Nezbytné cesty příměstským autobusem z Dolních Břežan se pro dvaatřicetiletou maminku ročního Honzíka Zuzanu Smékalovou stávají noční můrou.

Zůstala s kočárkem na zastavce

Už několikrát se jí totiž stalo, že i s kočárkem zůstala stát na zastávce. Řidič ji nesvezl, přestože bylo v autobuse volné místo. Jednou byla přitom objednaná k lékaři, podruhé se se svým synem chystala na zaplacený kurz plavání. Autobusy příměstských linek navíc jezdí pouze jednou nebo dvakrát za hodinu. Obrátila se proto i na redaktory Deníku.

„Už se mi stalo, že mě nesvezl řidič MHD i v Praze, jenže tam jsou linky autobusů natolik frekventované, že si člověk počká pár minut a jede mu další spoj. Ale co máme dělat my v malých vesnicích, když jsme na spojích závislé a čekáme hodinu na autobus, který nás má odvézt k dětskému lékaři nebo do mateřského centra,“ zlobí se Smékalová.

Podle slov ředitele provozu Jiřího Koláře z firmy Veolia Transport, která má na starost i spoje do Dolních Břežan, jsou ale takové zkušenosti ojedinělé.

„S podobnou stížností jsem se dosud nesetkal. Pokud byl autobus prázdný, nevidím důvod, proč řidič maminku s kočárkem nesvezl. Jestliže bylo ale vozidlo přeplněné, nebo tam už jeden kočárek byl, měl řidič k podobnému přístupu nárok. Podle přepravního řádu může svézt pouze jeden kočárek pro případ, že by došlo k prudkému brzdění. Pokud ale maminky budou mít i nadále problém, mohou se s důvěrou obrátit na mne,“ slibuje.

Plošinu zabrali bezdomovci

Zuzana Smékalová ale není jediná, která má problémy s přepravou v autobusech. Na Deník se obrátila i Jitka Šulcová, která žije spolu se svou devítiměsíční dcerou Tamarou na sídlišti Lehovec v Praze 14.

„S cestováním po Praze spokojená rozhodně nejsem. Výhrad mám hned několik. Často se mi stává, že několik desítek minut čekáme na nízkopodlažní spoj. Když ale přijede, plošinu pro kočárky zaberou bezdomovci i s obrovskými taškami. Nejen že se bojím v době epidemie žloutenky o zdraví své dcery, nemám si ani s kočárkem kam stoupnout. O nacpané tramvaji číslo 12 ani nemluvím. Pořád se také mluví o bezbariérových vstupech do metra, a stále je to bída,“ rozčiluje se Šulcová.

Stačí jenom číst?

Podle mluvčího dopravního podniku Ondřeje Pečeného stojí za množstvím problémů neznalost přepravního řádu. „Jen menší část maminek zná přepravní řád v souvislosti s přepravou kočárků,“ myslí si Pečený.

Co také říká přepravní řád

Na jedné plošině vozidla smí být přepravován:

  • ve vlaku metra pouze jeden dětský kočárek;
  • ve vozidlech povrchové dopravy na vyhrazené plošině pouze jeden dětský kočárek; řidič (průvodce lanové dráhy) může podle provozní situace povolit přepravu dalších kočárků.

    Do tramvaje a autobusu lze nastoupit s dětským kočárkem pouze po souhlasu řidiče. Výstup s dětským kočárkem je cestující povinen včas signalizovat řidiči dvojím stisknutím tlačítka „Znamení k řidiči“.

    Pokud řidič nebo jiná pověřená osoba z důvodu okamžité přepravní situace přepravu dětského kočárku odmítne, nesmí cestující s dětským kočárkem do vozidla nastoupit.

  • Ke zlepšení informovanosti podle něj slouží brožura vydaná dopravním podnikem. Vydána byla v nákladu 38 000 výtisků na základě průzkumu, který si DP nechal v červenci zpracovat právě mezi cestujícími s kočárkem. V brožuře se rodiče sice dozvědí, jaké možnosti při cestování po Praze mají, nicméně znalost, jak dát řidiči autobusu znamení, či kterými dveřmi mají do autobusu s kočárkem nastoupit, většině z nich problém nevyřeší.

    Maminky, čtěte a raději choďte pěšky

    Číst letáky poradil maminkám z Prahy a jejího okolí tiskový mluvčí dopravního podniku.

    Reagoval tak na stížnosti našich čtenářek, kterým vadily třeba narvané nízkopodlažní spoje a jejich nízká frekvence. Nebo stále velký počet bariér ve stanicích metra a špinavé výtahy, které občas páchnou močí a hadr možná viděly naposledy při první myšlence na projekt opencard.

    Čtení brožur by také mělo vyřešit horskou dráhu, při níž musí matky s kočárkem prokličkovat naštvaným davem na tramvajovém ostrůvku. Když už se jim to podaří, nezřídka musí přetrpět několik desítek minut v blízkosti bezdomovce, který blokuje prostor pro kočárky „svým nákladem“.

    Přežít v džungli pražské MHD tak může jedině matka uvědomělá. Taková, co si přečetla všechny brožury dopravního podniku a cesty hromadnou přepravou bere jako adrenalin s nejasným výsledkem. Nebo taky ta, jež na cestování MHD raději zapomene a s kočárkem vyrazí pěkně po svých.