Například společnost Nextbike plánuje více půjčovat sdílená kola v okrajových částech metropole. Podle ředitele Tomáše Karpova nemají být pouze výhradou centra města a turistickou atrakcí.

Firma v současné době rozvíjí své služby v oblasti Kolovrat a Uhříněvsi. „Jednáme s Prahou 14, s Chodovem a Uhříněvsí, kde bude návaznost na Říčany,“ potvrdil Karpov a nastínil možné navýšení počtu kol o tři sta až pět set.

Tisíc pražských jízd

Společnost, která kola půjčuje ve třiadvaceti českých městech, si podle ředitele za příhodného počasí připisuje přes deset tisíc výpůjček denně, zhruba tisíc z nich v Praze.

Firma sídlí v německém Lipsku, kde podobně jako v dalších západních městech sdílená kola jezdí pod záštitou dopravních podniků a jsou součástí jejich aplikací s jízdními řády.

V Praze je však stále horkým tématem parkování kol a koloběžek v ulicích. V minulosti si Pražané často stěžovali na koloběžky povalující se v centru města.

Podle Petra Horkého z Nextbike záleží na dohodě s městskými částmi. „Jedna městská část to podporuje, druhá naopak vůbec. Záleží na tom, jak na to nahlížejí jednotliví radní pro dopravu. Když se podíváte na naši mapu, vidíte, kde jsme se dohodli a kde ne,“ připomněl Horký.

Je patrné, že nejméně parkovacích stanic mají provozovatelé v Praze 2 a Praze 4.

Například Praha 3 v minulém roce spustila takzvaný systém CYRIL s více než dvěma sty vyhrazenými parkovacími místy. Podle něj fungují firmy Rekola, Bolt, NextBike i Lime.

Stroje téměř všech poskytovatelů jsou vybaveny GPS. „Ty, které lidé nevrátí na svá místa, večer svážíme ke stanicím. Když nám je někdo pomůže vrátit, dostane bonusovou jízdu, lidé často vyhledávají kola mimo stanice kvůli bonusům, čímž nám pomáhají s jejich úklidem,“ vysvětlil Karpov.

Rozjedou se další zelené koloběžky

Firma Bolt, která v metropoli provozuje 600 elektrických kol, se chystá v červenci vypustit do pražských ulic flotilu 250 zelených elektrokoloběžek.

„Aplikace nedovolí jízdu ukončit jinde než ve stanici. Pokud koloběžky přece jen lidé odloží jinde, při večerním svozu je uklidíme,“ slíbil manažer firmy Martin Zajíc s tím, že pro koloběžky má Bolt připraveno 500 parkovacích míst.

Podle dopravního experta Romana Melišky z centra Urban Laab jsou sdílená kola alternativou ke spojům městské hromadné dopravy, které kvůli covidovým opatřením jezdí stále v omezeném režimu.

„Bikesharing dokáže pokrýt mrtvá místa ostatní dopravy ve stále více zahuštěných městech. Jednou věcí jsou bezpečné stezky a druhou parkování. To rozhoduje o tom, jestli město jezdí, nebo nejezdí,“ vysvětlil Meliška, „jiná světová města během covidu budovala cyklostezky, u nás se tato příležitost promarnila.“