Terčem kritiky se stává především avizované snižování ceny jízdného v městské hromadné dopravě. Prý jde o hazard s již dnes napjatým rozpočtem dopravního podniku.

Plánované snížení ceny ročního jízdného z dosavadních 4 750 korun na 3 650 korun má podle předběžných odhadů zastupitelů za ODS stát 700 milionů korun. Dosluhující radní za TOP 09 pak ztrátu odhadují maximálně na 500 milionů. Ta se má projevit v nutnosti navýšení dotací pro dopravní podnik.

Volební lídr Trojkoalice Petr Štěpánek je ale o poznání optimističtější. Pokud prý vůbec nějaká ztráta nastane, neměla by dle slov Štěpánka překročit hranici 160 milionů korun. I to je však údajně pouze černý scénář. Snížení ceny jízdného prý naopak přiláká další cestující do MHD, čímž by se měla případná ztráta z valné části kompenzovat. Totéž naznačují i někteří nezávislí ekonomové.

Žádné plané sliby. Pražané se dočkají snížení cen jízdného v MHD, ale třeba i začátku výstavby trasy metra D do Písnice. Méně peněz za cestování tramvají, metrem, či autobusem prý vydají už na začátku příštího roku. Metro D by se pak údajně mělo začít stavět nejpozději do čtyř let.

To jsou asi nejviditelnější a pro obyvatele metropole nejzásadnější sliby, které předkládá rodící se magistrátní koalice ANO, Trojkoalice a ČSSD. Jsou reálné? A nezaženou Prahu do dluhové pasti?

Co se prodloužení trasy metra D týče, politici a ekonomové se vesměs shodnou, že je to krok správným směrem. A vzhledem k přetrvávajícímu vysokému ratingu hlavního města bude možné miliardový projekt zafinancovat z valné části prodejem dluhopisů i dotacemi z evropských fondů. U snižování cen jízdného je to jiné.

Další kompenzace dopravnímu podniku?

Někteří nově zvolení zastupitelé hlavního města už nyní varují, že zatímco každý jednotlivý cestující jezdící pražskou MHD ušetří na ročním předplatném jízdném asi 1100 korun, dotace do dopravního podniku bude kvůli tomu potřeba zvýšit o 500 až 700 milionů korun.

„Na první pohled se může zdát, že se jedná o pozitivní krok, který ušetří peněženky Pražanů. Nicméně skutečnost je spíše taková, že další náklady na dofinancování už tak napjatého rozpočtu pražské hromadné dopravy Pražané zaplatí někde jinde,“ varovali například zastupitelé z klubu ODS.

Zlevnění jízdného je podle nich chybným a populistickým gestem, které městu přinese jen další zadlužení či omezení investic do rozvoje města.

„Podle prvních výpočtů by zlevnění dlouhodobých předplatných jízdenek stálo městskou kasu přibližně 700 milionů korun. Je otázkou, kde takové prostředky chce nová městská rada najít a které investiční akce omezí na úkor slevy jízdného,“ upozornili dále.

Dosluhující radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) se rovněž domnívá, že v případě snížení cen předplatného jízdného bude nutné navýšit dotace pro dopravní podnik. „Může jít až o 500 milionů korun ročně,“ sdělil Pařízek.

Budou dražší jízdenky?

Za přehnaně pesimistické tyto odhady považuje volební lídr Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) Petr Štěpánek. Počítá s tím, že spolu se snížením ceny předplatného jízdného přibude cestujících, které si toto předplatné jízdné zakoupí. To by podle něj mohlo do značné míry kompenzovat případné ztráty.

Nejčernější scénář podle něj směřuje ke ztrátě 160 milionů korun, o které by pak byla potřeba navýšit dotaci dopravnímu podniku. Poukazuje přitom na obdobný krok, který před časem učinila Vídeň. „Zde ovšem bylo pro kompenzaci ztrát mimo jiné nutné přikročit ke zvyšování cen některých krátkodobých jízdních kupónů,“ připomíná ekonom Jiří Špaček.

Zmínil zároveň, že ceny jízdného se v Praze naposledy měnily 
v roce 2008, přičemž tehdy vzrostly v průměru o 600 korun. Připustil, že snížení ceny o více než 1000 korun 
u ročního předplatného kuponu by mohlo být pro cestující pozitivním impulsem.

Ekonomka Markéta Šichtařová se rovněž domnívá, že by vzniklou ztrátu mohl do značné míry vykompenzovat zvýšený zájem lidí o MHD právě tak, jak se tomu stalo ve Vídni.

Šéfka klubu zastupitelů za ODS Alexandra Udženija naopak poznamenala, že snižování cen předplatného jízdného je nebezpečným hazardem s městským rozpočtem.

„Koalice ANO 2011, ČSSD a Trojkoalice postupuje přesně opačně, než jak by se choval odpovědný správce pražského rozpočtu. První krokem, který by naopak nastupující rada měla učinit, je analýza finančních možností města, potažmo dopravního podniku, následně by měla začít
s hledáním úspor uvnitř městského dopravce a až po případných úsporách na provozu společnosti začít vést diskusi o možnostech slev na jízdném,“ vzkázala Udženija.

„Nová koalice se očividně inspirovala ve Vídni, kde město rovněž snížilo cenu ročního předplatného a zdražilo krátkodobé kupóny tak, aby motivovalo lidi více jezdit v MHD a nepoužívali v centru auta. V Praze bohužel zůstalo jen u krátkodobého populismu snižování ceny jízdného,“ dodala předsedkyně klubu zastupitelů za ODS.

Co mohou cestující pražskou MHD čekat?

Více, než odhady politiků a ekonomů však cestující pražskou MHD zajímá, kdy by mělo ke kýženému zlevnění předplatného jízdného dojít. Už teď je totiž v prodeji kupon pro následující rok, ovšem stále za 4750 korun, nikoliv za deklarovaných 3650 korun. Politici utvářející se magistrátní koalice upozornili cestující, že slevy se dočkají nejdříve v počátečních měsících následujícího roku.

To už dříve potvrdil i budoucí radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Pro rok 2015 tak sleva na ročním předplatném jízdném do jisté míry ztrácí smysl, protože kupon za nižší cenu bude možno zakoupit nejdříve v prvních třech měsících příštího roku.

Cestující by zároveň měli vědět, že plánovaná sleva se týká pouze ročních předplatných kuponů, přičemž nová městská rada hodlá prosadit také jízdné zdarma pro ženy i muže na rodičovské dovolené, či pro psy. Seniorské a dětské „jízdné“ má zůstat zachováno. O slevu nemají přijít ani studenti.

Jak již bylo zmíněno, sleva na ročním předplatném jízdném má dle předpokladu budoucí městské rady nalákat do MHD další cestující. Pokud se předpoklad nenaplní a nastala by skutečně nutnost zvýšit v řádech stovek milionů dotace do dopravního podniku, po dvou letech by pravděpodobně mohlo dojít k opětovnému navýšení ceny na současnou míru.

Jak je to se slibovaným zlevňováním jízdného v MHD?Už teď je totiž v prodeji kupon pro následující rok. Samozřejmě stále za 4750 korun, nikoliv za deklarovaných 3650 korun. Politici utvářející se magistrátní koalice upozornili cestující, že slevy se dočkají nejdříve v počátečních měsících následujícího roku.

Pro rok 2015 tak sleva na ročním předplatném jízdného do jisté míry ztrácí smysl, protože kupon za nižší cenu bude možno zakoupit nejdříve v prvních třech měsících příštího roku.

Cestující by zároveň měli vědět, že plánovaná sleva se týká pouze ročních předplatných kuponů, přičemž nová městská rada hodlá prosadit také jízdné zdarma pro ženy i muže na rodičovské dovolené, či pro psy. Seniorské a dětské „jízdné" má zůstat zachováno. O slevu nemají přijít ani studenti.

Jak již bylo zmíněno, sleva na ročním předplatném jízdném má dle předpokladu budoucí městské rady nalákat do MHD další cestující. Pokud se předpoklad nenaplní a nastala by skutečně nutnost zvýšit v řádech stovek milionů dotace do dopravního podniku, po dvou letech by pravděpodobně mohlo dojít k opětovnému navýšení ceny na současnou míru.

Zatím není zřejmé, jak se nová městská rada vypořádá s problémem Opencard. Pokud přistoupí na plán dosluhující rady za TOP 09 a nahradí Opencard jiným projektem, červená kartička Pražana bude platit souběžně, nejméně do roku 2016.

Klub zastupitelů za ODS nabídl srovnání cen jízdného v MHD v některých evropských a českých městech v roce 2010.
Klub zastupitelů za ODS nabídl srovnání cen jízdného v MHD v některých evropských a českých městech.

„Cena jízdného rozhodně není tím hlavním problémem, který by Pražany trápil. Při srovnání nominální výše jednorázových a ročních jízdenek s jinými městy je patrná především u ročních jízdenek značně nižší cena v Praze, v některých případech více než čtyřnásobně nižší viz cena roční časové jízdenky v Berlíně," uvádějí zastupitelé.

Poznámky: Kurz CZK/EUR stanoven na 24,5, kurz HUF/EUR stanoven na 0,00335, v případě Brna zóny 101+100 (plnohodnotný tarif s rozlišením skupin pasažéru? důchodci, studenti atd.).

Čtěte také: Pražané možná zaparkují kdekoliv. Bude vzorem Vídeň?