Teď se hraje o to, zda přežije rok 2014. Pokud ano, pak Praha bude pravděpodobně muset zaplatit dalších 60 až 80 milionů korun za licence k opencard. Jejich výhradním držitelem je totiž dosud firma eMoney Services (dříve Haguess). Jenže o prvním dubnovém víkendu vypršela platnost problematické smlouvy mezi Prahou a eMoney Services (EMS). Jaký scénář má následovat?

Další prodloužení smlouvy je zřejmě méně pravděpodobné. Kvůli tomuto kroku jsou už dva roky stíhaní bývalý i současný primátor a několik radních. Město se snaží s EMS dohodnout odkup licencí a nejpozději do konce dubna hodlá firmě předložit konkrétní nabídku.

Přes veškeré deklarace o konstruktivním jednání však ve vzduchu stále visí možnost krachu projektu.

Ne prodlužování smlouvy s dosud výhradním držitelem licencí k opencard, společností eMoneyServices (EMS). Východiskem ze současné krize, která přímo ohrožuje přežití „miliardové“ karty Pražana, bude nejspíš odkup autorských práv.

Riziko dalšího stíhání? Raději ne…

Praha, respektive městská společnost Operátor, má za ně EMS zaplatit přibližně 60 až 80 milionů korun. Platnost výše zmíněné smlouvy už vypršela před dvěma týdny. Její prodloužení v jednacím řízení bez uveřejnění přesně před dvěma roky vedlo k zahájení policejního stíhání exprimátora Bohuslava Svobody, současného primátora a tehdejšího Svobodova náměstka Tomáše Hudečka a dalších radních hlavního města, bývalých i současných.

Jmenovaní se dostali do svízelné situace. Pokud by smlouvu neprodloužili, opencard by pravděpodobně zkrachovala už tehdy.

Resortně odpovědný radní Jan Vašíček ujistil, že kolaps systému aktuálně nehrozí. Tedy alespoň do té doby, než bude nutné přistoupit k úpravám softwaru. To bez platné smlouvy s držitelem autorských práv není možné.

Konkrétní nabídka? Asi za 14 dní

Kdy tedy bude jasnější, zda opencard přežije, nebo nakonec skutečně zkolabuje a skončí? Pravděpodobně do dvou týdnů. Právě tehdy má Praha předložit konkrétní nabídku společnosti EMS. Mimo jiné se má týkat i onoho návrhu na odkup licencí.

Mluvčí EMS Martin Opatrný sdělil, že společnost je připravena ke kompromisu a má zájem na tom, aby karta Pražana dál fungovala. Před časem zároveň podotkl, že tu skutečně existuje možnost a zřejmě i ochota městu část podniku EMS, která se stará o chod projektu opencard, odprodat.

„Bohužel nemohu sdělit podrobnosti. Jednání dál pokračují a jsou konstruktivní. Nejde ovšem jen o licence, ale také o lidi. Cestující pražskou MHD a vůbec všechny držitele opencard však mohu ubezpečit, že žádný kolaps systému nehrozí,“ zopakoval v pátek Martin Opatrný.

Smlouva je a bude problematická?

Současným pražským radním je jasné, že se musí ze smluvních vztahů, které část z nich dostaly do hledáčku policie a státního zastupitelství, stůj co stůj vyvázat. Jinak by stále žili v obavě, že se vyšetřovatelé dostaví s dalším obviněním. Zároveň opakují, že smluvní vztah, ukončený před čtrnácti dny je pro město nevýhodný. Bez něj však není možné s opencard softwarově, ani jinak manipulovat.

Pokud se s EMS podaří vyjednat odkup licencí, pak spolu s veškerou správou projektu přejdou pod již založenou městskou obchodní společnost Operátor se základním jměním 100 milionů korun. Přestože opozice kritizovala právě výši jejího základního jmění s tím, že jde o bianko šek ve chvíli, kdy není zřejmé, kolik licence budou stát, zastupitelstvo hlavního města její vznik schválilo už na konci února. A zástupci EMS to uvítali.

Otevřou se dveře k dalším funkcím?

Podle Opatrného to byl jediný správný krok, jak se v dohledné době vymanit z problémů a otevřít cestu pro slibovaný, avšak dosud nerealizovaný rozvoj projektu, respektive rozšíření stávající nabídky služeb opencard. Má prý jít také o usnadnění podmínek pro držitele karty. Například o zjednodušení dobíjení jízdného na MHD. 

Náměstek primátora Jiří Vávra připustil, že mezi nové funkce by mohly patřit i finanční služby. Jako potencionální partneři se prý už ohlásily některé banky a další finanční instituce.

Černý scénář se snad nenaplní

Jestliže jednání selžou, což zatím otevřeně nepřipouští ani jedna ze stran, nastal by kolaps a kvapný návrat k papírovým kuponům v MHD. Elektronickou kartu by v takové situaci teoreticky nezachránilo ani vypsání otevřeného výběrového řízení. To by podle Vávry trvalo přibližně dva roky.

Město prý takovou variantu nechce dopustit a stále spoléhá na úspěch jednání a na možnosti nově vzniklého subjektu Operátor. Kolaps opencard by totiž zcela jistě přinesl obrovský chaos. V současné době ji používá více než milion lidí.

Jejich nápor ve smyslu vyplňování formulářů při případném přechodu na papírové kupony by byl jen těžko zvládnutelný. Nemluvě o rušení a reorganizaci dalších služeb, které opencard poskytuje. Šlo by například o desítky tisíc žádostí o zřízení nových průkazek do městské knihovny.

Magistrát by se zřejmě navíc vystavil hrozbě žalob ze strany uživatelů opencard. Mnozí z nich za její pořízení zaplatili a peníze by mohli chtít zpět. Stálo by to desítky milionů korun.