Ve čtvrtek odpoledne začala ražba posledních dvou tunelů komplexu Blanka. Konkrétně se jedná o tunely severní a jižní v hloubce 25 metrů, které se nazývají Brusnice. Povedou od křižovatky ulic Myslbekova a Patočkova k Prašnému mostu.

„Dnes začínáme s jižní tunelovou rourou, která bude dlouhá 534 metrů, za dva měsíce pak chceme zahájit ražbu té severní, která je dlouhá 549 metrů,“sdělil Miloslav Hadrava, ředitel divize 2 společnosti Metrostav, která Blanku staví.

Termíny splnit chtějí

Čtvrteční ražbou byla vlastně zahájena stavba posledního úseku zhruba pět kilometrů dlouhé podzemní části Městského okruhu od Myslbekovy ulice po Pelc Tyrolku.

V poslední době se několikrát spekulovalo o tom, zda se dodrží termíny a komplex Blanka bude zprovozněn do konce roku 2011. „Jsme samozřejmě rozhodnuti plnit všechny časové limity. Tunely by měly být hotovy do konce příštího roku. Pak se dostane na řadu technologické vybavení a se zprovozněním i nadále počítáme v druhé polovině roku 2011,“ potvrdil včera přímo na místě ražby pražský primátor Pavel Bém (ODS).

Dohlíží svatá Barbora

Upozornil, že tato ražba povede i historickou částí Prahy a při zahájení prací umístil k tunelům sochu svaté Barbory, patronky všech horníků.

Jak rychle bude možné tunely razit, zatím nelze přesně určit. „Ze strany od Myslbekovy ulice je dobré podloží. Otázkou je, jak to bude dále. U Prašného mostu teprve začínáme hloubit. Zatím počítáme jen s ražbou z jedné strany. Původně jsme dokonce chtěli začít u Prašného mostu, ale tato možnost se nakonec zdá lepší,“ pokračoval Hadrava.

Potvrdil i to, že byly problémy se získáváním stavebních povolení. Zároveň podotkl, že takový průběh je velmi častý a že na stavbu byla všechna povolení vydána, takže práce nejsou v ohrožení.

Trojský most v příštím roce

V souvislosti s tunelovým komplexem Blanka má být postaven také Trojský most. Podle včerejších informací by jeho stavba měla začít počátkem příštího roku.

V současné době je zprovozněno přibližně 17 kilometrů městského okruhu, na jehož dokončení řidiči netrpělivě čekají.

„Po dokončení Blanky by mělo přibýt dalších 6,5 kilometru, z toho většina v tunelech. Okruh v této severozápadní části města by tak měl ulehčit asi 300 tisícům obyvatel, kteří zde žijí, a samozřejmě výrazně urychlit jízdu ve městě statisícům řidičů,“ doplnil na závěr primátor Bém.

Komplex Blanka

Základní fakta o stavbě

Ražba tunelu Brusnice: je součástí úseku Myslbekova – Prašný most, třetí stavby tunelového komplexu Blanka. Ražbou se de facto zahájila výstavba poslední zhruba pět kilometrů dlouhé podzemní části okruhu.

Tunel bude mít dvě ražené třípruhové roury. Severní tunelová roura (STT) bude dlouhá 534 metrů, razit se začala 1. října. Jižní tunelová roura (JTT) o délce 549 metrů se začne budovat 1. prosince.

Plocha výrubu jednotlivých tunelů je 180 metrů čtverečních. Šířka tunelů je 16,6 metru a výška 12,7 metru.

Pracovatse bude nepřetržitě

Práce v podzemí budou probíhat v nepřetržitém provozu. Počítá se s dokončením stavby v závěru roku 2010. Kvalita horninového povrchu se zhoršuje ve směru ražby k jámě Prašný most.

Obě tunelové roury nepovedou pod žádnými budovami, v poklesové zóně se nachází jen budova ministerstva kultury a domy lemující ulici Jelení. Povedou ale památkově chráněnou oblastí Bastiony. Budou proto provedena opatření, která zajistí bezpečnost objektů nad tunely.

Celé území včetně tramvajových tratí, komunikací a inženýrských sítí bude stále geodeticky kontrolováno a geotechniky sledováno. Investor je ve spojení se všemi majiteli domů a je připraven reagovat na jejich podněty.