„Kdybychom dál trvali na zahloubení, tak vlak na Ruzyň nikdy nepojede, protože to nikdo nebude schopen ani ochoten zaplatit," tvrdila ještě v únoru místostarostka Prahy 6 pro dopravu Petra Kolínská (SZ).
Po silném odporu občanů i opozice ale radnice otočila, sama Kolínská to vysvětlila tím, že v únoru měla za to, že je povrchová varianta nejrychlejší a nejschůdnější. „Po půl roce komunikací s příslušnými institucemi a samozřejmě i naslouchání občanům jsme s kolegy v radě došli k závěru, že v tomto úseku musí vést trať pod zemí," vysvětlila místostarostka.
Během čtvrtečního jednání zastupitelstva Prahy 6 vystoupila v diskuzi k tomuto tématu k velkému překvapení také herečka Iva Janžurová, která jako místní obyvatelka přišla protestovat proti hrozící variantě, že by rozšířená železniční trať vedla po povrchu.
„Chtěla bych reprezentovat názor většiny čestných občanů Prahy 6. Chceme se velmi zásadně postavit za to, aby dráha byla umístěna pod zemí, aby nerušila hlukem ani vzhledem tuto krásnou čtvrť, na kterou jsme před celým hlavním městem skutečně hrdí," prohlásila populární herečka, která se stala čestným občanem šesté městské části spolu s bývalým prezidentem Václavem Havlem v roce 2011.
Nekonzistentní postoj
O tématu už jinak výhradně hovořili politici. Opozice záměr vedení radnice sice nakonec podpořila, občanští demokraté ústy svého zastupitele Alana Zubra si ale neodpustili kritiku koalice za jejich nekonzistentní postoj. „Nicméně shodneme se na tom, že tento projekt je přínosný," uvedl Alan Zubr z ODS.
Výjimečnou shodu vedení radnice s opozicí podtrhl i René Pekárek ze sociální demokracie. „Jsem rád, že návrhu, tak jak je dnes předložen zastupitelstvu, může klub ČSSD plně vyjádřit svoji podporu a je tím zajištěn neměnný postoj městské části," vyjádřil se zastupitel ČSSD.
Jenže záměr, aby v budoucnu vedla rozšířená a elektrifikovaná železniční trať vilovou zástavbou pouze tunelem, se dalším zainteresovaným stranám příliš nezdá. Původní projekt s plně zahloubenou variantou totiž nepočítá. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by taková stavba byla o 3,3 miliardy dražší.
Aktuální projekt počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. „SŽDC v současné době nepreferuje plně podpovrchové vedení trati, zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity," uvedl mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. „Podpovrchová varianta v porovnání s variantou částečně povrchovou nepředstavuje termínový posun pro zahájení stavby, a to ani negativní ani pozitivní," doplnil.
Studie proveditelnosti
Správa železnic prý dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy. Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být hotová do konce roku 2023, kdy se uzavírá Operační program Doprava 2.
„Při přípravě projektu se budeme snažit vyjít Praze 6 vstříc, musíme ale brát v úvahu náklady, které si tato varianta vyžádá," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Konkrétní podobou spojení se bude ještě zabývat centrální komise ministerstva dopravy, která definitivní podobu spojení vybere. Důležité je, aby vyšla studie ekonomické efektivity. Pokud by se totiž náklady na stavbu v požadovaném čase nevrátily, Česko by mohlo přijít o dotace z Evropské unie, které jsou pro stavbu spojení klíčové, dodal mluvčí.
K problému, kudy vést koleje, se pro Pražský deník také vyjádřil hejtman Středočeského kraje, tohoto území se trať také významně dotýká. „Rádi bychom, aby se využily stávající koleje, které by se rozšířily, a ne varianta, že by se koleje zahloubily. Rozšířením by se ušetřily peníze," prohlásil hejtman Miloš Petera (ČSSD).
Architektonická soutěž
Zastupitelé Prahy 6 se na svém čtvrtečním jednání také shodli na požadavku, aby Správa železniční dopravní cesty začala prioritně budovat úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem. „Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť," dodala Kolínská.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.
Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším hlavním nádraží.
Stanovisko Prahy 6 k vedení dráhy na letiště (bod II.)„Praha 6 považuje s ohledem na historii příprav projektu, charakter území Prahy 6 a znalost místních poměrů za nejvhodnější realizovat úsek od stanice Praha-Dejvice do stanice Praha-Veleslavín ve variantě plně podpovrchové a žádá Ministerstvo dopravy, aby učinilo všechny kroky k realizaci této varianty."
Čtěte také: Praha 6 chce plně zahloubenou variantu železnice na letiště