VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie zváží plynofikaci autobusů MHD

PRAHA - Žádný z více než tisícovky autobusů pražské městské hromadné dopravy nejezdí na zemní plyn. Metropole tak zaostává za dalšími českými městy. Dopravní podnik tuto technologii v posledních patnácti letech zkoušel, ale kvůli technickým problémům od ní vždy upustil.

18.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Pražský deník

Dnes jsou však už na trhu nové autobusy s pohonem na plyn. Městský radní Petr Štěpánek (Strana zelených) připravuje zadání odborné studie, která zváží všechny dopady případného přechodu vozidel MHD na ekologický pohon. „Nejde totiž jen o to pořídit nové autobusy na plyn, ale uzpůsobit by se jim musely i garáže a vzniknout by musely speciální čerpací stanice,“ upozornil radní.

Klady, ale vysoké náklady

Studie s největší pravděpodobností ukáže, že autobusy s plynovým pohonem pomůžou pražskému ovzduší. Současně však i to, že jejich zavedení a provoz budou dosti nákladné. Jsou totiž asi o deset procent dražší než autobusy současné, což dělá při plánované roční obnově sto autobusů kolem 60 milionů korun.

Radní: Peníze asi nebudou

Další desítky milionů by stály čerpací stanice a nutné úpravy garáží,“ uvedl Tomáš Jílek z dopravního podniku. Podle něj je dopravce technicky připraven v případě zájmu města plynové autobusy zavést do jednoho roku. „Ani řidiči by se zaškolením na plynové autobusy neměli problém,“ podotkl odborový předák Jiří Čada.

Radní pro životní prostředí Štěpánek tak bude mít nejspíš velký problém najít na magistrátu podporu pro plynofikaci, která by podle odhadu stála stovky milionů. Město přitom plánuje masové investice do rozšiřování metra a dopravních staveb. „Určitě na to peníze nebudou. Je to obrovský nadstandard. Půjdeme raději cestou palivových článků,“ sdělil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Články jsou však teprve na začátku vývoje a jsou velmi drahé.

„Rádi bychom je však vyzkoušeli. Zavedení do provozu je ale hudbou vzdálené budoucnosti,“ uzavřel Tomáš Jílek. Podle jeho soudu jsou dnešní naftové motory mnohem ekologičtější než v minulosti. Splňují normuEURO4, a proto již tolik nezaostávají za těmi plynovými.

18.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Maskot klubu Bohemians 1905. Ilustrační foto.
EXKLUZIVNĚ
24

O osudu fotbalového Ďolíčku nejspíš rozhodne už zítřejší zastupitelstvo

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.

Magistrát podal trestní oznámení kvůli zřícené lávce v Troji

Jako devět Václaváků: U Prahy vznikne obří komerční zóna

U dálnice D1, ve směru na Brno, má v budoucnosti vzniknout území pro nové obchody a hypermarket o velikosti 39 hektarů. Jen pro představu. Na území by se vešlo necelých devět Václavských náměstí. V úterý o tom informoval server E15.

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

Praha 8 otevřela v karlínských kasárnách kluziště

Do třetice všeho dobrého, dalo by se říci o Praze 8 a veřejných kluzištích. Po otevření předchozích dvou, v Bohnicích a Ládví, následovalo včera slavnostní zahájení provozu v Karlíně, v prostoru bývalých kasáren.

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 9. až 10. prosince 2017.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT