„Návrh cyklokomise se podobá řešení pěších zón, se kterým jsme přišli už loni v létě. Každopádně jsme rádi, že se o tom jedná. Vypadá to, že bychom mohli dospět k řešení, které bude dobré pro všechny strany,” uvedl v tiskové zprávě Vratislav Filler z AutoMatu.

Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu (tedy cyklokomise) považuje za nezbytné zachování průjezdu na náměstí Republiky, na dolní části Václavského náměstí a zajištění trasy ze Železné ulice na náměstí Franze Kafky s průjezdem přes Staroměstské náměstí. Jenže ohledně trasy přes „Staromák” shoda rozhodně nepanuje. Centrální městská část totiž chce prostor pro cyklisty úplně uzavřít.

Chodce obtěžují pivní kola

„Je to náměstí, kde chodce obtěžují turistické atrakce jako elektrokoloběžky nebo pivní kola schované pod pojmy kolo, což musí Praha 1 řešit, jelikož má na to desítky stížností. Koridory na Staroměstské náměstí také malovat nechceme,” citoval mluvčí Veroniku Blažkovou server Blesk.cz.

Právě omezení motorových koloběžek, které nahradily vozítka segway a ohrožovaly chodce, stálo za rok starým rozhodnutím rady městské části. Starosta Oldřich Lomecký (TOP 09) však později otevřeně hovořil přímo o cyklistech, na něž si občané stěžují. Zákaz jízdních kol ve vybraných lokalitách v historickém centru Prahy v době od 10 do 17 hodin však označil soud za nepřiměřené řešení, podle justice se měla pouze omezit rychlost. Problém nastal i s dopravním značením, o kterém primátorka Adriana Krnáčová (ANO) prohlásila, že je ohyzdné.

Na Královské cestě panuje shoda

Po medializaci případu začala radnice jednat s cyklistickým spolkem AutoMat. Za Prahu 1 na čtvrtečním jednání byli starosta Lomecký, radní pro dopravu Richard Bureš (ODS), Filler z AutoMatu a za cyklokomisi předseda Stanislav Kozubek a architekt Tomáš Cach. Na omezení provozu cyklistů přes den na Královské cestě - na trase od Prašné brány přes Celetnou ulici, Staroměstské náměstí, Karlovu, Křižovnické náměstí a dále přes Karlův most - se vzácně všichni shodli.

Další kolo hledání kompromisního řešení se rozjede až po komunálních volbách 10. října. Čtvrteční návrh do té doby projedná komise pro bezpečnost Prahy 1. „Mezitím se bude předběžně prověřovat dopravní řešení jednotlivých úprav, tedy návrh vhodného dopravního značení tak, aby bylo vymahatelné a současně esteticky přijatelné,” píše AutoMat v tiskové zprávě.