V tuto chvíli je tedy pravděpodobné, že první auta Blankou neprojedou v květnu, ale nejdříve na konci června 2014. Pokud město s Metrostavem nenajde smírné řešení, pak by v krajním případě hrozilo zakonzervování stavby, což by Prahu vyšlo na půl druhé miliardy korun ročně.

Rozhodčí řízení snadné nebude. Hudeček totiž včera oznámil, že smlouva na zhotovení Blanky se jeví jako neplatná i nezávislým advokátům. „V pátek jsme obdrželi právní stanoviska dvou advokátních kanceláří, která potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy k tunelovému komplexu Blanka. Budeme o tom neprodleně jednat s naším partnerem, společností Metrostav," vzkázal Hudeček.

Právní analýza prý naznačuje totéž, co primátor tvrdil už ve středu. Tedy to, že smlouvu řádně neprojednala rada, ani městské zastupitelstvo.

Lež, hloupost, neschopnost. Tak tento týden reagovali političtí představitelé bývalého vedení Prahy na prohlášení současného primátora Tomáše Hudečka. Ten varoval, že smlouva mezi hlavním městem a firmou Metrostav na zhotovení tunelového komplexu Blanka je „od samého začátku neplatná a Blanka je tudíž černou stavbou."

„Smlouvu nikdy neprojednala rada, ani zastupitelstvo," vysvětlil Hudeček na základě zjištění magistrátního Odboru kontrolních činností, který dostal zatím pouze nekompletní dokumentaci od Odboru městského investora.

Město podle Hudečka nemá možnost Metrostavu za stavbu dál legálně platit, aniž by se jeho představitelé vystavili možnosti stíhání pro porušení zákona o zadávání veřejných zakázek i zákona o Hlavním městě Praze.

Rada jednala prý jen o dodavateli

Této verzi nahrává i včera doložená právní analýza, zadaná magistrátem. „Právní stanoviska dvou renomovaných advokátních kanceláří potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy k tunelovému komplexu Blanka. O této skutečnosti budeme neprodleně jednat s naším partnerem, společností Metrostav," prohlásil včera Hudeček. Mluvčí Metrostavu František Polák přitom už ve středu kontroval, že „existuje usnesení rady hlavního města o projednání smlouvy." Jenže stávající radní pro legislativu Lukáš Manhart včera naznačil, že jediné, co v otázce Blanky rada projednala a odsouhlasila byl konečný výběr dodavatele stavby, což je prý v rozporu se zákonem a město za stavbu nemůže dál legálně platit.

Už dříve se proti původnímu Hudečkovu tvrzení ostře ohradil bývalý primátor Pavel Bém. Za smlouvou podle něj stojí nejen desítky právníků, rozhodnutí vlády i antimonopolního úřadu a mnoha dalších institucí. Hudečka navíc viní z toho, že kvůli jeho postupu hrozí Praze sankční poplatky v řádu desítek milionů a „zločinné zpoždění stavby za stovky milionů korun."

Opozice chce mimořádnou schůzi

Někdejší Bémův první náměstek a nyní šéf klubu zastupitelů za ODS Rudolf Blažek Hudečkovo počínání rovnou označil za manažerské selhání. Výstavba tunelového komplexu Blanka podle něj byla řádně schválena „bémovským" vedením města a opakovaně projednávána i za vlády magistrátní koalice TOP 09 a ODS.

„Zástupci vedení města za TOP 09 v čele s primátorem Hudečkem se tímto způsobem snaží zbavit jen zodpovědnosti za neřízení této stavby a nerozhodování o změnách potřebných k dokončení stavby. Vzhledem k tomu, že mohou vzniknout hlavnímu městu Praze rozsáhlé škody ve výši stovek milionů korun měsíčně, vyzýváme primátora Hudečka ke svolání mimořádného zastupitelstva," vzkázal Blažek. Podobně jako starostka Blankou nejvíce zasažené městské části Prahy 6 Marie Kousalíková, vyzval primátora k urychlenému řešení.

Praha zaplatí, ale jen legální cestou

Hudeček sice potvrdil jednání s Metrostavem a snahu Blanku co nejdříve dokončit, ovšem jedině „v souladu s platnými zákony." „Hlavní město za provedené práce zaplatí, musíme však najít legální cestu, jak to udělat," dodal Hudeček.

Jak tedy město a Metrostav najdou legální řešení? Pravděpodobnou cestou bude rozhodčí řízení, kde bude dohodnuta konečná cena stavby. Tato dohoda by pak Praze umožnila legálně platit Metrostavu i za práce, které byly provedeny mimo smluvní rámec, případně by zlegalizovala celou stavbu. Ovšem jen za předpokladu, že by ji nejdříve schválilo městské zastupitelstvo. To vše může znamenat nejméně tříměsíční zpoždění zkušebního otevření Blanky. První auta tedy do tunelu vjedou nikoliv na začátku května, ale nejspíš až na konci června 2014.