Doslova překážkovou dráhou jsou některé části Prahy pro lidi se zdravotním postižením, zejména pak pro vozíčkáře, ale i maminky s kočárkem. Život jim neusnadní ani to, když se do cíle cesty vydají tramvají, autobusem či metrem.

Výzva chce situaci změnit

S tímto stavem se ale nehodlá smířit občanské sdružení Asistence, které vystupuje před radu hlavního města s výzvou Za MHD přístupnou. Již ji podpořilo přes čtrnáct stovek lidí. Začíná tak boj o to, aby mohli lidé bez zdolávání zbytečných překážek nastoupit například na tramvajových zastávkách Na Knížecí, Hradčanská či Karlovy lázně anebo stanic metra Náměstí míru, Flora a Národní třída.

V současné době podle sdružení najdete nežádoucí bariéry celkem ve 25 stanicích pražského metra. To znamená, že každé druhé chybí bezbariérová úprava.

Problematických je z tohoto pohledu i 52 tramvajových zastávek, na 25 linkách lidé vystupují do vozovky bez ostrůvku.

„V Praze zatím postrádáme jasně deklarovaný cíl kompletně bezbariérově přístupné MHD a konkrétní kroky, které budou za tím účelem v jednotlivých letech vykonány,“ informoval Erik Čipera, hlavní organizátor výzvy.

Potřebné úpravy stojí miliony

Ten také upozorňuje na to, že v minulosti bylo možné některá bariérová místa odstranit. Například při rekonstrukcích stanic Anděl a Českomoravská. „Jde zejména o peníze. Výstavba bezbariérového vstupu u stanice metra například zvyšuje náklady při rekonstrukci o desítky milionů korun,“ řekl mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Ondřej Pečený.

Tyto finance však v rozpočtu chybí. Pokud by se peníze podařilo získat, mohly by se úpravy uskutečnit.

#nahled|https://g.denik.cz/63/2f/info_bariery_mhd_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/2f/info_bariery_mhd.jpg|Bariéry v pražské MHD#

Právě o získání finančních zdrojů se budou organizátoři výzvy pokoušet. Odborníci se shodují, že v současné době probíhá vývoj kolem stanice metra Národní třída. U té se již brzy bude dělat rozsáhlá rekonstrukce. S bezbariérovým přístupem se ale zatím nepočítá. I zde by totiž rozpočet narostl o desítky milionů korun.

Nevyhovující ostrůvky

S takovým postupem však iniciátoři výzvy nesouhlasí, a proto navrhují hned několik bodů, jak MHD co nejvíce zpřístupnit. Jedná se například o zřízení fondu bezbariérového MHD či vypisování architektonických soutěží pro stanice metra, kde se doposud nenašlo řešení. Dále pak výzva upozorňuje, že pro lidi pohybující se na elektrických vozících jsou nepoužitelné i desítky zastávek s příliš úzkým nástupním ostrůvkem, často i bez nájezdu.

Zde by se však měla situace postupně zlepšovat. „Pokud to technické vlastnosti zastávek a okolí dovolí, snažíme se postupně ostrůvky rekonstruovat. Navíc ještě v letošním roce startuje obměna tramvají. Letos a příští rok tak po Praze začne jezdit 250 nízkopodlažních tramvají,“ upozornil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Někde chybí nízkopodlažní spoje

Větší pozornost si zasluhuje i příměstská autobusová doprava. Na mnoha linkách nízkopodlažní spoje nejezdí vůbec, ačkoliv představují jedinou spojnicí s Prahou. Problém s bariérami se přitom zdaleka netýká jen menšiny zdravotně hendikepovaných lidí, neboť dočasně omezen v pohybu může být každý člověk.

„Přestože většina z nás bude mít pravděpodobně štěstí a nebude se muset pohybovat na vozíku, tak mnoho lidí potrápí třeba zlomená noha, řada z nás bude rodičem, který bude muset cestovat s dětským kočárkem, a jistě většina z nás zestárne,“ řekla předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Jaroslava Franková.