Není divu, že je kolem ní tolik povyku. Trať z Kladna do Prahy s odbočkou na letiště Václava Havla totiž patří mezi nejdražší dopravní projekty v Česku. Náklady na její realizaci se budou pohybovat okolo 40 miliard korun.

V nejspornějším a zároveň nejdražším úseku z nádraží Dejvice na Veleslavín uvažuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o vedení trati dvěma tunely pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U Vojenské nemocnice. Takzvanou jižní variantu, která má vyjít na 13,3 miliardy korun, představila v červnu.

Varianty železnice na letiště.Zdroj: Deník

Podle jejích zástupců o ní koluje řada mýtů. Za řadu z nich údajně může Roman Mejstřík (ANO), opoziční zastupitel Prahy 6.

Šetrná ražba?

Redakci Pražského deníku se podařilo získat e-mailovou korespondenci mezi Mejstříkem a premiérem Andrejem Babišem, která dává SŽDC částečně za pravdu. „Nová trasa místo toho, aby šla co nejvíce nezastavěným územím Prahy 6, se nesmyslně vychyluje do boku, vede pod existující rezidenční zástavbou a míjí dokonale stavební pozemky developera Radka Pokorného,“ je možné se v e-mailu adresovanému předsedovi vlády dočíst.

SŽDC tvrdí, že jde o nepravdu. Jižní varianta má totiž vést přímo pod pozemky Radka Pokorného. Ten navíc jakékoli zásahy do podoby dráhy odmítl.

Mejstřík proti navrhované variantě protestoval také na sociálních sítích, kde tvrdil, že trať nepovede pod jeho domem. Z výpisu z katastru nemovitostí a plánů SŽDC ale vyplývá opak.

„Mám k dispozici plán trasy pouze v takové podobě, kterou dalo SŽDC na svoje webové stránky v kvalitě poměrně malého rozlišení. Podle nich usuzuji a stále věřím, že tunel… samotný dům míjí,“ odpověděl zastupitel na otázku Pražského deníku, jak je rozpor možný.

Dle Mejstříka, který je předsedou Spolku na ochranu Střešovic a Břevnova, jehož cílem je zabránit realizaci jižní varianty, budou při ražbě tunelů vznikat otřesy schopné poškodit zástavbu nad nimi.

Ani to ale není podle SŽDC pravda. „Projekt počítá s ražbou pomocí razicích štítů TBM, což je nejšetrnější technologie podzemní výstavby, která se obejde zcela bez trhacích prací,“ říká mluvčí. „Razicí štíty byly nasazeny již při prodloužení metra do Motola a výstavba se obešla zcela bez negativních dopadů na okolní zástavbu,“ vysvětluje a dodává, že tunely vzniknou v hloubce 80 metrů.

Trojnásobná změna trasy

Trasa, kudy by trať měla vést, se v uplynulých letech měnila už třikrát. Původně se počítalo s tím, že dojde jen k rozšíření stávajícího železničního spojení. V roce 2016 přišlo SŽDC kvůli námitkám místních obyvatel s takzvanou severní variantou. Také od ní ale organizace nakonec ustoupila a letos v únoru představila novou severní variantu.

Ani u té ovšem nezůstalo. SŽDC své plány opět přehodnotilo a v červnu přišlo s návrhem takzvané jižní varianty. S tím postupně rostly také odhadované náklady. Původní dvacet let starý plán hovořil o částce okolo 20 miliard korun, poslední propočty už mluví o dvojnásobku.

Mejstřík se přitom domnívá, že na její trasování mohli mít vliv developeři. „Přesunem stávající trati dojde k uvolnění ochranného pásma stávající železnice, což umožní nové využití pozemků podél současné trati pro výstavbu,“ domnívá se.

Hra o lukrativní pozemky

Jeho kritici naopak namítají, že se hraje o lukrativní pozemky u Dejvického nádraží, kde vznikne významný dopravní uzel. Opoziční zastupitel byl totiž dlouho zastáncem severní varianty, která počítala s vyústěním tunelu dále od nádraží. V okolí stanice by tak mohly vznikat velké developerské projekty.

„Rozčilení pana Mejstříka ze změny trasy se zřejmě týká území na Dejvickém nádraží, resp. jeho developera a s ním propojených osob,“ myslí si pan Jaroslav Jelínek, obyvatel Ořechovky a odpůrce severní varianty.

To ale opoziční zastupitel odmítá. „V rámci postupně představených variant jsem neupřednostňoval apriori žádnou, v zásadě jsem pro prověření a nalezení té nejvhodnější ze všech hledisek, a to včetně návratu k té povrchové,“ uzavírá.