Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bělor z Auto*Matu: Lidem ze satelitních měst pomohou přestupní body

Praha /ROZHOVOR/ - Do hlavního města denně jezdí za prací statisíce lidí ze středních Čech a satelitních městeček. Doprava i díky tomu neustále houstne. Co všechno se dá pro dojíždějící udělat?

7.3.2017
SDÍLEJ:

Marek Bělor.Foto: Auto*Mat

Metropole láká na vyšší platy a více možností i lidi ze širokého okolí. Ti jsou schopni kvůli tomu do metropole denně dojíždět i desítky kilometrů. Protože více než polovina domácností ve středních Čechách vlastní auto, nelze se divit, že doprava v okolí i uvnitř hlavního města téměř každé ráno kolabuje. „Silniční kapacita je vyčerpaná," říká k tomu Marek Bělor ze sdružení Auto*Mat. Ví, jaké jiné možnosti využít.

Čtěte také: Okruh lze dostavět levněji s posílením MHD a vlaků, říká sdružení

Jak moc komplikuje silná doprava život Středočechům a Pražanům?

Hodně záleží na tom, kde který obyvatel bydlí. Výhodu mají lidé, kteří si mohou dopravní prostředek zvolit. Zvýhodnění jsou tedy ti, kteří nejsou závislí jen na svém automobilu, ale mají v dosahu kvalitní veřejnou dopravu. Nejlépe kolejovou nebo alespoň často jezdící autobus. Díky tomu například mohou mít v rodině pouze jedno auto, což jim výrazně šetří náklady na provoz domácnosti.

Co mají dělat lidé žijící v satelitních městečkách, kde není jiná než automobilová doprava tolik rozvinutá?

Pro ně je nejdůležitější, aby fungoval systém záchytných parkovišť. Veřejná doprava je u řídce osídlených oblastí velmi problematická, neefektivní a drahá. Proto je nutné zajistit jim, aby mohli co nejdříve v nejbližším uzlovém bodu přesednout na veřejnou dopravu.

Jaké kroky by se podle vás měly podniknout, aby se situace zlepšila?

Vyčerpaná je jak silniční kapacita, tak kapacita veřejné dopravy. A to především mezi Prahou a Středočeským krajem. Protože se Česká republika zavázala Pařížskými dohodami ke snižování emisí, je v příštích letech nejzásadnějším úkolem významně navýšit elektrickou, hlavně kolejovou dopravu. Aby mohla reálně nahradit auta.

Tím myslíte, že by se daly lépe využít vlaky? Jak?

Železnice má jeden zásadní problém, a to s kapacitou. Nákladní, příměstská a dálková doprava soutěží o místo na těch samých kolejích. Klíčové je proto urychlit přípravu nových vysokorychlostních tratí pro dálkovou dopravu a navýšit počet kolejí tak, aby příměstské vlaky v maximální možné míře měly svoje vlastní koleje.

Dá se nějak zlepšit železniční síť uvnitř Prahy?

Tam je klíčová výstavba železničních tunelů pod centrem města, která by sloužila pro příměstskou dopravu. Fungovalo by to tak, jak to známe například z Mnichova.

Přečtěte si: Piráti: Pražané i Středočeši by měli parkovat společně

Pomohlo by omezení dopravy v centru metropole zavedení nízkoemisní zóny?

Závisí to především na jejich definici a nastavení. Opatření ale neřeší vysokou prostorovou náročnost automobilové dopravy ve městě. Nejlepší možností na snížení dopadu škodlivých výfukových látek na město je fungující hromadná doprava.

Jak může pomoci magistrát?

Měl by se aktivně zapojit do přípravy železnice 21. století a nenechávat vše jen na státu. Bez aktivního zapojení obcí a měst se kvalitní železnice jako páteře dopravy v okolí nedočkáme.

Měl by se zavést a podporovat carsharing?

Samozřejmě, do budoucna by především v kompaktním městě mohl alespoň částečně snížit potřebu obyvatel vlastnit v každé domácnosti auto. Nicméně je ale i nyní řada domácností, které auto nemají.

Autor: Andrea Grubnerová

7.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení