodčí by museli být vybaveni čtečkami, které mají revizoři dopravního podniku (DP) na kontrolu SMS jízdenek. Jsou zde i další úskalí. Samozřejmě jsme o tom hovořili, ale se změnou v dohledné době nepočítáme,“ konstatoval Šteiner.

Přitom podle posledního průzkumu mezi cestujícími, který si vloni na podzim nechal Ropid provést, je o SMS jízdenku stále větší zájem a denně si ji koupí přes 20 tisíc lidí. Faktem ale je, že ve vlacích by mohli lidé často podvádět a jet na černo. Průvodčí se k cestujícím dostane často až po mnoha minutách, kdy už někteří na příměstských linkách z vlaku opět vystupují a revizoři DP ve vlacích nemohou provádět kontroly.

Senioři bez slev

Problémy s cestováním mohou mít od března také senioři nad 70 let. Ti mají pražskou MHD zdarma, tedy vozy, které provozuje DP. Pokud budou po úpravách jízdních řádů nuceni nasednout do vlaku, protože jejich autobusový spoj bude zrušen, budou muset zaplatit. Také zde radní Šteiner potvrdil, že s Českými drahami o této věci jedná, a to dlouhodobě, ale zatím nedošlo k žádnému průlomu.

Město by navíc prostřednictvím Ropidu muselo drahám slevy proplácet, a to nejsou peníze. Jinak by nebylo nutné rušit spoje jinde. Omezení respektive rušení linek čeká například oblasti kolem Běchovic či Klánovic. Navíc zhoršení komfortu lze očekávat i z toho hlediska, že vlaky nemají tolik zastávek a lidé tak budou muset zřejmě více chodit pěšky.

Brzy se tak zřejmě změní k horšímu výsledky průzkumů ohledně spokojenosti cestujících v PID. „V současně době je spokojeno 80 procent cestujících, což je o 8 procent více než při posledním průzkumu v roce 2007. Celkově stoupla spokojenost u 12 ze 13 sledovaných kritérií. Nejvíce cestujícím i nadále vadí trestná činnost a vandalství ve vozech PID,“ doplnil Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu, s tím že průzkum byl proveden na 1308 cestujících.