Čeští vědci slaví mezinárodní úspěch ve výzkumu nanokrystalů

Praha - Čeští vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR vyvinuli novou metodu, která umí určit polohu nejlehčích atomů v těch nejmenších krystalech. Jako první na světě dosáhli takové přesnosti, že mohou v nanokrystalech najít i atomy vodíku. Spolehlivost metody popsali ve vědecké práci, která vyjde tento pátek v prestižním časopise Science. Ve čtvrtek to řekl fyzik Lukáš Palatinus. Svým výzkumem, který trval sedm let, podle něj pomohli rozvoji krystalografie.

12.1.2017

Práce s elektronovým mikroskopem. Ilustrační foto. Foto: ČTK/ Václav Šálek

„Krystalografie je zásadní obor pro řadu dalších vědních oborů, jako je chemie nebo vývoj nových materiálů. My jsme vyvinuli metodu, která krystalografii posouvá dál a která umožňuje dělat to, co do té doby nešlo," uvedl Palatinus.

Převážná část výzkumu, tedy vývoj metody a softwaru, se uskutečnila v Praze, na druhé části se podíleli i francouzští vědci z francouzského národního výzkumného centra CNRS v Caen.

Jak vědci hledají atomy?

Metoda podle autorů může přispět k širokému použití krystalografie v přírodních vědách a rozvoji celé řady vědních oborů, jako je například materiálové inženýrství, organická i anorganická chemie, farmacie či molekulární biologie. Analýza nanokrystalů je důležitá ale i v leteckém průmyslu při zkoumání nových materiálů.

Atomy vědci hledají tak, že v elektronovém mikroskopu nechají v krystalech rozptylovat elektrony. Rozptyl měří a výsledná data počítačově zpracují. „Není to tak, že bychom atomy přímo viděli. Ani ty nejlepší mikroskopy dnes nedokážou takovéto detaily vidět přímo," vysvětlil.

Strukturní krystalografie se rozvíjela v minulém století

„Náš zásadní přínos nebyl tak moc v té experimentální části, tedy sběru dat, ale právě ve výpočetních postupech, které jsme vylepšili natolik, abychom z toho dokázali dostat informaci," dodal.

Přestože se obor strukturní krystalografie v minulém století bouřlivě rozvíjel, stále v něm podle vědců zůstaly nedořešené problémy. Jedním z nich je právě spolehlivá strukturní analýza krystalů o rozměrech kolem jednoho mikrometru a menších. S nedostatkem poznatků se doposud potýkají odvětví, které například vytvářejí nové materiály, vyvíjejí léky nebo i geovědy, kde zajímavé materiály netvoří dostatečně velké krystaly.

Čtěte také: Akademický sněm zvolil předsedkyní Akademie věd Zažímalovou

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE

Výroční 17.listopadu v Praze na Národní třídě a Václavském náměstí.

Oběti komunismu na Národní třídě připomněla řada ze svíček

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Po Praze 5 pobíhal splašený muflon. Způsobil nehodu a strážníkům unikal

Na Strakonické ulici v Praze 5 způsobil ve čtvrtek dopravní nehodu a dál mířil na Smíchov. Řeč tentokrát není o člověku, ale o muflonovi. Jeho odchycení chvílemi připomínlo název filmu „Chyť mě, když to dokážeš". Zvíře totiž unikalo jak strážníkům pražské městské policie, tak pracovníkům záchranné stanice. Nakonec se jim ho podařilo uspat střelou z narkotizační pušky v areálu autoservisu v Nádražní ulici.

Dbalý neuspěl se stížností proti ústavnímu vyšetření své psychiky

Bývalý ředitel Nemocnice Na Homolce Vladimír Dbalý neuspěl se svou stížností proti rozhodnutí soudu, které ho posílá do zdravotnického ústavu na vyšetření duševního stavu. Z databáze Infosoud vyplývá, že pražský vrchní soud stížnost v úterý zamítl. Dbalý si v minulosti sám stěžoval na psychické problémy, kvůli nimž nemohlo pokračovat hlavní líčení v kauze údajné korupce při nákupu gama nože a při digitalizaci chorobopisů.

Pražané se mohou nechat zdarma otestovat na HIV a žloutenku

Pražští hygienici se zapojí do osvětové kampaně Evropský týden testování HIV a žloutenky. Akce proběhne v mnoha státech Evropy včetně České republiky. Zájemci se budou moci nechat příští týden zdarma otestovat na HIV infekci a žloutenku typu B, C. Ve čtvrtek o tom na svých stránkách informovali hygienci.

Elektronické neschopenky: odstartují přesně za rok

V ordinacích tuzemských lékařů bude i nadále panovat „doba papírová“. Z povinnosti vydávat od ledna 2018 eRecepty se muži a ženy v bílých pláštích asi „nevyvlečou“, stejně tak je na jaře čeká EET, ale jedna potenciální starost jim ubude. Nemusí řešit takzvané eNeschopenky, jejichž zavedení letos v létě schválil parlament v rámci novely zákona o nemocenském pojištění.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.