„Zatímco dříve viděli reklamu například na auto nebo politickou stranu jen řidiči, nyní ji uvidí ve vizuálně stejném formátu lidé, co ji opravdu vidět mají. Kromě toho, že převádíme billboardy do on-line podoby, cílíme je na ty zákazníky, kteří jsou pro klienta důležití. Na rozdíl od jejich původní, tištěné verze je možné přesně vyhodnotit jejich přínos,“ říká autor nápadu Jakub Horáček z In creative.

„Jsme schopni převést do on-line i české vlajky, které nyní lemují D1,“ dodává s nadsázkou.

Jedna z firem, které se zákaz reklamy na billboardech u dálnic dotkl, je CarTec Group.

„Věděli jsme že bilboardy budou muset z dálnic pryč, a proto jsme postupně začali přesouvat reklamu do online světa. OnlineBillboard nám vyhovuje, používáme jej pro naše kampaně a líbí se nám, že máme přehled o tom, jak na naše zákazníky působí,” říká Robin Mazáč, marketingový specialista CarTec Group.

Odstranit reklamní plochy z dálnic a silnic první třídy museli provozovatelé od 1. září letošního roku. Přikázala jim to novela zákona o pozemních komunikacích. Nařízení se dotklo zhruba třech tisíc nosičů, u jiných typů komunikací než u dálnic a silnic první třídy jsou nosiče povolené.

Trh venkovní reklamy je v čistých investicích odhadován na 2,5 miliard korun ročně, a podílí se přibližně šesti procenty na celkovém mediálním mixu zadavatelů na českém trhu. Odborníci odhadují, že dohromady je v tuzemsku přibližně 25 tisíc venkovních ploch.

Podle ministerstva dopravy je na dálnicích více jak tisícovka billboardů, jejich odstranění potrvá měsíce.

Likvidace zařízení u dálnic by měla proběhnout v příštích dnech. Ministerstvo dopravy předalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokyn, aby u první skupiny billboardů přikročilo co nejdříve k jejich zakrytí a následnému odstranění na náklady vlastníka reklamy. ŘSD tak v souladu se zákonem učiní nejdéle do 15 dnů.

Ministerstvo tak reagovalo na to, že společnost Czech Outdoor ani po výzvě reklamní zařízení neodstranila. Pětidenní lhůta pro naplnění zákona společnosti vypršela. Jedná se o prvních 14 billboardů u dálnice D1. Odesílání výzev a následné zakrývání billboardů bude u dalších reklamních zařízení pokračovat i v příštích týdnech.

„Provozovatelé reklamy věděli pět let dopředu, že mají k 1. září 2017 billboardy odstranit. Měli tedy dlouhou dobu na to, aby se na jejich odstranění připravili a měli tak učinit sami,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.