Dnes jsou však už na trhu nové autobusy s pohonem na plyn. Městský radní Petr Štěpánek (Strana zelených) připravuje zadání odborné studie, která zváží všechny dopady případného přechodu vozidel MHD na ekologický pohon. „Nejde totiž jen o to pořídit nové autobusy na plyn, ale uzpůsobit by se jim musely i garáže a vzniknout by musely speciální čerpací stanice,“ upozornil radní.

Klady, ale vysoké náklady

Studie s největší pravděpodobností ukáže, že autobusy s plynovým pohonem pomůžou pražskému ovzduší. Současně však i to, že jejich zavedení a provoz budou dosti nákladné. Jsou totiž asi o deset procent dražší než autobusy současné, což dělá při plánované roční obnově sto autobusů kolem 60 milionů korun.

Radní: Peníze asi nebudou

Další desítky milionů by stály čerpací stanice a nutné úpravy garáží,“ uvedl Tomáš Jílek z dopravního podniku. Podle něj je dopravce technicky připraven v případě zájmu města plynové autobusy zavést do jednoho roku. „Ani řidiči by se zaškolením na plynové autobusy neměli problém,“ podotkl odborový předák Jiří Čada.

Radní pro životní prostředí Štěpánek tak bude mít nejspíš velký problém najít na magistrátu podporu pro plynofikaci, která by podle odhadu stála stovky milionů. Město přitom plánuje masové investice do rozšiřování metra a dopravních staveb. „Určitě na to peníze nebudou. Je to obrovský nadstandard. Půjdeme raději cestou palivových článků,“ sdělil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Články jsou však teprve na začátku vývoje a jsou velmi drahé.

„Rádi bychom je však vyzkoušeli. Zavedení do provozu je ale hudbou vzdálené budoucnosti,“ uzavřel Tomáš Jílek. Podle jeho soudu jsou dnešní naftové motory mnohem ekologičtější než v minulosti. Splňují normuEURO4, a proto již tolik nezaostávají za těmi plynovými.