Po stovkách testů a pěti tisících kilometrech jízdy jen s povolanými v úterý z Florence konečně vyjela do ulic nová tramvaj Škoda 15T ForCity také s cestujícími.

Zatím se jedná o zkušební provoz a v Praze bude jezdit jen jeden kus, ale brzy by se měli objevit další. Tramvaj bude nejdříve do pátku vozit lidi na trase linky 7 z Radlické do Ústředních dílen dopravního podniku a od soboty se pak na delší dobu osadí na lince 17 z Petřin do Vozovny Pankrác. Ve zkušebním provozu musí s cestujícími najezdit bez komplikací 15 tisíc kilometrů, poté bude homologována a začne nákup dalších vozů.

Tramvaj budoucnosti

„Je to přelomový okamžik pro Prahu, protože tato tramvaj by se měla stát postupně páteří povrchové kolejové dopravy v hlavním městě. Mělo by zde do roku 2017 jezdit celkem 250 kusů,“ řekl pražský radní pro oblast dopravy Radovan Šteiner (ODS).

Pražský dopravní podnik měl původně nasadit do provozu tramvaje už dříve, ale nakonec tak neučinil. „Předchozí typ 14T jsme dali do provozu brzy a pak opravovali chyby za pochodu, tomu jsme nyní chtěli předejít. Věřím, že cestující ocení moderní design tramvaje i skvělé jízdní vlastnosti. Důležité je, že je tramvaj stoprocentně nízkopodlažní a velký komfort nabízí také při nástupu a výstupu, díky většímu počtu dveří,“ uvedl Martin Dvořák, generální ředitel pražského dopravního podniku (DP).

Autorem designu je architekt Patrik Kotas, který se snažil o nabuzení pocitu, že se jedná o lehký vůz. Někteří lidé tramvaj přirovnávají k metru na trase C. „Tramvaj se mi moc líbí, je hodně prostorná a sedadla jsou pohodlná a z venku vypadá úžasně,“ zhodnotila jedna z prvních cestujících Kateřina Štěrbová.

25 nových vozů v březnu

Dopravní podnik by chtěl vozidlo uvést do normálního provozu do konce roku. „Do konce března příštího roku bychom pak chtěli mít v Praze 25 nových vozů, v polovině roku by jich pak mělo být už třicet. Což je polovina tramvají 14T, takže to už by bylo hodně znát,“ sdělil dopravní ředitel DP Petr Blažek.

Interiér tramvaje ForCity počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici je jedna mechanická nájezdová plošina. Samozřejmostí je přehledný informační systém.

Tramvaj zatím nemůže vyjet do třech míst, kde jsou příliš staré koleje, nebo je jejich stav nevyhovující. „Jedná se o úseku u Muzea, tedy Vinohradskou, kde je trať z roku 1966, pak nemůže na Hlávkův most, kvůli podjezdu v Těšnově a posledním místem je úsek Zenklova-Stírka, kde ale se chystá oprava trati příští rok,“ dodal Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje DP.

Technické parametry tramvaje ŠKODA ForCity (15T)
- jednosměrné vozidlo
- délka vozidla je 31,4 m, šířka 2,46 m a výška vozidla přes sběrač 3,6 m
- podíl nízké podlahy je 100 %, což umožní snadný nástup a výstup pro všechny cestující i snadný pohyb cestujících v interiéru vozidla
- kapacita vozu je 61 sedících a až 239 stojících osob
- maximální rychlost je řídicím systémem elektronicky omezena na 60 km/h
T15 je vybavena šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující; první dveře jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří cestujících