Přání na odstranění všech bariér z metra je jedna věc, ale realita je mnohem složitější. Přesto je jisté, že v následujících letech budou v některých stanicích přibývat nové výtahy nehledě na současné sliby politiků.

Naposledy byl zprovozněn nový výtah na Chodově, kde slouží cestujícím omezeným v pohybu od konce letošního května. Celkově je pak bezbariérový přístup zajištěn ve 32 stanicích z 57, tři stanice umožňují bezbariérový přístup s proškoleným doprovodem. Stav tedy není zdaleka takový, jaký by si ho zejména vozíčkáři či rodiče s kočárky představovali.

V současné době existuje plán na zpřístupňování stanic do roku 2015, který zastupitelé hlavního města schválili v loňském roce.

„Za předpokladu pravidelného přidělování dotace od pražského magistrátu v průměrné výši 200 milionů korun ročně máme návrh na zpřístupnění stanic Národní třída, Háje, Můstek A a B, I. P. Pavlova, Anděl, Palmovka, Karlovo náměstí, Opatov, Roztyly a Náměstí Míru,“ vyjmenovala mluvčí pražského dopravního podniku (DP) Ilona Vysoudilová.

Pokud by se tak skutečně stalo, bezbariérové by byly v podstatě všechny strategické a nejvíce používané stanice metra. Vozíčkáři totiž volají po výtahu zejména ve stanicích Můstek, I. P. Pavlova či Anděl.

Na dvou pracují

Zásadní význam má výtah ve stanici Národní třída, jelikož na trase B jsou pak nejblíže bezbariérové až stanice Florenc, respektive Smíchovské nádraží v opačném směru, což je velmi tristní stav.

Zde proto před časem začala stavba výtahu, který by měl být dokončený v dubnu roku 2011. Práce jsou na Národní třídě velmi komplikované. Původně se počítalo s uzavřením stanice, ale vzhledem k tomu, že se práce na stavbě Copa centra nad stanicí zpožďují, dělá se bezbariérový přístup za plného provozu.

Je nutné postavit druhý vestibul, následně bude spojen s nástupištěm povrchový kiosek v ulici M. D Rettigové dvojicí výtahů o nosnosti 1200 kilogramů s přestupní chodbou. Celkové náklady na tuto akci přesahují 180 milionů korun.

V současném době se pak pracuje ještě v jedné stanici, a to na Hájích. „Zde byl pro vozíčkáře doposud možný výstup pouze nákladním výtahem s proškoleným doprovodem,“ upozornila mluvčí DP. Zde jsou náklady na vybudování výtahu nesrovnatelně nižší a pohybují se ve výši 15 milionů korun. Hotovo by mělo být v dubnu příštího roku.

Následovat má Můstek

Následovat by měla stanice Můstek, kde se má začít pracovat už v příštím roce, akce má stát 180 milionů korun. V roce 2012 se pak má dostat na I. P. Pavlova, i zde bude nutné vytvořit druhý výtahový vestibul a výstup by měl být pravděpodobně poblíž křižovatky ulic Rumunská-Legerova. V roce 2013 pak mají vzniknout bezbariérové přístupy na Andělu a Palmovce.