Praha si dala za cíl odstraňovat zbytečné bariéry a obecně zlepšovat průchod veřejnými prostranstvími. Stejně jako je tomu i v jiných městech. V cestě k volnému průchodu stojí především červenobílá dopravně-bezpečnostní zábradlí.

„Zábradlí jsou nadužívána. Často mohou působit i kontraproduktivně a vytváří falešný pocit bezpečí. Auta kolem nich jezdí rychleji než normálně," tvrdí Adam Švej-da, mluvčí IPR. I proto by v budoucnu mohlo mnoho trubek z ulic zmizet.

V současnosti je vypracován seznam míst, kde jsou zábradlí umístěná zbytečně a lze je odstranit bez dalších opatření. „Pracovní výstup obsahuje zhruba padesát zábradlí a svodidel o celkové délce přes pět kilometrů. Ty je buď možné odstranit bez dalších opatření, nebo nahradit jinou úpravou," prozrazuje Švejda.

Barevné kovové trubky, které se dostaly na seznam, lze najít v různých částech české metropole. Nejdelší z vytipovaných zábradlí se nachází v ulici Jugoslávských partyzánů, Olbrachtově nebo U výstaviště. Odstranit zábradlí jde z několika důvodů.

Údržba vyjde na 7,2 milionu korun

Prvním z důvodů je, když původní účel pominul. To platí třeba ve chvíli, kdy byl před zábradlí přidán prostor pro parkování, který je tím pádem už dostatečnou překážkou mezi chodníkem a vozovkou. Rovněž se dá barevné bariéry zbavit, jestliže zamezuje pohybu vozidel do míst, kde nemají být. K tomu stačí sloupky, kvůli kterým vůz dál nemůže jet, ale lidem v průchodu nevadí.

Nejen pěším by však mohlo odstranění zbytečných zábradlí být k užitku. Ušetřilo by na tomto kroku i hlavní město, respektive Technická správa komunikací (TSK), která má zábradlí na starost. „Ročně na údržbu a opravy, a to i po haváriích červenobílých zábradlí, vynaloží Technická správa komunikací v průměru zhruba 7,2 milionu korun," prozradila mluvčí TSK Barbora Lišková. Nátěr zábradlí dlouhého deset metrů pak vyjde od 800 do 900 korun.

O odstranění však nemůže TSK sama rozhodnout, přestože má údržbu na starost. Rozhodnutí o odstranění přísluší silničnímu správnímu úřadu na magistrátu, se kterým společnost doporučila projednat návrhy na odstranění.

U některých zábradlí může dojít k situaci, že budou odstraněna, avšak z místa se zcela nevytratí. Ve zvláště odůvodněných případech, kdy se prokáže nezbytnost umístění zábradlí, by měly být tyto prvky zachovány. Ale měla by se změnit jejich podoba, aby více zapadaly do prostředí, ve kterém se nacházejí. Tak jako je tomu už nyní třeba na tramvajové zastávce na Karlově náměstí. Zde mohou lidé více jak přes rok vidět zábradlí jednobarevné tmavé.

Změna navazuje na minulost

S tím však někteří lidé nesouhlasí. Červenobílé zábradlí si mezi Pražany našlo i své obdivovatele. Na sociální síti Facebook dokonce vznikla skupina, ve které lidé věří, že zábradlí tam, kde nepřekáží, zůstane ve stejné podobě jako teď, tedy s charakteristickými pruhy.

„Zábradlí je dnes již charakteristickým mobiliářem pro Prahu a červenobílá kombinace výrazně usnadňuje jeho viditelnost jak pro slabozraké, tak třeba v noci," píše se na stránkách skupiny Trubkové zábradlí.

IPR však hodnotí starou podobu kovové bariéry jako nevhodnou do městského prostředí, jehož zjev se mu i kvůli zábradlí jeví jako velmi nepřívětivý. „Zábradlí by mělo být barevně sjednocené s ostatními materiály a povrchy, které jsou v okolí. Obecně lze říci, že tmavší barvy jsou pro městský mobiliář přirozené a pro prostor méně rušivé," míní Švejda.

Tmavý odstín šedé, který IPR preferuje, rovněž souvisí s původním pražským mobiliářem, který byl typicky litinový tmavě šedivý.