Botel Racek plul Vltavou poprvé ve své třicetiosmileté historii. Domohly mu k tomu tři remorkéry, tedy lodě svlastním pohonem určené kvlečení jiných plavidel. Jeho cesta skončila vprovizorním kotvišti sto metrů proti proudu řeky od původního kotviště. Zůstane tam minimálně do čtvrtku.

„Šlo o mimořádnou akci, na které jsme se podíleli poprvé,“ uvedla mluvčí Povodí Vltavy Petra Krainová. Bez zvýšení hladiny, kterou zajišťovalo Povodí Vltavy a která začala stoupat v úterý brzy ráno, by se totiž přesun neobešel. Povodí Vltavy sice loni v listopadu řešilo podobnou situaci u botelu Albatros, hladinou řeky ale tehdy manipulovat nemuselo, protože botel nebyl usazený na jejím dně.

 

„To víte, že má člověk obavy, aby se přesun povedl,“ řekl ještě před zahájením ředitel botelu Racek Ľudovít Tonhauser. Vedení botelu celou akci připravovalo půl roku předem. Odbagrování nánosů pod lodí totiž vyřadí botel na týden mimo provoz. Odbahnění tedy muselo být koordinováno scestovními kancelářemi a partnery botelu. Na začátku tohoto týdne přípravy vyvrcholily odpojením botelu od inženýrských sítí. „K odtěžení jsem přistoupili kvůli tomu, že loď je uvízlá částí vbahně a ve chvíli, kdy klesá hladina Vltavy, se začne naklánět, což je problémem nejen pro hosty, ale také pro napojení na vodu a elektřinu,“ dodal Tonhauser.

 

ZVltavy bude během týdne odbagrováno asi tisíc tun nánosů. Ty budou naloženy na plavidlo a posléze všechny převezeny na skládku mimo Prahu.

Celou akci platí vlastník botelu. Podle jeho ředitele jde o investici vřádu statisíců korun. Loď by se na své místo měla vrátit ve čtvrtek. Fungovat by měla od pátku nebo od soboty.