I když nad stanicí bude soukromý investor pokračovat ve výstavbě multifunkčního objektu Quadrio, budou mít cestující ve stanici veškerý komfort.

close Citát Jiřího Pařízka k rekonstrukci stanice pražského metra Národní třída. zoom_in „Stanice prochází celkovou rekonstrukcí, na kterou investor stavby, dopravní podnik, vynaloží téměř 400 milionů korun. Nový eskalátorový východ bude otevřen směrem ke stanici tramvaje ve Spálené ulici a druhý, bezbariérový s výtahem, směrem k ulici Lazarská," informuje radní pro dopravu Jiří Pařízek s tím, že tak vznikne nový bezbariérový uzel městské hromadné dopravy v centru Prahy.

Dva roky oprav stanice jsou relativně dlouhá doba a může se zdát, že kolemjdoucí veřejnost dění za stavební ohradou už dávno absolutně nevnímá. Opak je však mnohdy pravdou. Tím víc, když informace o červencovém znovu zprovoznění stanice některé lidi opravdu upřímně velmi překvapila.

„To je tedy pěkný kvapík, myslel jsem si, že asi tak rok oprava ještě bude trvat. Každopádně se na otevření těším a jsem zvědavý, jak bude vypadat," sdělil Filip Kučera.

Takzvaný nový kabát stanice lze proto ústy radního Jiřího Pařízka prozradit. „Svůj charakter si Národní třída zachová, zůstane i nadále zlatožlutá. Předpokládáme, že dalších nejméně třicet let nebude potřebovat žádné další stavební úpravy," sdělil radní pro dopravu.

Rozdíly mezi starým a novým provedením

Víc než historie zmíněné stanice budou veřejnost zajímat rozdíly mezi starým a novým provedením přepravního prostoru. Podle dopravního podniku, který rekonstrukci stanice provádí, se jedná o třílodní stanici, přičemž celková koncepce stanice koresponduje s již zrealizovaným přístupem do bezbariérového výtahu v úrovni nástupiště.

close Citát Anety Řehkové k rekonstrukci stanice pražského metra Národní třída. zoom_in „Do úrovně osvětlovacích ramp byl použit žlutý obklad a na klenby bílý. Vestibul je obložen skleněným obkladem také ve žluté barvě," upřesnila Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku.

Podle Řehkové bude do stanice možné vstoupit ze Spálené ulice eskalátory do druhého podzemního podlaží a následně dalšími eskalátory na nástupiště, případně ve druhém podzemním podlaží je vstup mezi Quadriem a vestibulem. Pro imobilní spoluobčany byl vybudovaný v předstihu vstup z ulice Rettigova s dvojicí výtahů.

Jistou úpravu si ale vyžádají i navazující tramvajové tratě, která je například v Lazarské ulici. „Zastávky v Lazarské bude dělat Technická správa komunikací, teď řeší dokumentaci pro výběr zhotovitele. Financovat tuto akci bude pražský magistrát a tramvajovou trať budeme rekonstruovat takříkajíc vlastními silami," říká mluvčí Aneta Řehková.

Předpoklad zahájení stavby je na přelomu dubna a května, dokončena má být ještě v letošním červnu.Vzhledem k tomu, že v Praze je neustálý stavební ruch, dopravní podnik s trochou nadsázky zřejmě nehodlá jen nečinně přihlížet. Proto připravuje další rozsáhlé opravy některých stanic metra.

Ještě letos se podle mluvčí Řehkové uskuteční dokončení rekonstrukce stanice metra Chodov. Bude provedena především výměna osvětlení a drobné opravy na nástupišti a v technických prostorách stanice. Práce budou prováděny za provozu s cestujícími, staveniště budou vymezeny pomocí záborů.

Nový a inovativní přístup k postupu výstavby

V plánu je dále například rekonstrukce stanice metra Muzeum. V současné době je projektována dokumentace na rekonstrukci nástupiště stanice metra Muzeum trasy A. Předpoklad zahájení realizace je na konci roku 2014, dokončení do konce roku 2015.

Naším cílem je, aby proběhly práce nezbytně nutné, ale zároveň, aby provoz pro cestující byl narušen co nejméně. Dopravní podnik si je plně vědom důležitosti a vytížení této přestupní stanice, proto se uvažuje zcela novým a inovativním přístupem k postupu výstavby," informuje Aneta Řehková.

Při rekonstrukci bude zvoleno podélné dělení nástupiště a tím bude provoz stanice vyloučen vždy pouze v jedné koleji. Přestup cestujících tak bude umožněn přejezdem do následující stanice a přestupem do soupravy jedoucí v opačném směru. Cestující tak nebudou nuceni použít náhradní povrchovou dopravu.

Další rozsáhlé opravy některých stanic

Na letošek je také plánována projektová příprava na modernizaci několika dalších stanic. Ve veřejných prostorách a na nástupištích stanic Dejvická, Jinonice a Skalka je plánována především rekonstrukce osvětlení a obkladů včetně jejich nosného systému a předpokladem jsou zde pouze částečná omezení pohybu cestujících vymezenými zábory. Nejrozsáhlejší z připravovaných akcí by měla být stanice Opatov, kde dojde mimo rekonstrukce osvětlení také ke zbudování bezbariérového zpřístupnění stanice.

Všechny tyto zmíněné plány zahrnují zatím přípravný proces, který bude završen soutěží o veřejnou zakázku. V roce 2015 by pak mohla být zahájena jejich realizace. Podle dopravního podniku je třeba zdůraznit, že při těchto modernizacích není plánováno úplné uzavření stanice, ale pouze omezení provozu ve stanici.

close Anketa: Komplikovala vám uzavřená stanice metra Národní třída v Praze cestování? zoom_in

Čtěte také: ZAMYŠLENÍ: Jedna zavřená stanice, moře problémů