Podle zaběhnutých pravidel se parkuje v Praze 1, 2, 3 a 7. Jiná pravidla ale od ledna, respektive dubna, mají platit na Smíchově, v Karlíně, v Dejvicích. Radnice Prahy 5, 6 a 8 už nechtěly dál „nechat ve štychu" své rezidenty a sáhly po vlastním řešení. Ono minulé vedení města jmenovaným městským částem letos na jaře stoplo dlouho připravované projekty parkovacích zón.
Současné vedení slibuje „celoměstská koncepce parkování bude hotová na jaře příštího roku. Systém chceme spustit v lednu 2015." Kritici ale varují, že zatím není nad čím jásat. Například pražští Zelení upozorňují, že rezidentní parkovací karty mohou být omezeny pouze na nejbližší okolí trvalého bydliště držitele.
Praha 8 od ledna, Praha 5 od března, Praha 6 od dubna. Tehdy hodlají jmenované městské části spustit na území některých svých čtvrtí vlastní, na magistrátu nezávislé, parkovací systémy. Odvolávají se při tom na dlouhodobě neúnosnou situaci, kterou jim magistrát nepomohl řešit, či spíše letos na jaře řešení překazil zastavením nikoliv laciných původních projektů na zavádění parkovacích zón.
Patero pravidel
Jenže řidiči se, nikoliv vinou zmiňovaných radnic, právem obávají chaosu. V Praze bude od začátku roku platit hned pět rozdílných systémů parkování, patero odlišných pravidel.
Vedle již zaběhnutých v Praze 1, 2, 3 a 7, tu budou pravidla pro Smíchov, Karlín, či Dejvice. A aby toho nebylo málo, svá specifika má již dnes parkování v blízkosti O2 arény, která se možná rozšíří do větší části Vysočan. Řidičům by se vedlo ještě hůře, kdyby vyčkávání odmítly také radnice Prahy 4 a 10, které také delší dobu volají po zavedení zón pro rezidenty.
Současné politické vedení metropole proto spěchá s oním slibovaným celoměstským systémem parkování. Podle resortně odpovědného náměstka primátora Jiřího Nouzy právě finišuje příprava koncepce. Uvádí, že na stole bude ležet do konce roku, přičemž na jaře roku příštího by mělo být jasnější, jak se bude parkovat v centru, v širším centru i na periferii Prahy ke hranici, vytyčené vnitřním městským okruhem.
Celoměstský systém by pak měl závazně platit od ledna 2015.
A tím zřejmě padnou „provizorní pravidla" v Praze 5, 6 a 8, či 9, možná i nynější „oficiální pravidla" v Praze 1, 2, 3 a 7. Ruku v ruce se zavedením celoměstských pravidel město slibuje rozšíření kapacity některých permanentně přeplněných záchytných parkovišť u periferních stanic metra, určených pro návštěvníky Prahy.
Zatímco radnice jednotlivých zúčastněných městských částí prý nyní mají možnost připomínkovat různé varianty koncepce, z některých stran už se ozývá varování. Například pražským Zeleným se nelíbí, že platnost rezidentní parkovací karty by mohla být i v celoměstském systému omezena pouze na nejbližší okolí trvalého bydliště jejího držitele.
Takřka s jistotou podle nich mají být zachovány a rozšířeny tak zvané smíšené zóny.
S jednou kartou všude, jako ve Vídni?
„Zelený" místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut, odpovědný za dopravu, doporučuje Praze, aby si vzala příklad z Vídně. „Platnost rezidenční karty je třeba rozšířit do celé zóny přes hranice městských částí, nikoli omezovat na místo trvalého bydliště," vyzývá Rut.
„Praha má nyní jedinečnou příležitost systém reformovat a dovolit každému řidiči bez ohledu na bydliště parkovat kdekoli, pouze s odlišným poplatkem. Vše bez kreslení barevných čar na silnici a parkovacích automatů na chodnících.
Podobný systém se osvědčil ve Vídni," dodává Rut s tím, že systém placeného parkování je třeba sjednotit a zjednodušit, ne dále komplikovat již tak složitá pravidla a „křečovitě se držet dávno přežilého rozdělení do modrých, oranžových, zelených a smíšených zón."
Pro i proti zónám
Pro změnu na problematiku „svévolného" zavedení zón Prahou 8, 5, 6 i 9 poukazoval už dříve Rutův stranický kolega a zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus. Podle něj se radnice mohou dostat do problémů, pokud by uplatňovaly sankce na řidičích, kteří poruší lokální pravidla.
„Právo schválit nařízení o zónách má jen hlavní město. Obávám se, že zavedení parkování na speciální karty na veřejných komunikacích pomocí pouhé výměny značek může být v rozporu se zákonem. V případě sporu se pak městská část vystavuje riziku, že soud zónu zneplatní a bude muset odškodnit ty, které za porušení zóny pokutovala," myslí si Vilgus.
Připomněl také nemalé náklady, které jednotlivé radnice na pravděpodobně dočasná opatření vynaloží. Mimo jiné i z obavy o „zbytečně vyhozené peníze" se k Praze 8, 5, 6 a 9 nepřipojila Praha 10. „Navíc postoj obyvatel Prahy 10 k zavedení zón není podle průzkumu jednoznačný. Zhruba polovina by si zóny přála, druhá polovina nikoliv," vysvětlil mluvčí desítky Jan Charvát.
Praha 4 si podle svého místostarosty Jiřího Bodenlose počká na celoměstský systém, přičemž prý tlačí na co nejbližší termín jeho spuštění.
Praha 6 podle svého mluvčího Adama Halmoši musí alespoň v Dejvicích a v Bubenči reagovat na otevření tunelu Blanka na jaře a metra A do Motola na podzim příštího roku. Místostarosta Prahy 8 Michal Švarc trvá na tom, že radnice nemohla své rezidenty žijící v Karlíně, ve středu Libně a v okolí metra Kobylisy nechat déle čekat na parkovací místa.
Totéž podle starosty Prahy 5 Miroslava Zeleného platí pro obyvatele Smíchova.
Zavedený systém parkovacích zón platí v Praze 1, 2, 3 a 7. Již nyní funguje odlišný systém parkování v okolí vysočanské O2 arény.Praha 9 uvažuje o jeho rozšíření do dalších částí Vysočan a Libně. Od poloviny ledna 2014 zavede nezávislý systém parkování pro rezidenty Praha 8, a to v některých ulicích Karlína a Dolní Libně, či vokolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Parkovací karty dostanou zdarma jak lidé s trvalým pobytem, tak majitelé firem, či nájemníci. Na jednu bytovou jednotku, či provozovnu vzniká nárok na dvě parkovací karty zdarma. Dopoledne i večer bude možno na vyznačených místech parkovat bez karty. Od března příštího rokumá platit speciální systém parkování na Smíchově. Jeho obyvatelé (trvale hlášení, nájemníci i podnikatelé) obdrží zdarma rezidenční kartu. Všichni ostatní obyvatelé Prahy 5 pak budou mít nárok parkovat na Smíchově díky parkovací kartě zdarma. Od 18 do 6 hodin však nárok na parkování uplatní pouze rezidenti. Na Smíchově budou i zelené smíšené zóny pro majitele obou karet bez časového omezení a dále žluté zóny, volné pro všechny řidiče. Parkovací kartya parkovací hodiny rozdá po otevření tunelového komplexu Blanka také Praha 6. Parkovací zóny pravděpodobně zavede v Dejvicích a vBubenči, následně i v okolínových stanic prodloužené trasy metra A. Praha slibuje dokončit koncepci celoměstského parkovacího systémudo konce letošního roku. Systém chce spustit od ledna 2015. Příští rok ho bude zkoušet na vybraných místech v centru, širším centru a na periferii. |