To je nabídka nového centra pro bezdomovce, které začne od poloviny října provozovat u hlavního nádraží charitativní organizace Naděje. Na zajištění těchto služeb do konce roku požaduje od ministerstva práce a sociálních věcí 3,2 milionu korun. Zda bude ministerstvo platit její náklady i v příštím roce, nebo tato povinnost přejde na hlavní město, zatím není jasné.

Podle magistrátu ještě není rozhodnuto, ředitelka Naděje Petra Lakatošová nechce o projektu rostoucím pod magistrálou zatím vůbec mluvit. „Potřebujeme, aby kolaudace proběhla v klidu. Do té doby bychom raději nic nezveřejňovali. Mohly by být problémy s účastníky stavebního řízení.“

Protesty městských částí

Výstavbu charitativního centra totiž doprovázely velké protesty ze strany městských částí Praha 1 a 2, které jsou v bezprostřední blízkosti nově vzniklého zařízení. Například druhá městská část nesouhlasila s dobou provozu, která byla stanovena na deset let.

Podle radního pro sociální záležitosti Jiřího Janečka (ODS) se sousedé denního centra nemusejí bát, že by je jeho klienti rušili. Naděje má zpřísnit podmínky pro provoz. Pomoci má podle magistrátu i to, že centrum nebude sloužit jako nocleh pro bezdomovce, takže v provozu bude pouze přes den.

Zařízení postavené ze 24 unimobuněk stálo téměř 10,2 milionu korun. Investorem je ministerstvo práce a sociálních věcí, dvouapůlmilionovou částkou přispěl magistrát. Kolaudace objektu má proběhnout 2. října, poprvé otevřít by centrum mělo o patnáct dní později.

Vznikne centrální evidence

Naděje počítá s tím, že denně obslouží až 350 bezdomovců. Magistrát se chystá nejenom její činnost, ale všechna zařízení na pomoc bezdomovcům kontrolovat pomocí centrální evidence. Všichni lidé z ulice by měli získat osobní kartu, kterou by se prokazovali v charitativních organizacích. Ty by zase registrovaly poskytnutou pomoc do centrálního systému.

Podle Janečka se tím zamezí tomu, že charitativní organizace vykážou pomoc více osobám, než skutečně poskytnou.

Zatím se tento systém testuje, spustit ho bude možné až poté, co magistrát získá souhlas Úřadu pro ochranu osobních údajů. V kartě by totiž mělo být uvedeno kromě jména bezdomovce i původní bydliště, kontakty na příbuzné, rodinný stav, vzdělání nebo záznamy v trestním rejstříku.