Konkrétně ve věci rozšíření Letiště Václava Havla o paralelní dráhu a vymezení oblasti zasažené nadlimitním hlukem. „My v té oblasti bydlíme. Nachází se v ní také školy a školky, do kterých chodí téměř sedm stovek dětí. Kromě toho zdejší Českou zemědělskou univerzitu navštěvuje více než dvacet tisíc studentů," připomíná starosta Suchdola Petr Hejl.

Právě městská část Praha Suchdol, ale také Dolní Chabry, Ďáblice, Lysolaje, Nebušice a Satalice mimo jiné stály za podáním čerstvě zamítnuté žaloby. Tamní starostové prý cítí podporu většiny obyvatel a proto se ještě nechtějí vzdávat.

Zřejmě dojde na kasační stížnost

„Zamítnutí žaloby soud odůvodnil politickou vůlí pražského zastupitelstva rozšířit letiště v Ruzyni o třetí dráhu. Na závěr soudkyně Ivanka Havlíková poučila přítomné, že do dvou týdnů od doručení rozsudku je možno podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně. Nejspíš ji podáme. Trváme na tom, že pražský magistrát nedostatečně posoudil vliv stavby na životní prostředí," sdělil dále starosta Hejl.

„Navrhovatelé namítají, že proces posuzování vlivů záměru je zatížen chybami, jednotlivé výstupy jsou zpracovány chybně a v rozporu se zákonem," tvrdí se v zamítnuté žalobě. S jejím zněním ale soud vyslovil formální nesouhlas. Při přijímání Zásad územního rozvoje podle mínění soudu hraje poměrně zásadní roli politické rozhodnutí.

„Na zásady územního rozvoje je třeba nahlížet jako akt, který je do značné míry ovlivněn politikou. V hierarchii aktů jsou druhý nejvyšší po politice územního rozvoje a jsou konkretizací jejího záměru. Městské části měly námitky podávat při projednávání zásad. Po jejich přijetí jim pak nezbývá než je přijmout," vysvětlila v odůvodněním rozsudku soudkyně Havlíková. Soud by podle ní neměl zasahovat do výkonu samosprávy obce, tedy hlavního města Prahy.

FaktaLetiště Václava Havla podle odborníků potřebuje novou vzletovou a přistávací dráhu, s její výstavbou se proto dlouhodobě počítá. Současná kapacita hlavní a záložní dráhy nestačí plnit požadavky letecké dopravy. Třetí dráha by měla kopírovat tu hlavní. Po dokončení nové dráhy letiště předběžně počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne.

Žaloba kvůli nové letištní dráze nebyla jediná, kterou zmiňované městské části podaly. Polu s několika středočeskými obcemi žalovaly též tu část aktualizace Zásad územního rozvoje, vymezující trasu chybějící severozápadní části Pražského okruhu. Tu soud začal projednávat minulou středu, pokračovat bude tento týden. Odpůrci trasy okruhu a dráhy již v minulosti s žalobou uspěli, když jim dal za pravdu Nejvyšší správní soud a původní znění zásad zrušil.

Čtěte také: Soud odmítl žalobu kvůli nové přistávací dráze letiště v Ruzyni