Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusové zastávky? Ostuda metropole

Praha - Lidé se při čekání nemají kde schovat před deštěm či sněhem. Někdy mají dokonce problém zastávku najít.

4.10.2008
SDÍLEJ:

Autobusová zastávka Fruta. Nástupiště tvoří jakési dřevěné pódium. To už ale zjevně dosloužilo. Popraskaná prkna hrozí zraněním nejen starým lidem.Foto: Ivars Gravlejs

Popraskaná prkna laviček a střechy, do nichž teče. Desítky možná stovky zastávek po celé Praze jsou v dezolátním stavu. Na lidi, čekající na svůj autobus, tak na mnoha místech prší nebo si nemají kam sednout.

Někdy jsou rádi, že zastávku vůbec najdou, když je to jen jeden oprýskaný železný sloupek. A některým cestujícím již dochází trpělivost.

„Hlavně zastávky příměstských linek, jsou často hrozné. Například ve směru ze Zličína na Nučice. Ale je jich mnohem více,“ potvrdila špatný stav zastávek jedna z cestujících Marie Bláhová.

O špatném stavu zastávek se na vlastní kůži přesvědčil i Deník. Mezi nejhorší patří zastávky na znamení. Jsou méně frekventované, a tudíž často i v zoufalejším stavu. Mezi nejhorší patří například zastávka na znamení Fruta ve směru z Uhříněvsi. Nástupiště tvoří jakési dřevěné pódium. To už ale zjevně dosloužilo. Popraskaná prkna hrozí zraněním nejen starým lidem.

Lépe nedopadla ani trasa linky 130 jedoucí z Nových Butovic k zastávce Na Knížecí. Na této trase je celkem 13 zastavení, z toho jsou hned tři nevyhovující. Jedná se o zastávky Karlštejnská, Butovická a Pod Šmukýřkou. Na prvních dvou zmíněných je jen informační sloupek. Tu třetí pak tvoří jen rezavá kovová konstrukce a plastová deska, takzvaný vlňák na střeše. „Tohle nemá se zastávkou nic společného,“ dodal jeden z čekajících Pod Šmukýřkou Pavel Moutelík. Další torzo přístřešku je u zastávky Ruská (Krymská), kde jezdí tramvaj číslo 22. A takto by bylo možné pokračovat dále.

Blýskání na lepší časy, asi ne

Žalostný stav zastávek vadí i Dopravnímu podniku hlavního města Prahy. Ten sice chystá určité změny, zásadní projekt však zatím chybí. „Musíme rozdělit zastávky na dvě části. Na přístřešek a okolní chodník, což je záležitost také městských částí a technické správy komunikací. Druhou částí je pak zastávkový sloupek, o který se starají dopravci. Připravujeme sjednocení zastávkových sloupků. Zde chceme nastavit jasná pravidla, jak by měly vypadat a co by na nich mělo být umístěné,“ sdělil Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti ROPID, která má na starosti plánování pražské integrované dopravy. Ani u sjednocování sloupků však zatím není stanoven přesný termín.

Ještě horší to asi bude s rekonstrukcemi přístřešků. „S opravami je to velmi individuální, už proto, že o přístřešky se starají tři různé subjekty. My se je samozřejmě postupně snažíme opravovat nebo postavit nové. Určitě ale nemůžeme opravit všechny najednou, z hlediska financí nelze tak velikou akci uskutečnit,“ řekl vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku Ondřej Pečený. Dopravní podnik pečuje přibližně o tisíc tramvajových a autobusových přístřešků.

Škodí i vandalové

Celkové sjednocení a zkvalitnění přístřešků tedy zatím nepřipadá v úvahu. Nepočítají s nimi ani městské části ani technická správa komunikací. „Velkým problémem jsou také samotní lidé, kteří mají přístřešky využívat. Jenže mnoho vandalů je často poničí. Poškodí sedačky, nebo konstrukci přístřešku. Pak naše investice vyjdou v niveč. Bohužel zřejmě není ani v silách městských strážníků či policie toto ohlídat,“ pokračoval Pečený.

Vybudování jednoho přístřešku přitom stojí od 300 do 500 tisíc korun a základní údržba pak stojí dalších 4,5 milionu korun ročně. Vandaly se potýkají i městské části. „Do oprav a údržby investujeme ročně statisíce korun. Ale někteří lidé se znovu vrátí a začnou opět ničit. Je to nekonečný boj,“ řekl jeden z úředníků odboru majetkového, bytového a investičního v Praze 13.

Řešení možná existuje

Řešením by mohl být soukromý sektor. Některé firmy a společnosti by totiž mohly investovat do stavby přístřešku, na němž by pak umístili dlouhodobě svou reklamu. „Tímto způsobem to funguje například zastávka na Náměstí míru v Praze 2. Jenže firmy by asi nechtěly investovat do stavby někde na periferii Prahy u málo využívané zastávky,“ doplnil Pečený. Do budoucna se však uvažuje, že dvě společnosti vymění cca pět set přístřešků zejména ve vnitřní části Prahy. O okolních částech se ale zatím příliš neuvažuje.

Autor: Lukáš Marek

4.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení