„Musíme začít konat a také se zamyslet, co se samotnou plochou parkoviště dále do budoucna. Rekonstrukce je nezbytná,“ řekl médiím Jiří Svoboda, ředitel SŽDC. Podle šéfa správy železnic by minimálně část parkoviště mohla nahradit klidová zóna, která by „více korespondovala s atmosférou historického objektu Fantovy budovy.“

Problém je, že nádraží má sice opravenou střechu, ale do odbavovací haly se stropem dostává voda z parkoviště a přilehlé magistrály. Oprava by podle SŽDC vyšla na zhruba 160 milionů korun, částku však mohou změnit ještě například výsledky restaurátorských prací na památkově chráněné budově. Veřejná soutěž by měla být vypsána na začátku roku 2019, v létě by pak započaly práce.

Později by měla přijít na řadu i rekonstrukce vnitřních částí Fantovy budovy. SŽDC v současnosti řeší budoucí využití stavby. „Částečně směřujeme k tomu, že by její využití nemělo být jen na čistě komerční bázi jako v dolní části nádraží, ale mohlo by se jednat o kulturní a společenské prostory, například pro galerii nebo koncerty,“ uvedl ředitel Svoboda. V tom případě by se však náklady na celkovou rekonstrukci vyšplhaly na další miliardu korun.

Rekonstrukce historické secesní budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová už před pěti lety. Jenže kultivaci okolí stanice Praha Hlavní Nádraží komplikují soudní tahanice. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, opravy nestihla a SŽDC jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma opravila jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají.

Grandi Stazioni kvůli nádraží podala na SŽDC celkem čtyři žaloby. Firma v nich požaduje určení vlastnického práva ke staré i nové hale nádraží a zároveň se domáhá náhrady škody za neprodloužení nájmu a zaplacení prostavěných nákladů. Soud zatím pravomocně rozhodl pouze v jedné z nich, když zamítl nároky firmy na vlastnictví Fantovy budovy.