Ano, podle mnohých je Blanka doslova tunel. Vždyť projekt vnitřního městského okruhu byl schválen už za vlády Pavla Béma (ODS) a měl být uveden do provozu v roce 2011. Několikrát se však termín prodloužil a celková investice bude více než 40 miliard korun. Stavbu provázely nejasnosti, propady půdy či technické problémy v začátcích.

Přesně za týden uplynou tři roky ode dne, kdy Blankou projely první automobily. Pro mnoho Pražanů se stal komplex zahrnující Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel běžnou součástí při cestách metropolí.

Za dva roky úspora 620 let života

Loni při druhých narozeninách Blanky zveřejnil pražský magistrát několik údajů, které měly význam stavby posílit. Obhájit před veřejností. Doprava podle dat z magistrátu v přilehlých ulicích klesla až o 40 procent. „Výrazně navíc ubyla nehodovost a snížila se i hodnota emisí, takže se ukazuje, že tunel Blanka plní svůj účel,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). „Za dva roky provozu tunelu jsme řidičům uspořili 620 let života,“ pochlubil se magistrát. Nyní mýty a fakta uvádí na webu Tunelblanka.info.

Jenže to se vůbec nelíbí inciativě AutoMat. „Aktuálním a neméně podstatným skandálem, je zveličování přínosů, které Blanka Praze přinesla a přináší,“ píše se ve středeční tiskové zprávě s tím, že tunel od otevření funguje v „pololegálním režimu zkušebního provozu.“ Cyklisté už od zmíněného happeningu chtějí, aby byla Praha přívětivější k milovníkům jízdních kol. Nyní mají pocit, že je Blanka ve svých důsledcích utlačuje.

„Blanka výrazně přispívá k rostoucímu provozu na severu Prahy, kde doprava mezi roky 2014 a 2017 vzrostla oproti jižní části města téměř trojnásobně (18 % vs. 6,7 %). Neplatí přitom, že by doprava rostla jen na městských dálnicích, které jsou na velké dopravní objemy určené. Doprava roste i na významných ulicích v zástavbě - za tři roky o 1,7 %, vně Městského okruhu dokonce o 6,7 %,“ tvrdí AutoMat.

Humanizace magistrály

Spolek dodává, že situace ve vnitřní části metropole je příznivější, ale provoz zde začal opět narůstat. „Stále je zde prostor pro návazná opatření v centru slibovaná se zprovozněním Blanky - například zahájení tzv. humanizace magistrály, která by skutečně pomohla snížit a zklidnit její provoz,” upozornil člen spolku Vratislav Filler.

AutoMat pak argumentuje proti tvrzení Krnáčové o snížení nehodovosti: „Nehody, které se nestanou v Blance, se tak stanou někde jinde.” Podle cyklistického spolku není pravda ani to, že by Blanka šetřila čas. „O kolik se lidem cesta zkrátí, o to častěji lidé pak jedou, nebo se rozhodnou jezdit dál - a v dopravě nakonec stráví v průměru stejně času jako dřív.” Oboje však není statisticky podloženo a jedná se o snadno napadnutelné konstatování, spíše pocit…

Stejné chyby u Vlasty?

AutoMat každopádně před volbami varuje politiky, podle spolku se většina z nich z Blanky nepoučila a cyklisté se bojí, aby se stejné chyby nezopakovaly při dokončení Městského okruhu. V plánu je stavba tunelového komplexu Vlasta. Mezi prioritami mají tento projekt takřka všichni favorité říjnových komunálních voleb.

Nedávno se nejdelšího tunelového komplexu v Evropě také zastal poslanec Václav Klaus mladší z ODS, když prohlásil: „Já Blanku miluju, protože podle mě řidiči patří do Prahy a mají tady mít podmínky.”