Blíží se konec omluv „teď jedu metrem, zavolám později", které jsou často slyšet v soupravách podzemní dráhy. Po mnoha letech, kdy se mluvilo o mobilním signálu v metru, se zdá, že telefonování a „surfování" v tunelu si budou moci cestující vyzkoušet už letos.

Náklady na pokrytí metra signálem zaplatí operátoři 

„Minulé pondělí jsme schválili nezbytné podmínky k uzavření sedmnáctileté smlouvy s operátory," uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Martin Gillar. Do konce letošního roku by se tak měl zatím jako pilotní projekt pokrýt úsek linky C od stanice Muzeum po Roztyly.

„Poté se bude rozvíjet pokrytí signálem do celé tunelové sítě," dodal Gillar. Náklady na pokrytí metra signálem, které se pohybují kolem 100 milionů korun, zaplatí operátoři. Za využívání tunelů budou platit nájem. Už v současnosti se lze k internetu připojit na lince A, a to od stanice Dejvická po Nemocnici Motol.

Do tří let vzniknou tři nové koleje 

Nejde však o jedinou změnu, která čeká pražskou hromadnou dopravu. DPP hodlá pro letošek investovat 6,6 miliardy korun do 481 projektů, což je podle Gillara zhruba stejná částka jako v minulých letech. Jednou z věcí, na kterou se DPP zaměří, je vybudování tří nových tramvajových tratí.

„Jejich zprovoznění očekáváme do roku 2020," uvedl ředitel investic DPP Jan Blecha. Podle něj však situace není tak náročná, jako je tomu u metra D, kde zbývá vykoupit celkem 700 pozemků.

Koleje se protáhnou ze zastávky Divoká Šárka 

Do tří let by se tak mohli Pražané projet tramvají z Barrandova přes Holyni do Slivence. Podle dřívějších informací by měla trať se třemi zastávkami vyjít zhruba na 600 milionů korun.

Další lokalita, která se dočká tramvají, je sídliště Na Dědině v Praze 6. Půjde o protažení kolejí ze zastávky Divoká Šárka. Vozy by měly zajíždět skrz sídliště do ulice Dědinská, kde bude nově vybudovaná smyčka. Nová trať bude měřit 2,3 kilometru a bude na ní pět zastávek. Město si od tohoto kroku slibuje pokles automobilové dopravy v oblasti. A to až o 50 procent. Mohlo by zde vzniknout i P+R parkoviště.

Počítá se i s nákupem automatů na jízdenky 

Poslední lokalitou, která se dočká tramvají, je pražská Libuš. Tam by se měly prodloužit koleje z Modřan. Zatím povede jen do ulice Novodvorská. Libuš obslouží tramvaje ale až ve chvíli, kdy tam bude zavedeno metro. Kdy by k tomu mělo dojít, zatím není jisté. Podle posledních odhadů by stavba nového metra mohla začít za tři roky.

Kromě nových spojů hodlá DPP investovat do bezpečnostního systému a modernizace vozového parku. Počítá se též s nákupem automatů na jízdenky, u nichž se dá platit platební kartou, stejně tak se rozšíří tato možnost i do tramvají.

Změny v MHD v Praze. Infografika. Zdroj: Redakce

Čtěte také: Metro je čím dál oblíbenější, letos ještě posílí